tel. 000 000 000
Biuletyn Informacji Publicznej
Szkoła Podstawowa nr5 im. Stanisława Staszica w Łomży
drukuj

Archwium - Statut Szkoły Podstawowej nr 5 im. Stanisława Staszica w Łomży

Podstawy prawne:

  • Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U.z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami),
  • Ustawa z 11 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 80, poz. 541),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. (Dz. U. Nr 61, poz. 624 ze zmianami),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 lutego 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 35, poz. 222),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 13 lipca 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (Dz. U. Nr 130, poz. 906),
  • Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach ( Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69),
  • Uchwała Nr 147 Rady Ministrów z 5 listopada 1991 r. w sprawie zasad techniki prawodawczej (MP, z 1991 r. Nr 44, poz. 310),
  • Akty prawne pozostające w związku z działalnością szkoły, a wydane przez organy władzy i administracji państwowej, w szczególności przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz władze samorządowe miasta Łomży

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA WSTĘPNE

§ 1

1. Pełna nazwa Szkoły brzmi: Szkoła Podstawowa nr 5 im. Stanisława Staszica w Łomży.

2. Szkoła Podstawowa nr 5, zwana dalej szkołą, jest publiczną, sześcioletnią szkołą dla dzieci i młodzieży.

3. Organem prowadzącym Szkołę jest Miasto Łomża, zwane dalej organem prowadzącym.

4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Podlaski Kurator Oświaty.

5. Szkoła działa zgodnie z aktualnie obowiązującymi aktami prawnymi.

6. Siedziba szkoły mieści się w budynku przy ul. Polnej 40 A, 18-400 Łomża.

§ 2

1. Szkoła od 1  stycznia 2008 r. jest jednostką budżetową.

2. Osobą reprezentującą jednostkę jest dyrektor szkoły.

3. Za zobowiązania finansowe jednostki odpowiada dyrektor szkoły.

4. Szkoła prowadzi własną obsługę finansowo-księgową.

5. Do podpisywania dokumentów składanych do banku upoważnieni są:

- dyrektor szkoły,

- główna księgowa.

6.      Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

§ 3

1. W szkole organizuje się oddziały ogólnodostępne i integracyjne, do obydwu przyjmuje się dzieci mieszkające w jej obwodzie, zatwierdzonym Uchwałą Rady Miejskiej Łomży w sprawie przekształcenia szkół podstawowych w Łomży, ustalenia planu ich sieci i granic obwodów.

2. Kwalifikacji uczniów niepełnosprawnych do oddziałów integracyjnych dokonuje się na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanych przez Poradnie Psychologiczno – Pedagogiczne.

3. W uzasadnionych przypadkach i w miarę wolnych miejsc, do oddziałów integracyjnych przyjmuje się dzieci niepełnosprawne z terenu Łomży.

ROZDZIAŁ II

CELE I ZADANIA SZKOŁY

§ 4

 

Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa a w szczególności:

Ustawy o systemie oświaty, Karty Nauczyciela, Konwencji o Prawach Dziecka.

1. W zakresie nauczania szkoła zapewnia uczniom w szczególności:

1) naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem,

2) poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym, co najmniej kontynuację nauki, na następnym etapie kształcenia,

3) dochodzenie do rozumienia, a nie tylko do pamięciowego opanowania przekazywanych treści,

4) rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności (przyczynowo–skutkowych, funkcjonalnych, czasowych, przestrzennych itp.),

5) rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,

6) traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie,

7) poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego,

8) poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej.

2. W zakresie nabywania umiejętności umożliwia:

1) planowanie, organizowanie i ocenianie własnej nauki, przyjmowanie za nią coraz większej odpowiedzialności,

2) naukę skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentację własnego punktu widzenia i uwzględnianie poglądów innych ludzi, poprawne posługiwanie się językiem ojczystym, przygotowanie do publicznych wystąpień,

3) efektywne współdziałanie w zespole i pracy w grupie, budowanie więzi międzyludzkich, podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji, skuteczne działania na gruncie zachowania obowiązujących norm,

4) rozwiązywanie problemów w twórczy sposób,

5) poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystanie informacji z różnych źródeł oraz efektywne posługiwanie się technologią informacyjną,

6) odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenie potrzebnych doświadczeń i nawyków,

7) rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań,

8) przyswajanie sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych.

3. W pracy wychowawczej, wspierając rodzinę, nauczyciele winni zmierzać, aby uczniowie:

1) znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym),

2) rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie,

3) mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych jak i całej edukacji na danym etapie,

4) stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętne dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie z odpowiedzialnością za innych, wolność własną z wolnością innych,

5) poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie,

6) uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowywali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych,

7) przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się,

8) kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów, umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.

4. W zakresie profilaktyki szkoła zapewnia:

1) kształtowanie umiejętności porozumiewania się i utrzymywania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi i dorosłymi,

2) kształcenie umiejętności działania w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,

3) poznanie zwyczajów, obyczajów, właściwych zachowań w środowisku rodzinnym, w szkole i wobec obcych,

4) budowanie pozytywnego obrazu samego siebie, przy wsparciu rodziny,

5) wdrażanie uczniów do samodzielności w dążeniu do dobra indywidualnego i społecznego,

6) wyposażanie w umiejętność przewidywania zagrożeń, unikania ich, radzenia sobie z trudną sytuacją,

7) stwarzanie możliwości do doskonalenia się.

5. W zakresie opieki szkoła zabezpiecza:

1) eliminowanie oraz przeciwdziałanie powstawaniu zjawisk patologicznych oraz związanych z tym problemów,

2) stworzenie odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny pracy uczniów i pracowników szkoły,

3) udzielanie jak największej pomocy materialnej i opiekuńczej dzieciom będącym w trudnej sytuacji,

4) sprawowanie nadzoru nad realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów,

5) utrzymywanie stałej współpracy z domem rodzinnym uczniów, przedszkolami i innymi instytucjami wspierającymi ucznia,

6) dążenie do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju psychofizycznego,

7) eliminowanie wad postawy poprzez zajęcia wychowania fizycznego, sport, gimnastykę korekcyjną.

 

6. Szkoła zapewnia dzieciom niepełnosprawnym oraz niedostosowanym społecznie:

1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniach Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego,

2) odpowiednie warunki nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne,

3) realizację programów nauczania, wychowawczego i profilaktyki dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej,

4) integrację ze środowiskiem rówieśniczym.

 

ROZDZIAŁ III

SPOSOBY REALIZACJI CELÓW I ZADAŃ SZKOŁY

§ 5

Szkoła realizuje swoje cele i zadania w szczególności przez:

1. Zapewnianie uczniom możliwości zdobywania wiedzy i umiejętności wystarczających do ukończenia szkoły podstawowej poprzez:

1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne,

2) dodatkowe zajęć edukacyjne (zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne),

3) zajęcia pozalekcyjne (koła zainteresowań, gimnastykę korekcyjną, „zielone szkoły”, wycieczki, działalność kulturalną).

