Archwium - Statut
STATUT
II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO
IM. MARII KONOPNICKIEJ W ŁOMŻY
Rozdział I SPRAWY OGÓLNE
§ 1
1. Nazwa szkoły: II Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Łomży.
2. Adres szkoły: 18-400 Łomża, ul. Plac Kościuszki 3.
§2
1. Organ prowadzący szkołę - Miasto Łomża.
2. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny - Podlaski Kurator Oświaty w Białymstoku.
§ 3
1. Szkoła z dniem 1 stycznia 2008 uzyskała miano jednostki budżetowej.
2. Szkoła jest jednostką budżetową reprezentowana przez dyrektora i wicedyrektora
3. Do podpisywania dokumentów składanych w banku uprawnieni są:
dyrektor, wicedyrektor i księgowa.
4. Odpowiedzialność za zobowiązania jednostki budżetowej spoczywa na dyrektorze szkoły.
§ 4
1. NIP szkoły : 718 - 14 - 29 – 353
2. Regon szkoły : 450093160
§ 5
1. Misją szkoły jest nauczanie wychowujące.
2. Cykl kształcenia trwa 3 lata.
3. Począwszy od klasy drugiej realizowane są treści rozszerzone w tworzonych grupach
międzyoddziałowych.
§ 6
1. Szkoła jest finansowane z budżetu państwa.
2. Szkoła może być wspierana finansowo przez Radę Rodziców Szkoły i inne organizacje
oraz osoby fizyczne.
3. Szkoła może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie
przepisami.
Rozdział II CELE I ZADANIA
§ 5
1. II Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Łomży realizuje cele i zadania
określone w ustawie z 7 września 1991r. oraz w przepisach wydanych na jej podstawie,
w szczególności :
1/ umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa
ukończenia szkoły i zdania egzaminu maturalnego na poziomie stwarzającym
absolwentom szanse wstępu na wyższe uczelnie,
2/ umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kształcenia,
3/ kształtuje środowisko wychowawcze, sprzyjające realizacji zadań zawartych w ustawie,
4/ ustala formy realizacji treści kształcenia w zakresie rozszerzonym zgodnie z przepisami
w sprawie ramowych planów nauczania i podstawy programowej,
5/ stwarza warunki młodzieży zdolnej do rozwijania swoich zainteresowań.
2. Powyższe cele szkoła realizuje poprzez:
1/ systematyczne dostosowywanie programów nauczania do wymogów życia codziennego
i ich rytmiczną realizację,
2/ udzielanie uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
3/ stałą współpracę rodziców, nauczycieli i środowiska,
4/ udostępnianie młodzieży wszystkich pomieszczeń dydaktycznych zgodnie z jej
potrzebami,
5/ umożliwianie uczniom najzdolniejszym realizowania indywidualnych programów
nauczania i ukończenia szkoły w skróconym cyklu,
6/ zapewnianie uczniom opieki podczas wszystkich zajęć na terenie szkoły i poza szkołą,
7/ otaczanie opieką uczniów znajdujących się szczególnie w trudnej sytuacji materialnej
i rodzinnej,
Rozdział III ORGANY SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE
§ 6
1. Organami szkoły są:
1/ dyrektor,
2/ rada pedagogiczna,
3/ samorząd uczniowski,
4/ rada rodziców,
5/ rada szkoły, o ile zostanie powołana.
2. W szkole zgodnie z przepisami utworzone jest stanowisko wicedyrektora.
§ 7
1. W szkole mogą działać z wyjątkiem partii i organizacji politycznych organizacje, które
stawiają sobie za cel rozwijanie działalności edukacyjnej.
2. Zgodę na podjęcie działalności organizacji lub stowarzyszeń wyraża dyrektor szkoły
po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
§ 8
1. Szkołą kieruje dyrektor zgodnie z art. 39 ustawy o systemie oświaty.
2. Do kompetencji dyrektora szkoły należy w szczególności :
1/ kierowanie działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły oraz reprezentowanie jej na
zewnątrz.
2/ sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad działalnością nauczycieli
3/ realizowanie uchwał rady pedagogicznej i innych organów szkoły podjętych w ramach ich
kompetencji,
4/ zawieszanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z obowiązującymi przepisami,
5/ gospodarowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym szkoły
i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
6/ przyjmowanie uczniów do szkoły,
7/ organizowanie administracyjnej i gospodarczej obsługi szkoły,
8/ opracowywanie dokumentów programowo-organizacyjnych.
3. Dyrektor szkoły podejmuje decyzje o skreśleniu ucznia z listy uczniów na podstawie uchwały
rady pedagogicznej po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
4. Dyrektor decyduje w sprawach zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników
szkoły.
5. Dyrektor decyduje o przyznaniu nagród oraz wymierzeniu kar porządkowych nauczycielom
i pracownikom szkoły.