2. Zapewnianie uczniom zdrowym i niepełnosprawnym indywidualnego nauczania na podstawie orzeczeń Poradni Psychologiczno–Pedagogicznej na terenie szkoły lub w domu.

3. Zapewnianie opieki świetlicowej uczniom, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców/prawnych opiekunów.

4. Otaczanie szczególną opieką uczniów mających trudności w zaadaptowaniu się do warunków szkolnych.

5. Organizowanie zajęć profilaktyczno-wychowawczych.

6. Współpracę z różnymi placówkami oświatowymi na terenie dzielnicy i miasta.

7. Udzielanie uczniom i ich rodzicom/opiekunom wszechstronnej pomocy pedagogicznej i psychologicznej we współpracy z instytucjami i organami zewnętrznymi.

8. Otaczanie szczególną opieką uczniów z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej lub życiowej we współpracy z instytucjami i organami zewnętrznymi zgodnie z odrębnymi przepisami.

9. Zapewnianie bezpieczeństwa uczniom na terenie szkoły i/lub w czasie zajęć organizowanych przez szkołę (bezpieczeństwo uczniów podczas wycieczek określa Regulamin Wycieczek).

10. Pełnienie dyżurów przez nauczycieli zgodnie z przyjętym w danym roku szkolnym harmonogramem.

11. Stałe kontrolowanie, remontowanie i modernizację budynku.

§ 6

1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szkolny szczególnej opiece nauczycielowi wychowawcy, stosując, w miarę możliwości, zasadę ciągłości pracy wychowawczej w ciągu etapu edukacyjnego.

2. Organizując oddziały klas pierwszych dyrektor może uwzględnić życzenia rodziców, dotyczące wyboru klasy ogólnodostępnej lub integracyjnej, kierując się innymi niż wybór nauczyciela względami ważnymi dla dziecka.

3. Dyrektor może powierzyć obowiązki wychowawcy innemu nauczycielowi, w przypadku:

1) długotrwałej absencji wychowawcy (np. choroba, wyjazd, urlop),

2) uzasadnionej prośby nauczyciela –wychowawcy,

3) uzasadnionej interwencji uczniów lub rodziców.

4. Dyrektor szkoły, w związku z interwencją uczniów lub rodziców, przeprowadza postępowanie wyjaśniające w ciągu 14 dni od daty otrzymania prośby, informuje rodziców o wynikach postępowania oraz prowadzi mediacje z rodzicami.

5. Rada oddziałowa rodziców może odwołać się od odmownej decyzji dyrektora do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.

§ 7

1. Szkoła informuje rodziców/opiekunów o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nauczycieli programów nauczania, postępach ucznia, sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz zasadach oceniania zachowania. Informacje te przekazuje się podczas zebrań i kontaktów indywidualnych nauczycieli z rodzicami. (Indywidualne spotkanie rodzica z nauczycielem nie może zakłócać lekcji, pełnionego przez nauczyciela dyżuru lub innych zajęć prowadzonych z uczniami.)

2. Szkoła realizuje uchwalone przez Radę Pedagogiczną w porozumieniu z Radą Rodziców programy: Program Wychowawczy oraz Program Profilaktyki.

3. Szkoła przedstawia Radzie Rodziców do zaopiniowania m.in. projekt planu finansowego oraz Szkolny Zestaw Programów Nauczania, Szkolny Zestaw Podręczników, a także inne dokumenty zgodnie z przepisami prawa oświatowego.

§ 8

1. Działalność edukacyjna szkoły określona jest przez:

1) Szkolny Zestaw Programów Nauczania ( załącznik nr 1 do statutu)

2) Program Wychowawczy Szkoły (załącznik nr 2 do statutu)

3) Szkolny Program Profilaktyki (załącznik nr 3 do statutu)

4) Regulamin Rady Pedagogicznej (załącznik nr 4 do statutu)

5) Regulamin Rady Rodziców (załącznik nr 5 do statutu)

6) Regulamin Samorządu Uczniowskiego ( załącznik nr 6 do statutu)

2. Zmian w treści załączników wymienionych w ust. 1 dokonuje się w trybie właściwym dla uchwalenia Statutu.

ROZDZIAŁ IV

ORGANIZACJA SZKOŁY

§ 9

 

1. Rok szkolny rozpoczyna się z dniem 1 września danego roku kalendarzowego, a kończy z dniem 31 sierpnia następnego roku kalendarzowego.

2. Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno- wychowawczych, terminy zimowych i wiosennych przerw świątecznych, ferii zimowych i letnich, innych dni wolnych od zajęć reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie organizacji roku szkolnego.

3. Szkoła pracuje w systemie dwusemestralnym.

 

§ 10

1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku określa „Arkusz Organizacji Pracy Szkoły" opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku na podstawie szkolnego planu nauczania. Arkusz zatwierdzany jest przez organ prowadzący i organ nadzorujący szkołę do 30 maja danego roku.

2. Arkusz organizacji szkoły zawiera w szczególności:

1) liczbę pracowników szkoły w tym liczbę pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,

2) ogólną liczbę godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla oddziału i nauczycieli,

3) liczbę godzin zajęć dodatkowych,

4) liczbę godzin zajęć pozalekcyjnych, w tym kół zainteresowań i innych finansowanych przez organ prowadzący.

3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza, dyrektor szkoły ustala tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych na dany rok szkolny dla każdego oddziału, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

 

§ 11

1. Szkoła odpowiada za bezpieczeństwo uczniów od momentu ich przyjścia do szkoły do momentu wyjścia z niej.

2. Nauczyciel odpowiada za bezpieczeństwo uczniów, w związku z tym zobowiązany jest natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub takie zachowania uczniów, które stanowią zagrożenie dla nich samych lub innych.

3. Opuszczenie miejsca pracy przez nauczyciela (w trakcie zajęć) jest możliwe pod warunkiem, że dyrektor wyrazi na to zgodę, a opiekę nad klasą przejmie w tym czasie inny pracownik szkoły.

4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach (choroba nauczyciela) dopuszczalne jest łączenie grup uczniów i przekazanie jednemu nauczycielowi opieki nad taką grupą (za zgodą nauczyciela).

5. Ucznia może zwolnić z danej lekcji: dyrektor szkoły, wychowawca klasy lub nauczyciel danych zajęć edukacyjnych na pisemną prośbę rodziców/prawnych opiekunów, w którym podano przyczynę zwolnienia oraz dzień i godzinę wyjścia ze szkoły.

6. Nauczyciel nie może wyprosić ucznia z klasy, jeżeli nie jest w stanie zapewnić mu odpowiedniej opieki.

7. Zwolnienie ucznia z zajęć z zamiarem odbycia przez niego innych zajęć w szkole (u innego nauczyciela) lub zajęć w bibliotece jest dopuszczalne tylko po uzgodnieniu tego z nauczycielem lub bibliotekarką.

8. Uczeń powinien przestrzegać godzin przyjścia do szkoły i wyjścia z niej, zgodnie z planem zajęć.

9. W uzasadnionych przypadkach uczniów można zwolnić z pierwszych lub ostatnich godzin lekcyjnych po uprzednim powiadomieniu rodziców.

10. Uczeń, który jest całkowicie zwolniony z zajęć wychowania fizycznego, może być nieobecny w szkole w czasie, gdy odbywają się te zajęcia, jeśli są to pierwsze lub ostatnie lekcje w planie zajęć szkolnych. Warunkiem jest pisemna prośba rodziców/prawnych opiekunów o zwolnienie ucznia.

11. Każdy pracownik szkoły powinien zwrócić uwagę na osoby postronne przebywające na terenie szkoły oraz poprosić o podanie celu pobytu.

12. Dyżurujący pracownik obsługi szkoły powinien zwrócić się do osób postronnych wchodzących na teren szkoły o podanie celu pobytu, udzielić informacji, w razie potrzeby zawiadomić dyrektora szkoły lub skierować tę osobę do dyrektora.

13. Nauczyciele i inni pracownicy szkoły są zobowiązani do zawiadomienia dyrektora o wszelkich dostrzeżonych na terenie szkoły zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia uczniów.

14. Dyrektor szkoły powołuje koordynatora ds. bezpieczeństwa w szkole.

15. Koordynator ściśle współpracuje z dyrektorem szkoły, współorganizując działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa w szkole.

16. Do zadań koordynatora należy:

1) inicjowanie działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa w szkole,

2) analizowanie potrzeb szkoły w zakresie bezpieczeństwa,

3)  dbałość o opracowanie i stosowanie szkolnych procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych,

4) koordynowanie zadań statutowych szkoły w zakresie bezpieczeństwa, w dziedzinie opieki, wychowania i profilaktyki.

 

§ 12

1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania, realizując na nich Szkolny Zestaw Programów Nauczania, uwzględniający podstawę programową kształcenia ogólnego.

2. Liczebność oddziału szkolnego zależy od jego rodzaju:

1) oddział ogólnodostępny liczy od 26 do 30 uczniów, jeśli liczebność w oddziałach przekroczy 30 uczniów, będzie możliwość utworzenia kolejnego oddziału (odpowiednia liczba uczniów) dyrektor szkoły występuje z wnioskiem do organu prowadzącego o zgodę na utworzenie nowego oddziału,

2) oddział integracyjny liczy od 15 do 20 uczniów, w tym od 3 do 5 dzieci z orzeczeniem do kształcenia specjalnego.

3. W oddziale integracyjnym wśród dzieci niepełnosprawnych nie powinno być więcej niż jedno dziecko z:

1) dysfunkcją aparatu ruchowego uniemożliwiającą samodzielne poruszanie się (kule, wózek),

2) zespołem nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD),

3) zaburzeniami zachowania i emocji,

4) autyzmem.

4. Do oddziałów integracyjnych spoza obwodu szkoły nie są przyjmowani uczniowie z:

1) zaburzeniami mowy i języka uniemożliwiającymi proces komunikacji do tego stopnia, że dziecko nie jest rozumiane przez otoczenie i nie rozumie jego poleceń,

2) rozpoznanym autyzmem,

3) upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym bądź znacznym,

4) chorobami psychicznymi,

5) zaburzeniami zachowania i emocji,

6) niedostosowani społecznie,

7) wykazujący zachowania agresywne, stwarzające zagrożenie dla innych uczniów,

8) chorobami przewlekłymi, wymagający specjalistycznej opieki medycznej.

5. W oddziale integracyjnym pracuje równocześnie dwóch nauczycieli:

1) nauczyciel przedmiotowy jako prowadzący,

2) nauczyciel ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym jako wspierający.

6. Zadania nauczycieli wspierających i nauczycieli przedmiotu określa Program Rewalidacyjno-Dydaktyczno-Wychowawczy.

7. W szkole mogą być prowadzone oddziały przedszkolne realizujące program wychowania przedszkolnego za zgodą organu prowadzącego szkołę.

8. Decyzję o przyjęciu do szkoły w trakcie roku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę liczebność oraz specyfikę klasy ( opinie, orzeczenia).

§ 13

1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w systemie klasowo - lekcyjnym, prowadzone pięć dni w tygodniu.
2. Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się o godz. 800
3. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
4. Czas trwania poszczególnych zajęć w oddziałach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny, tygodniowy czas zajęć.
5. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły może skrócić zajęcia po uprzednim pisemnym powiadomieniu rodziców (zapis w zeszycie ucznia, gotowy druk).

§ 14

1.  W klasach IV-VI lekcje mogą odbywać się w grupach.
2.  Podział klas na grupy odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania:

1)  podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów,

2)  w przypadku oddziału liczącego mniej niż 24 uczniów podziału na grupy można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę,

3)  zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV-VI prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów (dopuszcza się tworzenie grup międzyoddziałowych lub w szczególnie uzasadnionych przypadkach grup międzyklasowych).

§ 15

1. Organizacja zajęć dodatkowych:

1)  zajęcia dodatkowe prowadzone są w grupach międzyklasowych i międzyoddziałowych poza systemem klasowo-lekcyjnym,

2)  zajęcia dodatkowe organizowane są w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych,

3)  liczbę uczestników zajęć nadobowiązkowych ustalają odpowiednie rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej.

§ 16

1. Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

§ 17

1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole, ze względu na czas pracy ich rodziców lub opiekunów prawnych, szkoła organizuje zajęcia w świetlicy.

2. Do zadań świetlicy należy:

1) tworzenie warunków do nauki i wypoczynku,

2) organizowanie pomocy w nauce,

3) kształtowanie nawyków higieny osobistej,

troska o zachowanie zdrowia,

4) tworzenie warunków do świadomego uczestnictwa w kulturze,

5) kształtowanie nawyków kultury życia codziennego,

6) rozwijanie samodzielności, aktywności społecznej i osobowości dziecka.

3.   Specyficzną formą opieki w ramach zajęć świetlicowych są:

1)opieka nad uczniami nieuczęszczającymi na lekcje religii organizowane w szkole, umieszczane w „środku” rozkładu zajęć,

2)opieka nad uczniami danej klasy w przypadku nieobecności nauczyciela, w sytuacji uniemożliwiającej zorganizowanie innej formy zastępstwa,

3)opieka nad uczniem w wyjątkowych okolicznościach, kiedy ze względu na brak opieki domowej uczeń musi przyjść do szkoły wcześniej lub pozostać w niej dłużej.

4. Uczeń zapisany do świetlicy, bez pisemnej prośby rodziców, nie może samodzielnie opuszczać wcześniej zajęć świetlicowych.

5. Szczegółowe zadania i formy organizacji pracy świetlicy  określa regulamin świetlicy.

§ 18

1. W szkole funkcjonuje stołówka szkolna.
2. Do korzystania posiłków w stołówce szkolnej uprawnieni są:
1) uczniowie,
2) pracownicy szkoły.

3. Czas pracy stołówki szkolnej określa dyrektor szkoły, uwzględniając potrzeby racjonalnego żywienia uczniów, warunkującego
ich prawidłowy rozwój, dobre samopoczucie i zdolność do nauki.