6. Dyrektor wnioskuje w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień nauczycieli
i pozostałych pracowników szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
7. Dyrektor powołuje odpowiednie zespoły problemowo-zadaniowe.
§ 9
1.W szkole działa rada pedagogiczna, w skład, której wchodzą wszyscy nauczyciele
zatrudnieni w szkole.
2. W posiedzeniach rady pedagogicznej mogą uczestniczyć z głosem doradczym przedstawiciele
innych organów szkoły.
3. Posiedzeniom rady pedagogicznej przewodniczy dyrektor szkoły.
4. Rada pedagogiczna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co
najmniej połowy członków rady.
5. Do kompetencji rady pedagogicznej należy :
1/ zatwierdzanie planów pracy szkoły,
2/ zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3/ podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
wprowadzanych w szkole,
4/ ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
5/ podejmowanie uchwał dotyczących skreślenia ucznia z listy uczniów,
6/ podejmowania uchwał dotyczących przenoszenia ucznia do innej klasy,
6. Rada pedagogiczna opiniuje :
1/ organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
2/ wnioski dyrektora szkoły o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień
z wyjątkiem nagród dyrektora szkoły,
3/ propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom zajęć i prac stałych oraz
dodatkowych.
7. Rada pedagogiczna po konsultacjach z innymi organami szkoły może uchwalić statut szkoły
lub dokonać w nim zmian..
8. Szczegółowe zasady pracy rady pedagogicznej określa przyjęty przez nią regulamin pracy.
§ 10
1. W szkole działa samorząd uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
2. Samorząd uczniowski może przedstawiać innym organom szkoły wnioski i opinie we
wszystkich sprawach, a w szczególności dotyczących respektowania praw i obowiązków
uczniów.
3. Szczegółowe zasady działalności samorządu uczniowskiego określa regulamin samorządu
uczniowskiego i program wychowawczy szkoły.
§ 11
1. W szkole działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację wszystkich rodziców uczniów
uczących się w szkole.
2. Rada rodziców może występować do dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi
spraw szkoły.
2.1. Rada rodziców opiniuje :
a/ program wychowawczy i program profilaktyki
b/ ocenę dorobku zawodowego nauczyciela stażysty, kontraktowego, mianowanego
2.2. Wydaje opinię w sprawie dodatkowych zajęć edukacyjnych umieszczonych w szkolnym
planie nauczania
3. Rada rodziców gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł
i decyduje o ich przeznaczeniu.
4. Szczegółowe zasady działalności rady rodziców określa regulamin.
§ 12
1. Organy szkoły przekazują sobie do wiadomości własne decyzje, zarządzenia i uchwały
poprzez wywieszanie ich na tablicy ogłoszeń szkoły.
2. Ewentualne spory wynikłe między organami szkoły rozstrzyga dyrektor szkoły, którego
decyzja jest ostateczna.
3. Zaistniałe spory między dyrektorem szkoły a organami szkoły rozstrzyga organ prowadzący
szkołę, którego decyzja jest ostateczna.
Rozdział IV ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY
§ 13
1.Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć w roku szkolnym, ferie oraz inne dni wolne
od nauki są zgodne z ustaleniami Podlaskiego Kuratora Oświaty.
2. Dyrektor szkoły corocznie ustala szczegółową organizację roku szkolnego.
§ 14
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa
arkusz organizacji liceum opracowany przez dyrektora szkoły do 30 kwietnia każdego roku.
§ 15
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy realizują
programy wszystkich przedmiotów zgodnie z aktualnie obowiązującym planem nauczania.
2. Oddział składa się z 25.-35. uczniów.
3. W szczególnych przypadkach liczba uczniów w oddziale może ulec zmianie.
4. O liczbie uczniów w oddziale decyduje dyrektor szkoły.
§ 16
1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone
w systemie klasowo-lekcyjnym.
2. Na niektóre zajęcia oddział może być dzielony na grupy zgodnie z obowiązującymi
przepisami.
3. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
§ 17
1. Szkoła może prowadzić zajęcia nadobowiązkowe finansowane z budżetu państwa lub
odpłatnie zgodnie z zapotrzebowaniem uczniów i ich rodziców.
§ 18
1. Organizację stałych, obowiązkowych i nieobowiązkowych zajęć dydaktycznych
i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły,
uwzględniający zasady ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 19
1. Niektóre zajęcia obowiązkowe, np.: zajęcia z rozszerzonych treści kształcenia, nauczania
języków obcych,, wychowania fizycznego, jak i nadobowiązkowe mogą być prowadzone
poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych,
międzyszkolnych, a także podczas wycieczek i wyjazdów.
2. Liczba uczestników grup i zespołów zainteresowań finansowanych z budżetu szkoły
nie może być niższa niż 15 uczniów, a na zajęcia z gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej
12 uczniów.