4. Zasady opłat za korzystanie przez uprawnionych z posiłków w stołówce szkolnej oraz wysokość stawki dziennej określa
uchwała Rady Miejskiej Łomży w sprawie ustalenia opłat za korzystanie z posiłków w stołówkach szkolnych.

§ 19

1. W szkole funkcjonuje biblioteka szkolna.

2. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb czytelniczych i zainteresowań uczniów, doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.

3. Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły oraz rodzice.

4. Pomieszczenia biblioteki szkolnej umożliwiają:

1) gromadzenie i opracowywanie zbiorów,

2) korzystanie ze zbiorów w czytelni,

3) prowadzenie przysposobienia czytelniczo – informacyjnego uczniów.

5. Biblioteka współpracuje z biblioteką osiedlową i Biblioteką Publiczną.

6. Szczegółowe zasady organizacji biblioteki, gromadzenia zbiorów, ich porządkowania i udostępniania określają odrębne przepisy oraz regulamin pracy biblioteki.

7. Nauczyciel bibliotekarz jest odpowiedzialny za dobór księgozbioru, jego zabezpieczenie i utrzymanie w należytym stanie, a ponadto:

1) udostępnia zbiory biblioteki uczniom, nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły,

2) prowadzi zajęcia z zakresu przysposobienia czytelniczo – informacyjnego,

3) czuwa nad terminami prenumeraty czasopism metodycznych dla nauczycieli i czasopism dla uczniów, udostępnia je zainteresowanym,

4) organizuje zajęcia propagujące czytelnictwo, prowadzi stałą gablotę z wystawą nowości, stanu czytelnictwa w szkole w okresach nauki, kiermasze książek wspólnie z innymi instytucjami,

5) rozwija indywidualne zainteresowania uczniów,

6) stwarza warunki do poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł, a także do nauki efektywnego posługiwania się różnego rodzaju sprzętem multimedialnym, korzystania z Internetu,

7) dokonuje selekcji zbiorów.

8. Skontrum w bibliotece dokonuje komisja powołana przez dyrektora szkoły nie rzadziej, niż co 5 lat i przy każdorazowej zmianie obsady personalnej biblioteki.

ROZDZIAŁ V

ORGANY SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE

§ 20

1.  Organami Szkoły Podstawowej Nr 5 im. Stanisława Staszica w Łomży są:

1)        Dyrektor Szkoły

2)        Rada Pedagogiczna

3)       Samorząd Uczniowski

4)        Rada Rodziców

 

§ 21

DYREKTOR SZKOŁY

1. Dyrektor szkoły jest powoływany przez Prezydenta Miasta Łomży na okres kadencji zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Dyrektor szkoły realizuje następujące zadania:

1) kieruje szkołą jako zakładem pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami, w szczególności:

a) opracowuje plan finansowy szkoły, dysponuje środkami finansowymi i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,

b) zapewnia bezpieczne warunki pracy,

c) zatrudnia/zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników,

d) określa zakres zadań i obowiązków nauczycieli i innych pracowników,

e) powołuje/odwołuje nauczycieli i pracowników niepedagogicznych na stanowiska kierownicze:/ze stanowisk kierowniczych tj. wicedyrektora szkoły, sekretarza szkoły,

f) decyduje o przyznaniu nagród i wyróżnień oraz wymierzaniu kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,

g) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole, dokonuje oceny ich pracy,

h) ustala wysokość dodatku motywacyjnego dla nauczycieli,i) nie rzadziej niż dwa razy w roku przedstawia Radzie Pedagogicznej ogólne wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działaniu szkoły,

2) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą szkoły:

a) opracowuje Arkusz Organizacji Szkoły do dnia 30 kwietnia każdego roku zgodnie z ramowym planem nauczania,

b) ustala w oparciu o Szkolny Plan Nauczania tygodniowy rozkład zajęć dla każdego oddziału,

c) organizuje nabór uczniów do szkoły,

d) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez organizację działań prozdrowotnych i organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

e) kieruje pracą Rady Pedagogicznej,

f) czuwa nad przestrzeganiem „Regulaminu Rady Pedagogicznej", szczególnie w zakresie trybu podejmowania i realizacji uchwał,g)   wyraża zgodę na podjęcie działalności (po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej) przez stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest rozszerzanie i wzbogacanie pracy szkoły,

3. Dyrektor wykonuje swoje zadania współpracując z organami szkoły oraz organem prowadzącym i pełniącym nadzór pedagogiczny nad szkołą.

4. Dyrektor przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych:

1) dyrektor jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem a rodzicem,

2) wnoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego, w swojej działalności kieruje się zasadą partnerstwa i obiektywizmu.

5. Dyrektor rozstrzyga sprawy sporne wśród członków Rady Pedagogicznej, zachowując ustalenia zawarte w regulaminie tego organu.

6. Dyrektor reprezentuje szkołę na zewnątrz.

7. Dyrektor wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

 

§ 22

 

1. Dyrektor szkoły za zgodą organu prowadzącego może tworzyć stanowiska zastępcy dyrektora.

2. Szczegółowy zakres zadań i kompetencji zastępcy dyrektora ustala dyrektor szkoły.

 

§ 23

RADA PEDAGOGICZNA

1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły, realizującym statutowe zadania

dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.

2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni szkoły.

3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.

4. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, określający w szczególności:

1) strukturę wewnętrzną rady,

2) prawa i obowiązki przewodniczącego rady i jej członków,

3) zadania i kompetencje rady,

4) organizację zebrań plenarnych,

5) zasady podejmowania uchwał, decyzji i wyrażania opinii,

6) powoływanie i tryb pracy zespołów i komisji rady,

7) postępowanie w sprawach trudnych i spornych,

8) zasady dokonywania zmian w regulaminie.

5. „Regulamin Rady Pedagogicznej" stanowi załącznik nr 4 do Statutu.

§ 24

SAMORZĄD UCZNIOWSKI

1. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.

2. Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze Statutem szkoły.

3. Przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego:

1) reprezentują potrzeby i opinie społeczności uczniowskiej wobec pozostałych organów szkoły,

2) pełnią rolę rzecznika praw i interesów ucznia.

4. W ramach swoich kompetencji Samorząd Uczniowski ma prawo:

1) wnioskować do dyrektora szkoły w sprawie powołania określonego nauczyciela na opiekuna Samorządu lub jego zmiany,

2) zgłaszać opinie do planu wychowawczego szkoły wynikające z potrzeb i zainteresowań uczniów,

3) przedstawić wnioski i opinie dotyczące wszystkich spraw szkoły dyrektorowi, Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców,

4) prowadzić działalność informacyjną dla wszystkich uczniów poprzez, np.: gazetkę szkolną, apele, tablice ogłoszeń,

5) zgłaszać uczniów do wyróżnień i nagród przyznawanych w szkole,

6) udzielać poręczenia za uczniów w celu wstrzymania wyznaczonej im kary przewidzianej w zapisach statutowych,

7) wyrażać opinię ustnie lub pisemnie o danym uczniu na prośbę nauczyciela, pedagoga szkolnego, dyrektora szkoły,

8) aktywnie uczestniczyć w pracach zespołów tworzonych doraźnie w celu rozwiązywania konfliktów między uczniami lub w przypadku naruszania zasad zawartych w statucie szkoły,

9) gromadzić i dysponować własnym funduszem służącym finansowaniu działalności statutowej samorządu.

5. Szczegółowe zasady wybierania i działania samorządu w tym zdobywania funduszy i dysponowania nimi określa się w „Regulaminie Samorządu Uczniowskiego”.

 

§ 25

RADA RODZICÓW

1. W szkole działa Rada Rodziców.

2. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez rodziców danego oddziału na pierwszym zebraniu, w każdym roku szkolnym.

3. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa wewnętrzną strukturę i tryb pracy, szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów przedstawicieli rad oddziałowych do Rady Rodziców oraz zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców.

4. Regulamin Rady Rodziców stanowi załącznik nr 5 do Statutu i nie może być sprzeczny z niniejszym Statutem.

5. Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego oraz sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.

6. Do kompetencji Rady Rodziców należy:

1)  uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Programu Wychowawczego Szkoły, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowane przez nauczycieli z zastrzeżeniem ust. 7,

2)  uchwalanie Programu Profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym, skierowane do uczniów nauczycieli i rodziców z zastrzeżeniem ust. 7,

3)  opiniowania projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.

7. Jeżeli Rada Rodzicow w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie Programu Wychowawczego lub Profilaktycznego, program ten ustali dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzor pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
8. Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źrodeł w celu wspierania działalności statutowej szkoły.

9. Rada Rodziców służy współdziałaniu rodziców/opiekunów i kadry pedagogicznej, w celu jednolitego oddziaływania na dzieci przez rodzinę i szkołę, w procesie wychowania i opieki.

10. Rada Rodziców może wspierać szkołę w bieżącym i perspektywicznym planowaniu pracy, również w zakresie doskonalenia organizacji i poprawy warunków pracy szkoły.

11. Rada Rodziców w ramach swojej działalności może wpływać na podnoszenie kultury pedagogicznej w środowisku lokalnym (pedagogizacja, warsztaty).

 

§ 26

ZASADY WSPÓŁDZIAŁANIA SZKOŁY Z RODZICAMI

1.  Nauczyciele szkoły wspomagają rodziców i współpracują z nimi w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.

2.  Współdziałanie odbywa się na zasadzie wzajemnego szacunku, partnerstwa i rozumienia racji obu stron.

3. Współdziałanie zapewnia rodzicom:

1)   znajomość zadań i zamierzeń klasy i szkoły,

2)   znajomość przepisów prawa szkolnego,

3)   uzyskiwanie bieżącej informacji na temat swojego dziecka,

4)   porady i konsultacje w sprawach dotyczących dziecka.

4. Formami współdziałania rodziców ze szkołą są:

1)  spotkania klasowe rodziców,

2)  spotkania Rady Rodziców z wychowawcą klasy,

3)  indywidualne spotkania nauczycieli z rodzicami,

4)  konsultacje rodziców z pedagogiem szkolnym,

5)  przyjmowanie rodziców przez dyrektora szkoły i wicedyrektorów,

6)  kontakty telefoniczne,

7)  zapraszanie rodziców przez wychowawców, pedagoga szkolnego, dyrekcję w przypadkach drastycznego przekroczenia norm zachowania przez ich dzieci,

8)  zapraszanie rodziców do udziału we wspólnym organizowaniu imprez i uroczystości szkolnych.

5. Indywidualne spotkanie rodzica z nauczycielem nie może zakłócać lekcji, pełnionego przez nauczyciela dyżuru lub innych zajęć prowadzonych z uczniami.

6. Rodzice poprzez swoje organy ( Rady Oddziałowe, Radę Rodziców) przedstawiają opinię na temat pracy szkoły lub poszczególnych jej organów i pracowników:

1)  dyrekcji szkoły w celu wyjaśnienia lub zmiany sytuacji budzącej zastrzeżenia,

2)  organowi prowadzącemu lub sprawującemu nadzór pedagogiczny, w sytuacji niemożności poprawy poprzez interwencję wewnątrz szkoły.

 

§ 27

PRZEPŁYW INFORMACJI W SZKOLE

1. Ustala się następujący tryb przepływu informacji na terenie szkoły:

1)   zarządzenia i decyzje organu prowadzącego szkołę i organu sprawującego nadzór pedagogiczny podaje się w formie komunikatów dyrektora szkoły zamieszczanych w: Księdze Zarządzeń, na tablicy ogłoszeń w miejscach do tego wyznaczonych lub przekazuje się bezpośrednio na zebraniach Rady Pedagogicznej, stronie internetowej szkoły
2)  wszystkie własne decyzje i zarządzenia dyrektora szkoły zamieszcza się w Księdze Zarządzeń, fakt zapoznania się z decyzją lub zarządzeniem pracownicy szkoły potwierdzają własnoręcznym podpisem na załączonej liście,
3)   organy szkoły powiadamiają dyrektora o uchwałach, które podjęły w ramach swoich kompetencji; dyrektor decyduje o zamieszczeniu informacji w Księdze Zarządzeń lub na tablicy ogłoszeń,
4)  informacje dotyczące bieżącej pracy szkoły podawane są w formie komunikatów na tablicach ogłoszeń w miejscach do tego wyznaczonych, z tym, że niektóre informacje mogą być przekazywane w formie komunikatów bezpośrednio na zebraniu Rady Rodziców lub podczas zebrań z rodzicami,
5)  Rada Rodziców o swoich uchwałach i decyzjach informuje dyrektora szkoły, informacja powinna być przekazana w formie pisemnej bądź ustnej, dyrektor decyduje o ewentualnym przekazaniu informacji innym organom,

6) dyrektor zawiadamia Samorząd Uczniowski o decyzjach dotyczących jego działalności osobiście lub za pośrednictwem opiekuna samorządu,

7)  Samorząd Uczniowski za pośrednictwem opiekuna lub bezpośrednio informuje o podjętych decyzjach dyrektora i Radę Pedagogiczną.

2. W przypadku zaistnienia sporów między organami szkoły ustala się następujący tryb ich rozstrzygania:

1) spory dotyczące spraw pedagogicznych:

- Dyrektor - Rada Pedagogiczna – Podlaski Kurator Oświaty,

2) spory dotyczące spraw administracyjno-finansowych:

- Dyrektor – Prezydent Miasta Łomży.

ROZDZIAŁ VINAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

§ 28

Dotyczy nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami

1.  W szkole zatrudnia się nauczycieli, pracowników administracji ( główna księgowa, starsza księgowa, starszy referent, starszy intendent) i pracowników obsługi ( starsza woźna, woźna, sprzątaczka, kucharka, pomoc kuchenna, konserwator, szatniarz).

2. Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników określają odrębne przepisy: Karta Nauczyciela i Kodeks Pracy.