§ 20
1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry.
2. Po pierwszym semestrze następuje klasyfikacja śródroczna, po drugim roczna.
3. Klasyfikacja śródroczna i roczna odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami
w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
§ 21
1. Szkoła wydaje uczniom roczne świadectwa promocyjne.
2. Absolwenci, którzy ukończyli szkołę, otrzymują świadectwo ukończenia.
3. Absolwenci, którzy zdali egzamin maturalny, otrzymują świadectwo dojrzałości wydane
przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Łomży, zgodnie z odrębnymi przepisami.
4. Wydane przez OKE świadectwa dojrzałości wraz z odpisami, aneksy i duplikaty wydawane
są, za potwierdzeniem odbioru, w macierzystej szkole zdającego.
§ 22
1. Realizację potrzeb edukacyjno-wychowawczych i opiekuńczo-socjalnych uczniów,
nauczycieli i pracowników szkoły zabezpieczają następujące pomieszczenia :
1/ pracownie i sale lekcyjne,
2/ biblioteka szkolna,
3/ pokój pedagoga,
4/ adaptowana sala gimnastyczna w budynku macierzystym i sala gimnastyczna wynajmowana
w sąsiadującym budynku Zawodowego Studium Medycznego w Łomży,
5/ aula szkolna,
6/ pomieszczenie do działalności samorządu szkolnego i radiowęzła,
7/ sklepik szkolny,
8/ pomieszczenia administracyjno-biurowe,
10/ gabinet pielęgniarki szkolnej,
11/ gabinet stomatologiczny,
12/ pokój dyrektora,
13/ pokój wicedyrektora,
14/ pokój nauczycielski
15/ szatnia,
16/ archiwum.
2.Wymienione pomieszczenia wykorzystywane są zgodnie z przeznaczeniem, a agendy szkolne
działają w oparciu o posiadany regulamin .
Rozdział V ZADANIA NAUCZYCIELI
§ 23
1. W koncepcji pracy szkoły nauczanie, kształcenie umiejętności i wychowanie są wymiarami
pracy każdego nauczyciela.
2. nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest
w szczególności ustalanie programów nauczania z uwzględnieniem przedmiotów
realizowanych na poziomie rozszerzonym.
3. Nauczyciel prowadzi zajęcia edukacyjne i jest odpowiedzialny za wyniki tej pracy.
4. Nauczyciel jest zobowiązany do wykonywania wszelkich zadań wynikających z realizacji
programu wychowawczego szkoły i szkolnego programu profilaktyki.
5. Nauczyciel jest zobowiązany do wykonywania zadań, związanych z organizacją procesu
dydaktycznego i opiekuńczo-wychowawczego, zleconych przez dyrektora szkoły.
6. Nauczyciel w szczególności odpowiedzialny jest za :
1/ zdrowie i bezpieczeństwo uczniów powierzonych jego opiece,
2/ prawidłowy przebieg zajęć edukacyjnych,
3/ podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej i doskonalenie warsztatu pracy,
4/ wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
5/ kształtowanie właściwych postaw i charakteru uczniów
6/ obiektywne i sprawiedliwe ocenianie wszystkich uczniów
7/ eliminowanie niepowodzeń edukacyjnych ucznia w oparciu o analizę jego potrzeb
i możliwości.
§ 24
1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel-wychowawca, wyznaczony przez dyrektora szkoły.
2. Wychowawca sprawuje opiekę nad powierzonymi uczniami przez cały cykl edukacyjny.
3. Zmiana wychowawcy może nastąpić :
1/ w wyniku rozwiązania stosunku pracy z nauczycielem będącym wychowawcą,
2/ w wyniku czasowej nieobecności wychowawcy,
3/ w innych uzasadnionych przypadkach.
4. Głównym zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad
powierzonymi uczniami, w szczególności :
1/ tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz
przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie,
2/ inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
3/ podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniowskim.
5. Szczegółowe zadania wychowawca realizuje przy aktywnym współudziale rodziców, min.
poprzez :
1/ organizację klasowych spotkań z rodzicami,
2/ systematyczne kontakty z rodzicami w sytuacjach problemowych, odnotowane w dzienniku
lekcyjnym,
3/ organizację spotkań zainteresowanych rodziców z nauczycielami uczącymi w danej klasie,
4/ rzetelne informowanie uczniów i rodziców o możliwościach uzyskania dodatkowej pomocy
na terenie szkoły lub w innych instytucjach powołanych do niesienia pomocy
6. Wychowawca w swojej pracy korzystać może z pomocy dyrektora szkoły, rady
pedagogicznej, pedagoga, a także poradni psychologiczno-pedagogicznej i innych instytucji.
§ 25
1. W szkole mogą działać zespoły przedmiotowe, odnoszące się do jednego przedmiotu
lub grupy przedmiotów pokrewnych zgodnie z opracowanym wewnętrznym regulaminem.
2. Pracą zespołu kieruje powołany przez dyrektora przewodniczący.
Rozdział VI UCZNIOWIE
§ 26
1. Rekrutacja uczniów odbywa się w oparciu o przepisy dotyczące warunków i trybu
przyjmowania uczniów do szkół publicznych.
2. Szkoła może wprowadzić dodatkowe kryteria przyjęć do klasy pierwszej liceum zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
3. Szkoła corocznie opracowuje szczegółowe informacje dotyczące rekrutacji i zamieszcza
je na swojej stronie internetowej.
§ 27
1. Prawa i obowiązki uczniów określa regulamin szkolny.
Rozdział VII POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 28
1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 29
1. Szkoła posiada imię, sztandar, logo i ceremoniał szkolny.
§ 30
1. Liceum prowadzi kronikę uwieczniającą wydarzenia szkolne i złotą księgę
upamiętniającą najwybitniejszych absolwentów.
2. Rada Pedagogiczna corocznie absolwentom wpisanym do Złotej Księgi przyznaje
złotą tarczę.
§ 31
1. Każdego roku (od 2008r.) Święto Szkoły obchodzone jest w dniu wręczania świadectw
ukończenia liceum.
2. Podczas obchodów Święta Szkoły samorząd uczniowski przyznaje i wręcza szkolne
wyróżnienia – „Marysieńki”.
§ 32
1. Samorząd uczniowski wspólnie z nauczycielami redaguje i wydaje szkolną gazetkę
„Przeciek”.
§ 33
1. Absolwenci kończący szkołę otrzymują pamiątkowy album.
§ 34
1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumenty zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 35
1. Gospodarkę finansową regulują odrębne przepisy.
§ 36
1. Obsługę finansową szkoły prowadzi księgowość II LO im. M. Konopnickiej mieszcząca
się w budynku przy Placu Kościuszki 3.
§ 37
1. Zmian w statucie dokonuje rada pedagogiczna większością 2/3 głosów przy obecności
2/3 członków rady.
§ 38
1. Zmiany w statucie dokonywane mogą być na wniosek: dyrektora lub co najmniej 1/3 rady
pedagogicznej.
Załącznik nr 1
do Statutu II LO w Łomży
REGULAMIN SZKOLNY
II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO
IM. M. KONOPNICKIEJ W ŁOMŻY
Regulamin określa główne zasady współżycia uczniów i nauczycieli sprzyjające tworzeniu tradycji i zwyczajów szkolnych, a także służące rozwojowi samorządności młodzieży.
Regulamin zawiera szczegółowe prawa i obowiązki uczniów, a także zadania nauczycieli
i pracowników szkoły związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć szkolnych
I. Prawa uczniowskie
1. Uczeń ma prawo do:
1/. Procesu kształcenia zgodnego z wymogami higieny pracy umysłowej
2/. Opieki wychowawczej, ochrony przed przemocą fizyczną i psychiczną oraz poszanowania
własnej godności
3/. Swobody wyrażania myśli i przekonań
4/. Prezentowania swoich umiejętności i zdolności w konkursach, olimpiadach, zawodach
sportowych i innych formach współzawodnictwa
5/. Rzetelnej, sprawiedliwej i jawnej oceny umotywowanej przez nauczyciela na wniosek
ucznia lub rodzica / opiekuna prawnego/
6/. Pomocy dydaktycznej w przypadku trudności w nauce
7/. Porad zawodoznawczych, opieki pedagogicznej i socjalnej
8/.Aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły poprzez działalność w organizacjach młodzieżowych
/ kołach, klubach i sekcjach oraz agendach samorządu uczniowskiego/
9/. Złożenia skargi do dyrektora szkoły w przypadku nieprzestrzegania jego praw
2.Uczeń ma następujące uprawnienia szczegółowe:
1/.Korzystanie z dodatkowej pomocy nauczyciela w czasie ustalonym w tygodniowym podziale
godzin oraz pomocy koleżeńskiej organizowanej przez samorząd klasowy
2/.Dodatkowego sprawdzenia i oceny wiedzy lub umiejętności o ile na skutek trudności w nauce
uczeń korzystał z dodatkowej pomocy nauczyciela lub kolegów
3/.Odwołania się od każdej oceny, o ile uczeń uzna ją za nieprawidłową.
4/.Odwołania się od wymierzonej kary regulaminowej
5/.Usprawiedliwienia jeden raz w semestrze nieobecności na lekcjach z powodów osobistych –
za wiedzą wychowawcy i rodziców – bez konieczności pisemnego uzasadniania przyczyn
6/.Wyboru przedmiotów uzupełniających, kół zainteresowań i innych zajęć nadobowiązkowych.