3. Pracownicy administracji i obsługi realizują zadania na podstawie indywidualnych zakresów czynności, ustalonych przez dyrektora szkoły.

4. Wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły, o których mowa w punkcie 1 mają obowiązek zapewnić bezpieczeństwo uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, a w szczególności znać i stosować:

1) procedurę postępowania w razie wypadku,

2) „Regulamin pracy pracowników zatrudnionych w Szkole Podstawowej nr 5 im. Stanisława Staszica w Łomży,

3) ,,Regulamin wycieczek",

4)  „Plan ewakuacji osób i mienia z obiektu szkoły".

5. Dyrektor szkoły za zgodą organu prowadzącego może tworzyć stanowiska kierownicze.

6. Osoby powołane na stanowiska kierownicze wykonują swoje zadania zgodnie z przydziałem czynności zleconych przez dyrektora szkoły.

 

§ 29

Dotyczy nauczycieli

1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy.

2. Do zadań nauczyciela należy w szczególności:
1)   organizowanie zajęć z uczniami w sposób zapewniający im bezpieczeństwo i zdrowie zarówno na terenie szkoły, jak i poza nią, jeśli plan dnia to przewiduje,
2)   realizowanie programu nauczania, wychowania i opieki ze wszystkich przedmiotów, w klasach i zespołach, zmierzające do optymalnego osiągnięcia celów szkoły,
3)   wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań,
4)   obiektywne i systematyczne ocenianie uczniów oraz ich sprawiedliwe traktowanie,
5)   udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych po uprzednim rozpoznaniu potrzeb uczniów,
6)   współpraca i informowanie na bieżąco rodziców, wychowawców klas, dyrektora i Radę Pedagogiczną o wynikach dydaktyczno-wychowawczych swoich uczniów,
7)   zapoznanie rodziców i uczniów z zakresem wymagań edukacyjnych na poszczególne stopnie szkolne oraz ze sposobami sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
8)   dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny oraz o estetykę pomieszczeń szkolnych,
9)   doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej, gromadzenie pomocy dydaktycznych, literatury pomocniczej i popularnonaukowej.

3. Nauczyciel ma obowiązek:
1) dostosować wymagania edukacyjne do możliwości dziecka, zgodnie z zaleceniami psychologa, pedagoga, poradni psychologiczno-pedagogicznej,
2) życzliwie traktować uczniów, szanować ich godność osobistą,
3) zachować w tajemnicy informacje dotyczące ucznia i jego rodziny, uzyskane w trakcie kontaktów z rodzicami/opiekunami dziecka,
4) przestrzegać „Regulaminu Rady Pedagogicznej",
5) prawidłowo prowadzić dokumentację pedagogiczną (dziennik lekcyjny, arkusze ocen, dziennik pedagoga szkolnego, zeszyt obserwacji - dot. nauczyciela ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym, dzienniki innych zajęć prowadzonych w szkole),
6) aktywnie uczestniczyć w rożnych formach doskonalenia zawodowego w szkole i poza nią,
7) realizować zalecenia pohospitacyjne i powizytacyjne,
8) wypełniać dyżury zgodnie z harmonogramem,
9) powiadomić nauczyciela - wychowawcę o fakcie reprezentowania szkoły przez grupę jego uczniów w konkursach, zawodach sportowych i innych imprezach uzgodnionych z dyrektorem szkoły,
10) przygotować - na pisemny wniosek rodzica/opiekuna, w ramach swoich kompetencji opinię dotyczącą ucznia, opinię każdorazowo parafuje dyrektor szkoły, opinie wydaje się za poświadczeniem odbioru,
11) realizować inne zadania zlecone przez dyrektora szkoły i wicedyrektorów oraz osoby pełniące funkcje kierownicze.

4. Nauczyciel ma prawo:

1) wybrać program wychowania i/lub nauczania oraz podręczniki spośród programów i podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego i przedstawić swoje propozycje Radzie Pedagogicznej,

2) decydować w sprawie doboru metod i form organizacyjnych i środków dydaktycznych w nauczaniu swojego przedmiotu,

3) decydować o treści programu koła lub zespołu, który prowadzi,

4) decydować o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej postępów swoich uczniów,

5) wyrażać opinię na temat zachowania swoich uczniów,

6) wnioskować w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla swoich uczniów.5.   Nauczyciel podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

 

§ 30

1. Zadania nauczyciela, któremu powierzono opiekę wychowawczą nad oddziałem to:
1) opracowanie planu wychowawczego klasy w oparciu o program wychowawczy szkoły,
2) stymulowanie rozwoju intelektualnego i społecznego poszczególnych uczniów,
3) inspirowanie i współudział w zajęciach zespołowych uczniów,
4) podejmowanie działań zmierzających do rozwiązywania konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności uczniowskiej,
5) kształtowanie postaw społecznie pozytywnych:
a) tolerancji, poszanowania godności innych,
b)  tworzenia atmosfery sprzyjającej rozwijaniu więzi koleżeńskich, odpowiedzialności za swoją „małą Ojczyznę",
c) pielęgnowanie wartości ogólnoludzkich.

6) kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych, m.in. właściwego organizowania wolnego czasu, współodpowiedzialności za ład, czystość i estetykę klasy, szkoły, najbliższego środowiska,
7)  wdrażanie uczniów do świadomego postępowania zgodnie z regulaminem szkolnym oraz przyjętymi normami prawnymi i społecznymi, wywieranie wpływu na zachowanie uczniów w szkole i poza szkołą,

8)  prowadzenie dokumentacji dotyczącej klasy,

9)  w przypadku nieobecności ucznia w szkole trwającej dłużej niż 7 dni, wyjaśnianie z rodzicami/opiekunami przyczyny absencji, w sytuacjach uzasadnionych wychowawca ma obowiązek niezwłocznego skontaktowania się z rodzicami dziecka nawet przy nieobecności jednodniowej czy nieobecności na wybranych lekcjach lub zajęciach.

2. Powyższe zadania wychowawca realizuje poprzez:

1) ndywidualizowanie form opieki nad poszczególnymi uczniami,
2) współpracę z nauczycielami przedmiotów i nauczycielami ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym z oddziałów integracyjnych w zakresie ich działań wychowawczych wobec klasy jako zespołu,
3) uzgadnianie i koordynowanie działań innych nauczycieli w indywidualnej pracy z uczniami wymagającymi szczególnej opieki i uczniami szczególnie zdolnymi,
4) organizowanie specjalnych form pomocy uczniom przejawiającym zaburzenia zachowania, mającym trudności szkolne i wychowywanym w szczególnie trudnej sytuacji rodzinnej, tzn.:
a) opiniowanie osiągnięć dydaktyczno-wychowawczych ucznia na wniosek rodzica, w celu przeprowadzenia badań specjalistycznych (P.P.-P.),
b) systematyczna współpraca z pedagogiem szkolnym, logopedą i w miarę potrzeb z psychologiem w zakresie terapeutycznej pracy indywidualnej lub grupowej,
c) pomaganie w załatwianiu dostępnych form pomocy materialnej poprzez współpracę z pedagogiem szkolnym,d) prowadzenie zajęć profilaktyczno – wychowawczych.
5) planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami swojej klasy, rożnych form życia zespołowego w szkole i poza nią, w miarę możliwości także z ich rodzicami/opiekunami,
6) wspólnie z uczniami ustalanie treści i form zajęć w ramach godzin przewidzianych do dyspozycji wychowawcy na spotkania z klasą,
7) stwarzanie sytuacji umożliwiających działania na rzecz dobra innych,
8) uczenie demokratycznych i samorządnych form współżycia związanych ze społeczną odpowiedzialnością, z wykorzystaniem sytuacji szkolnych,
9) stałe inspirowanie uczniów do uczestnictwa w różnych formach działalności na rzecz środowiska naturalnego szkoły i najbliższego otoczenia, w tym działań wolontariackich,
10) pomaganie uczniom w poznawaniu własnych predyspozycji i możliwości,
11 przekazanie uczniom wiedzy dotyczącej systemu kształcenia ponadpodstawowego,
12) przekazywanie uczniom wiedzy dotyczącej higieny życia codziennego oraz profilaktyki uzależnień,
13) systematyczną współpracę z rodzicami/opiekunami w szczególności:

a) organizowanie planowych zebrań i dni otwartych oraz innych spotkań w miarę potrzeb,

b) zapoznanie z Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania (WZO),

c) włączenie w sprawy życia klasy i szkoły,

d) udzielanie pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci, między innymi poprzez tematyczne pogadanki .

3. Wychowawca prowadzi dokumentację klasy:

1) nadzoruje prowadzenie dziennika zajęć lekcyjnych i wypełnia arkusze ocen,

2) wypisuje świadectwa szkolne,

3) przygotowuje i przedstawia Radzie Pedagogicznej semestralne sprawozdanie z przebiegu i efektów pracy z klasą, rodzicami i innymi nauczycielami ( zgodnie z zaleceniami dyrektora szkoły),4) ustala ocenę zachowania.

4. W pracy swej wychowawca otrzymuje pomoc ze strony:

1) dyrektora szkoły - porady prawne, informacje o formach doskonalenia umiejętności pedagogicznych i psychologicznych,

2) specjalistów zatrudnionych w szkole - indywidualne rozmowy terapeutyczno – doradcze z uczniami i rodzicami, pomoc i współudział w przygotowaniu i przeprowadzeniu zajęć wychowawczo-profilaktycznych z zespołami klasowymi, koordynowanie pracy wychowawczej z uczniami przejawiającymi szczególne zaburzenia zachowania, organizowanie spotkań i konsultacji ze specjalistami poradni psychologiczno-pedagogicznych,

3) Rady Pedagogicznej – doradztwo i współudział w podejmowaniu decyzji dotyczących poszczególnych uczniów i zespołów klasowych w szczególnie trudnych sytuacjach wychowawczych.

 

§ 31

 

1. W szkole pracuje pedagog szkolny.

2. Do zadań pedagoga należy w szczególności:

1) pomoc wychowawcom klas w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowaniu przyczyn niepowodzeń szkolnych i trudności wychowawczych,

2) prowadzenie poradnictwa dla rodziców w sprawach edukacji i wychowania dzieci,

3) organizowanie i prowadzenie działań o charakterze profilaktyczno-wychowawczym,

4) diagnozowanie sytuacji wychowawczej i opiekuńczej na terenie szkoły,

5) określenie form i sposobów udzielania pomocy uczniom posiadającym opinie Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej,

6) współorganizowanie zajęć korekcyjno - kompensacyjnych i logopedycznych dla dzieci wymagających takiej pomocy,

7) Udzielanie pomocy pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki poprzez konsultacje dla uczniów, rodziców i nauczycieli,

8) działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej poprzez informowanie rodziców i uczniów o możliwościach i procedurze uzyskania zasiłków, stypendiów i innych form pomocy materialnej oraz współdziałanie z instytucjami i organizacjami pozaszkolnymi udzielającymi wsparcia materialnego,

9) współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi w zakresie konsultacji metod i form pomocy udzielanej uczniom oraz w zakresie specjalistycznej diagnozy w indywidualnych przypadkach,

10) współdziałanie z organami szkoły, policją, sądem w przypadkach wykroczeń uczniów (naruszenie regulaminu szkoły lub prawa),

11) wykonywanie innych zadań wynikających z organizacji pracy szkoły.

3. Pedagog szkolny dokumentuje swoją pracę w dzienniku pedagoga szkolnego.

§ 32

 

1. W szkole pracuje nauczyciel terapeuta - specjalista w zakresie terapii pedagogicznej.
2. Nauczyciel terapeuta wykonuje zadania zlecone przez dyrektora szkoły, które wynikają z organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
3. Do zadań nauczyciela terapeuty należy w szczególności:

1) organizowanie i prowadzenie zajęć korekcyjno - kompensacyjnych z uczniami posiadającymi orzeczenia do kształcenia specjalnego i wskazania do udziału w takich zajęciach,

2) opracowanie indywidualnych programów terapeutycznych dla uczniów uczęszczających na zajęcia korekcyjno – kompensacyjne,

3) diagnozowanie poziomu umiejętności szkolnych uczniów w zakresie czytania, pisania oraz podstawowych umiejętności matematycznych (myślenia matematycznego) na pisemny wniosek nauczyciela kształcenia zintegrowanego,

4) współpraca z rodzicami/opiekunami dziecka, a także z innymi specjalistami zatrudnionymi w szkole oraz wychowawcami w zakresie diagnozowania psychofizycznego rozwoju ucznia,

5) wykonywanie innych  zadań wynikających z organizacji pracy szkoły.

4. W zakresie wykonywanych zadań nauczyciel terapeuta współpracuje z wszystkimi organami szkoły oraz instytucjami i organizacjami zewnętrznymi.

5. Nauczyciel terapeuta dokumentuje swoją pracę w dzienniku zajęć korekcyjno kompensacyjnych.

 

§ 33

 

1. W szkole pracuje logopeda.
2. Do zadań logopedy należy w szczególności:
1) organizowanie i prowadzenie zajęć o charakterze terapeutycznym dla dzieci posiadających orzeczenia i/lub opinie ze wskazaniem do terapii logopedycznej,
2) wstępne diagnozowanie i opracowywanie indywidualnych programów terapii,
3) organizowanie na wniosek rodziców/opiekunów badań w celu wyłonienia dzieci do terapii,

4) współpraca z rodzicami/opiekunami dziecka, a także z innymi specjalistami zatrudnionymi w szkole oraz wychowawcami w zakresie diagnozowania psychofizycznego rozwoju ucznia,

5) troska o bezpieczeństwo i higienę pracy uczniów podczas zajęć logopedycznych,

6) gromadzenie pomocy niezbędnych w pracy terapeutycznej,

7) wykonywanie innych zadań wynikających z organizacji pracy szkoły.

3. W zakresie wykonywanych zadań logopeda współpracuje z wszystkimi organami szkoły oraz instytucjami i organizacjami zewnętrznymi.