7/.Usprawiedliwienia raz w semestrze braku przygotowania się do lekcji bez konieczności
uzasadniania powodów nieprzygotowania
8/.Współdecydowanie, razem wychowawcą oraz radą klasową rodziców, o wyglądzie stroju
szkolnego
9/.Organizowanie wspólnie z Radą Samorządu Uczniowskiego w ostatnim tygodniu I półrocza
„Dnia kultury uczniowskiej”
10/.Korzystanie za wiedzą i zgodą dyrektora szkoły (lub osoby upoważnionej) z pomieszczeń,
urządzeń i sprzętu szkolnego do celów naukowych lub rekreacyjno – sportowych w czasie
pozalekcyjnym i w dnach wolnych od nauki
11/.Korzystanie ze środków finansowych szkoły przeznaczonych na pomoc materialną.
12/.Noszenie tarczy lub znaczka szkolnego (symbolu)
II Obowiązki uczniowskie
Na efekty uczenia się znaczący wpływ ma przestrzeganie przez uczniów następujących
obowiązków:
1. Rzetelny udział w zajęciach edukacyjnych, należyte przygotowywanie się do nich oraz
właściwe zachowanie się w ich trakcie:
1.1. Uczniowie systematycznie i punktualnie uczęszczają na wszystkie zajęcia dydaktyczne
1.2. Uczniowie przestrzegają ustalonych i przyjętych reguł postępowania na poszczególnych lekcjach – dotrzymują zawartej umowy społecznej regulującej funkcjonowanie uczniów i nauczycieli
1.3. Uczniowie na każdej lekcji uczciwie i solidnie pracują nad pogłębianiem wiedzy i umiejętności
1.4. Uczniowie sumiennie i starannie odrabiają zadane prace domowe, a także wykonują inne polecenia nauczyciela
1.5. W czasie trwania zajęć edukacyjnych uczniowie nie opuszczają sali lekcyjnej
1.6. W szczególnie uzasadnionych przypadkach nauczyciel może zezwolić na wyjście ucznia poza klasę pod warunkiem, że zna powód wyjścia
2.Każdorazowe usprawiedliwianie nieobecności i spóźnień na zajęciach edukacyjnych :
2.1. Nieobecności na zajęciach szkolnych w tym spóźnienia winny być usprawiedliwione na piśmie
przez rodziców bądź opiekunów ucznia
2.2. Dopuszcza się usprawiedliwienia ustne w przypadku sporadycznych spóźnień / przypadki losowe/
2.3. Usprawiedliwienia winny być przedłożone wychowawcy w terminie jednego tygodnia licząc od
pierwszego dnia powrotu ucznia do szkoły
2.4. Zwolnień ucznia z zajęć edukacyjnych dokonuje wychowawca bądź upoważniony nauczyciel
zgodnie z przyjętymi ustaleniami
2.5. Zwolnienie ucznia z lekcji winno być odnotowane w dzienniku lekcyjnym
2.6. W przypadku stwierdzonych przez nauczyciela „wagarów” ucznia, wychowawca może odmówić
usprawiedliwienia nieobecności
3. Dbanie o schludny wygląd oraz noszenie odpowiedniego stroju
3.1. Uczeń swoim wyglądem, sposobem bycia, słownictwem, którym się porozumiewa daje
świadectwo znajomości i stosowania określonego systemu etycznego oraz wrażliwości na piękno
i walory estetyczne / „Savoir – vivre licealisty”, II LO w Łomży, 2003 /
3.2. Uczniowie na co dzień ubierają się czysto, schludnie i skromnie
3.3. Obowiązuje kolorystyka stonowana, bez jaskrawych barw i wzorów
3.4. Niedozwolone są : duże dekolty, odsłonięte brzuchy, zbyt krótkie spódnice, ekstrawaganckie
fryzury, wysokie obcasy
3.5. Należy unikać zbyt mocnego, wyzywającego makijażu, zbyt długich, kolorowych paznokci, jak
również paznokci brudnych, nadgryzionych czy wyszczerbionych
3.6. Na wszystkie uroczystości szkolne uczniowie przychodzą ubrani odświętnie w stroju czarno/
granatowo białym
3.7. Na studniówce obowiązuje strój elegancki, wieczorowy, ale uczniowski.
Chłopcy powinni tego wieczoru wystąpić w ciemnych garniturach i białych koszulach.
Dziewczęta w sukienkach lub kostiumach w ciemnych kolorach z białymi dodatkami
3.8. Na studniówce obowiązuje skromność i naturalność. Niedozwolone są sukienki kolorowe,
zbyt krótkie i nadto wydekoltowane. Ostry makijaż i intensywne solarium nie są miarą dobrego
gustu
3.9. W czasie egzaminu maturalnego obowiązuje strój elegancki, uczniowski : biało-czarny lub
biało-granatowy. Dziewczęta powinny nosić spódnice, sukienki o przyzwoitej długości
4. Odpowiednie korzystanie z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na
terenie szkoły:
4.1. Rodzice i uczniowie ponoszą pełną odpowiedzialność za sposób użytkowania telefonów
komórkowych i urządzeń elektronicznych w czasie zajęć szkolnych
4.2. Telefony komórkowe w czasie trwania lekcji powinny być wyłączone
4.3. Obowiązuje całkowity zakaz używania telefonów komórkowych i urządzeń elektronicznych
podczas lekcji
4.4. W przypadku nieprzestrzegania ustaleń zawartych w punktach 4.2 i 4.3, nauczyciel może odebrać
uczniowi telefon bądź inne urządzenie elektroniczne i przekazać wychowawcy
4.5. Wychowawca po otrzymaniu zarekwirowanych urządzeń przekazuje rodzicom ucznia
z zastrzeżeniem konsekwencji w postaci całkowitego przynoszenia urządzeń do szkoły
5. Właściwe zachowanie wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych
uczniów :
Poszerzaniu poczucia wspólnoty szkolnej, wzajemnego szacunku, zrozumienia, życzliwości i tolerancji
służy przestrzeganie przez uczniów elementarnych zasad porozumiewania, a mianowicie :
5.1. Życzliwe i uprzejme odnoszenie się uczniów do nauczycieli, pracowników szkoły, rówieśników,
rodziców i innych osób w myśl zasady : „nie czyń drugiemu, co tobie nie miłe”
5.2. Mozolne i wytrwałe podejmowanie starań bycia lepszym poprzez kontrolowanie swoich zachowań,
prawdomówność i krytycyzm, a w szczególności eliminowanie takich cech, jak :
a/ poczucia niczym nie uzasadnionej wyższości
b/ egoizmu
c/ chamstwa
d/ fałszu
e/ dwulicowości
f/ obgadywania
g/ zazdrości i zawiści
5.3. Posługiwanie się pięknym ojczystym językiem i dążenie do coraz lepszego wysławiania się,
pamiętając o tym, że „język jest domem bytu” i mówi o nas najwięcej. Gdy mówimy o świecie,
o innych, o czymkolwiek, mówimy o sobie
6. Należyta dbałość o własne zdrowie i życie / nie zażywanie środków szkodliwych
i uzależniających/
7. Ścisłe przestrzeganie przepisów p.poż. bhp obowiązujących w szkole, w czasie wycieczek,
zawodów sportowych oraz w innych okolicznościach
8. Przestrzeganie ustaleń porządkowych obowiązujących w szatni szkolnej, podczas imprez
i uroczystości szkolnych pozaszkolnych / wycieczki, zawody sportowe, pielgrzymki /
9. Godne reprezentowanie szkoły z zachowaniem kultury osobistej wyrażonej w stroju, słowie
i czynie
10. Przestrzeganie ustaleń w zakresie zmiany obuwia na okres jesienno-zimowy
10.1. Uczniowie na podstawie corocznego zarządzenia dyrektora szkoły dokonują zmiany obuwia
10.2. Na zmianę wymagane jest miękkie sportowe obuwie z jasną – „nierysującą” podeszwą
III Zadania nauczycieli i pracowników związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom
w czasie zajęć organizowanych przez szkołę
1. Nauczyciele zobowiązani są do przestrzegania przepisów i ustaleń dotyczących organizacji
i przebiegu wszystkich zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, a także pozaszkolnych / wycieczki,
zawody sportowe, pielgrzymki, biwaki,/
2. Nauczyciele dyżurujący w czasie przerw zwracają uwagę na bezpieczne zachowania uczniów.
W sytuacjach stwarzających zagrożenia postępują zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami
/ „Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją” /
3. Pracownicy szkoły zapewniają poczucie bezpieczeństwa uczniom zgodnie z obowiązkami
wyznaczonymi w zakresach czynności
4. W przypadku zaobserwowanych sytuacji – naruszania zasad współżycia społecznego przez uczniów,
pracownik zobowiązany jest do natychmiastowego powiadomienia dyrektora bądź członka rady
pedagogicznej
IV Nagrody
Społeczność naszej szkoły może wyróżnić i nagrodzić uczniów za rzetelną naukę, postawę społeczną, wybitne osiągnięcia oraz dzielność i odwagę
Uczniom przysługują następujące wyróżnienia i nagrody o charakterze ogólnoszkolnym.
1. Wyróżnienia w formie pochwały udzielonej przez dyrektora szkoły.
2. Wyróżnienia rzeczowe (np. książkowe).
3. List pochwalny do rodziców
V Kary
Za nieprzestrzeganie postanowień Regulaminu Szkolnego, za szkodliwy wpływ na społeczność szkolną, uczeń może być ukarany:
1.Karą porządkową:
1/. Wpisem uwagi do dziennika lekcyjnego
2/. Upomnieniem wychowawcy klasy z powiadomieniem rodziców / opiekunów prawnych
3/. Upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły z powiadomieniem rodziców / opiekunów prawnych
4/. Zawieszeniem w prawach ucznia, prawa do reprezentowania szkoły na zewnątrz, do
korzystania ze stypendium i z innych form pomocy materialnej, do udziału w niektórych
zajęciach pozalekcyjnych (np. w wycieczkach, imprezach rozrywkowych, zajęciach
sportowych itp.)