4. Logopeda prowadzi dziennik swojej pracy oraz indywidualną dokumentację( uczniów pozostających pod jego opieką).

§ 34

 

1. Dyrektor szkoły ma prawo wnioskować do organu prowadzącego o zatrudnienie innych specjalistów w zakresie pomocy pedagogiczno-psychologicznej uczniowi.

2. Dyrektor określa oddzielnym pismem ich zakres obowiązków i powiadamia o tym członków Rady Pedagogicznej.

 

ROZDZIAŁ VII

UCZNIOWIE

§ 35

OBOWIĄZEK SZKOLNY

1. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się w tym roku kalendarzowym, w którym kończy ono 7 lat i nie odroczono mu rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego.

1) kształcenie dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w szkole podstawowej jest prowadzona nie dłużej niż do ukończenia przez ucznia 18 roku życia.

2. Na wniosek rodziców, za zgodą dyrektora szkoły i na podstawie opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej naukę w szkole może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat.

3. W uzasadnionych przypadkach rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej jednak jak do 10 roku życia.

4. Dziecko jest zapisywane do klasy pierwszej z rocznym wyprzedzeniem, podczas zapisu, na podstawie rozmowy z rodzicami zakładana jest karta sześciolatka.

5. Do szkoły przyjmuje się:

1) z urzędu - dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły (określony w rozdziale I § 4 pkt 1),

2) na wniosek rodziców - dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły, jeżeli placówka dysponuje wolnymi miejscami.

6. Uchwałą Rady Pedagogicznej, w uzasadnionych przypadkach - na prośbę wychowawcy klasy lub rodzica/prawnego opiekuna można przenieść ucznia do innego oddziału.

7. W przypadku deficytów rozwojowych, choroby, konfliktu z prawem, obowiązek szkolny może być realizowany w innych powołanych do tego celu placówkach.

8. W szczególnie uzasadnionych przypadkach miejscem pobierania nauki jest dom rodzinny.

9. Uczeń powracający z zagranicy przyjmowany jest do szkoły zgodnie z rozporządzeniem MENiS z dnia 20 lutego 2004 r.  w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych ( Dz. U. Nr 26, poz. 232 ).

10. Szkoła zapewnia uczniom nie będącym obywatelami polskimi korzystanie z nauki i opieki zgodnie z rozporządzeniem MEM z dnia 4 października 2001 r. w sprawie przyjmowania osób nie będących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół, zakładów kształcenia nauczycieli i placówek ( Dz. U. z 2001 r. Nr 131, poz. 1458)

11. Uczniowie niebędący obywatelami polskimi, podlegający obowiązkowi szkolnemu, którzy nie znają języka polskiego, albo znają go na poziomie niewystarczającym, uczęszczają na dodatkowe bezpłatne lekcje języka polskiego.

 

§ 36

PRAWA UCZNIA

1. Prawo do znajomości swoich praw:

1) uczeń ma prawo wiedzieć, jakie prawa mu przysługują i jakie środki może wykorzystać, gdy te prawa są naruszane,

2) na władzach szkoły spoczywa obowiązek umożliwienia uczniowi zapoznania się ze Statutem Szkoły,

3) każdy uczeń jest równy wobec prawa.

2. Prawo do nauki:

1) zgodnie z Konstytucją RP uczeń ma prawo do bezpłatnej nauki,

2) uczeń ma prawo do swobodnego dostępu do zajęć odbywających się w szkole,

3) uczeń ma prawo korzystać ze zbiorów biblioteki szkolnej,

4) nikt nie może wyprosić ucznia, przypisanego do danej klasy z zajęć lekcyjnych, lub go na nie nie wpuścić z jakiegokolwiek powodu,

5) uczeń ma prawo do uzyskania pomocy w nauce, szkoła w miarę możliwości zobowiązana jest mu ją zapewnić,

6) uczeń ma prawo do pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

7) jeśli uczeń jest wybitnie uzdolniony – ma prawo do indywidualnego toku lub programu nauki,

8) uczeń ma prawo do rozwijania swoich zdolności i zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych.

3. Prawo do wolności wyznania i przekonań:

1) uczeń ma prawo do przekonań religijnych i światopoglądowych,

2) uczeń ma prawo do równego traktowania niezależnie od wyznawanej religii, światopoglądu, przynależności do mniejszości kulturowych lub etnicznych,

3) uczeń ma prawo do wolności myśli i wypowiedzi, sumienia i wyznania, ale jego rodzice sprawują pieczę nad korzystaniem z tej wolności,

4) uczeń ma prawo do nauki religii lub etyki w szkole,

5) uczeń ma prawo do uczestniczenia w obrzędach religijnych.

4. Prawo do wolności wypowiedzi, wyrażania poglądów i opinii:

1) wolność wypowiadania poglądów przysługuje każdemu uczniowi,

2) poglądy i opinie kontrowersyjne lub niezgodne z poglądami nauczyciela nie mogą mieć wpływu na oceny,

3) uczeń ma prawo do swobodnej wypowiedzi; prawo to zawiera swobodę poszukiwania, otrzymywania i przekazywania informacji w dowolnej formie,

4) uczeń ma prawo do przedstawiania swojego stanowiska, za pośrednictwem przedstawiciela SU, gdy zapadają decyzje dotyczące uczniów,

5) uczniowie mają prawo do przedstawiania dyrektorowi, Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców za pośrednictwem przedstawiciela SU, wniosków i opinii we wszystkich sprawach szkoły.

5. Prawo do informacji:

1) uczeń ma dostęp do wiedzy o prawach i uprawnieniach oraz o procedurach odwoławczych,

2) uczeń ma prawo do znajomości programów nauczania, kryteriów oceniania i wymagań edukacyjnych,

3) uczeń ma prawo do jawnej i umotywowanej oceny,

4)  uczeń ma prawo do informacji o zasadach oceniania, klasyfikowania i promowania,

5) uczeń ma prawo do informacji o zasadach i kryteriach oceniania zachowania oraz możliwości odwołania się od wystawionej oceny,

6) uczeń ma prawo do informacji o warunkach przystąpienia i trybie przeprowadzania egzaminu poprawkowego oraz zasadach poprawiania ocen,

7) uczeń ma prawo dostępu do informacji na temat życia szkolnego.

6. Prawo do wolności od przemocy fizycznej i psychicznej:

1) uczeń ma prawo do ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej,

2)  uczeń ma prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,

3) uczeń ma prawo do nietykalności osobistej,

4) uczeń ma prawo do poszanowania jego godności,

5) wszelkie kary, jakie stosuje się w szkole muszą być zapisane w Statucie Szkoły i nie mogą naruszać nietykalności osobistej i godności ucznia.

7. Prawo do ochrony prywatności:

1) uczeń ma prawo do

Osoby odpowiedzialne

Autor:Małgorzata Szabłowska
Odpowiada:Małgorzata Szabłowska
Data ostatniej zmiany:2012-03-28 18:29:43
Powrót

Statystyki

Odwiedzin na stronie: 2656