2. Karą dyscyplinarną:
1/. Przeniesieniem do innej klasy lub szkoły.
2/. Usunięciem ze szkoły.
3. W przypadku otrzymania przez ucznia oceny nagannej z zachowania, wychowawca klasy
może wystąpić do rady pedagogicznej z wnioskiem o przeniesienie do innej klasy.
4. Skreśleniu z listy uczniów podlega uczeń, który rażąco łamie obowiązki ucznia:
1/. Zażywa środki uzależniające w postaci narkotyków i alkoholu
2/. Bierze udział w rozprowadzaniu narkotyków
3/. Stosuje wobec innych fizyczną i psychiczną przemoc
4/. Swoim zachowaniem stanowi zagrożenie dla pozostałych członków społeczności szkolnej.
5. Od wymierzonej kary uczniowi przysługuje odwołanie do dyrektora szkoły.
Na prośbę ucznia lub jego rodziców/ prawnych opiekunów/ wykonanie kary porządkowej
określonej w ust.1,pkt1,2,3. i kary dyscyplinarnej wymienionej w ust.2, pkt1, może
być przez dyrektora szkoły zawieszone na okres próby trwający od jednego do trzech
miesięcy.
6. Zawieszenie wykonania kary może nastąpić tylko wówczas, gdy uczeń pozyska pisemne
poręczenie samorządu klasowego, rady klasowej rodziców lub też co najmniej dwóch
członków rady pedagogicznej. Poręczający ma prawo wyznaczyć uczniowi szczegółowe
zadania, z których powinien wywiązać się w okresie próby.. Wykonanie przyjętych
zobowiązań stanowi podstawę do uchylenia decyzji o ukaraniu
7. Uczeń może odwołać się od decyzji o skreśleniu z listy uczniów do Podlaskiego Kuratora
Oświaty za pośrednictwem dyrektora szkoły w terminie 14. dni od jej otrzymania.
VI Zasady partnerstwa, samorządności oraz współodpowiedzialności uczniów i nauczycieli:
1. Podstawą faktycznego partnerstwa nauczycieli i uczniów jest wzajemne zrozumienie,
życzliwość oraz szacunek
2. Reprezentantem interesów i woli ogółu uczniów jest samorząd uczniowski oraz jego
organy
3. Uczniowie mają prawo zgłaszać do nauczycieli, wychowawców klas lub bezpośrednio do
dyrektora szkoły uwagi i propozycje dotyczące prowadzenia lekcji oraz innych dziedzin
pracy pedagogicznej. Z powodu krytycznych uwag uczeń nie może być ani przez
nauczyciela ani przez radę pedagogiczną negatywnie oceniany, o ile w swoich
wypowiedziach nie uwłaczał niczyjej godności osobistej
4. Nauczyciele mają obowiązek stawiania uczniom wysokich wymagań w dziedzinach nauki
i zachowania się w szkole i poza nią. Stawianiu wysokich wymagań towarzyszyć ma
jednak życzliwość i zrozumienie dla uczniów, poszanowanie ich godności osobistej ,
wysoka kultura słowa i postępowania
5. Uczniowie ponoszą odpowiedzialność materialną za wszelkie szkody spowodowane
nieprzestrzeganiem przepisów porządkowych bądź zaniedbaniem obowiązków
wynikających z przyjęcia na siebie odpowiedzialności za określone składniki
majątku szkolnego
6. W celu zagwarantowania praw uczniowskich, niniejszy regulamin zobowiązuje nauczycieli
do przestrzegania następujących ustaleń dotyczących oceniania i przeprowadzania
pisemnych sprawdzianów. W szkole mogą być prowadzone następujące rodzaje
sprawdzianów pisemnych:
1/. Wypracowania klasowe, czyli tzw. „klasówki”
2/. Testowe lub opisowe sprawdziany wiadomości, obejmujące materiał nauczania
z wielu poprzednich lekcji, trwające nie dłużej niż 45 minut
3/. Sprawdziany wiadomości – tzw. „kartkówki” z 1. - 2. poprzednich lekcji, trwające nie
dłużej niż 15 minut.
4/. Datę i zakres sprawdzianu pisemnego nauczyciel winien uzgodnić z klasą oraz wpisać
do rejestru w dzienniku lekcyjnym
5/. Klasówki i sprawdziany 45. minutowe powinny być zapowiedziane z minimum
jednotygodniowym wyprzedzeniem.
6/. Sprawdziany trwające do 15 minut mogą być zapowiadane na lekcji poprzedzającej
pisanie sprawdzianu
7/. Prace klasowe /klasówki/ winny być pisane w zeszytach klasowych. Prace te muszą być
szczegółowo poprawiane i recenzowane przez nauczyciela. W klasie mogą być
przeprowadzone maksimum 2. prace klasowe w danym tygodniu
8/. Nie przeprowadza się sprawdzianów wymienionych w punktach 1. i 2. z przedmiotów:
wychowanie fizyczne, religia, przysposobienie obronne
9/. Wszelkie prace pisemne muszą być poprawione i przekazane uczniom do wglądu
i poprawy najpóźniej w ciągu dwóch tygodni od daty pisania prac. Nauczyciele
w wyjątkowych sytuacjach / np. podczas matur, czy prowadzonych eksperymentów
związanych z reformą/ mogą w porozumieniu z uczniami przedłużyć czas sprawdzania
10/. Oceny prac klasowych /klasówek/ wpisuje się do dzienników kolorem czerwonym,
a oceny ze sprawdzianów ogólnych lub bieżących /kartkówek/ kolorem niebieskim lub
czarnym w jednej kolumnie z zaznaczeniem daty sprawdzianu.
11/. Ocen niedostatecznych z prac pisemnych, których 50% i więcej procent uczniów
otrzymało nie wpisuje się do dziennika. Powyższe ustalenie nie dotyczy takich sytuacji,
gdy uczniowie celowo i świadomie nie przygotowują się do sprawdzianu
12/. Nauczyciel ma obowiązek wystawienia uczniowi z odpowiedzi ustnych w ciągu semestru
przynajmniej tyle ocen, ile wynosi suma : 1+ liczba tygodniowego wymiaru danego
przedmiotu
13/. Wszelkie spory i wątpliwości na tle kontroli postępów w nauce rozstrzyga wychowawca
klasy. Od decyzji wychowawcy stronom /uczniom lub nauczycielom/ przysługuje
odwołanie do dyrektora szkoły
14/. Uczniowie mają prawo odmówić pisania sprawdzianu, o ile ich wcześniejsza interwencja
w tej sprawie u wychowawcy klasy lub dyrektora szkoły pozostała bez odpowiedzi lub
o ile decyzja nauczyciela jest sprzeczna z ustaleniami podjętymi w wyniku odwołania.
7. Wychowawcy klas w porozumieniu z uczniami rodzicami mają prawo ustalić szczegółowe
wymagania dotyczące wyglądu ucznia i stroju szkolnego. Wymagania te nie mogą być
rażąco odmienne od wymagań stawianych uczniom innych klas. Proponowane szczegółowe
wymagania dotyczące stroju, wychowawcy klas obowiązani są konsultować z dyrektorem
szkoły.
VII. Postanowienia końcowe
1. Realizacja postanowień niniejszego regulaminu będzie corocznie analizowana i oceniana
przez radę pedagogiczną przy współudziale rady samorządu szkolnego i przedstawicieli
rady rodziców
2. W każdej sytuacji nieprzestrzegania regulaminu, zarówno uczniom jak i nauczycielom, a także
pracownikom szkoły przysługuje zgłaszanie uwag, zażaleń lub wniosków do dyrektora szkoły.
Załącznik nr 2
do Statutu II LO w Łomży
REGULAMIN
OCENIANIA ZACHOWANIA UCZNIÓW
Regulamin sporządzony został na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
i Sportu z dnia 7 września 2004 w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania
i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów
w szkołach publicznych / Dz.U z 2004, Nr 199, poz.2046 / oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 8 września 2006r. zmieniające wcześniej wymienione rozporządzenie / Dz.U z 2006
Nr 164, poz.1154/
Rozdział I Cele wewnątrzszkolnego oceniania zachowania uczniów
§ 1
1. Ocenianie zachowania ucznia odbywa się przez ocenianie wewnątrzszkolne
2. Ocenianie zachowania ma na celu:
1/. Informowanie ucznia o jego zachowaniu
2/. Motywowanie ucznia do samodzielnego planowania jego rozwoju
3/. Udzielanie uczniowi pomocy w niwelowaniu zagrożeń wychowawczych
4/. Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy wychowawczej
5/. Dostarczanie rodzicom/ prawnym opiekunom/ i nauczycielom informacji o postępach
i trudnościach wychowawczych ucznia
Rozdział II Zasady ustalania oceny zachowania ucznia
&nbs
Osoby odpowiedzialne
Autor: | Maria Śleszyńska |
Odpowiada: | Maria Śleszyńska |
Wytworzył: | Maria Śleszyńska |
Data ostatniej zmiany: | 2017-06-02 08:15:31 |
Statystyki
Odwiedzin na stronie: | 5759 |