tel. 000 000 000
Biuletyn Informacji Publicznej
Przedszkole Publiczne nr 8
drukuj

Archwium - Statut /zadania/

 Statut przedszkola opracowany na podstawie:

 

Ustawa o systemie oświaty – Ustawa z dnia 07.09.1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996r. Nr 67 poz. 329 ze zm.);
Ustawa z dnia 26 stycznia 1992r. Karta Nauczyciela (DzU 97.56.357 ze zm.)

Rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznych przedszkoli oraz publicznych szkół (Dz. U. 2001/61/624) oraz późniejsze zmieniające z 31 stycznia 2002r. i  9 lutego 2007r.
Uchwała Rady Pedagogicznej  zdn.  06.12.2007r. zmieniająca uchwałę  z dnia 28.06.2007r. w sprawie zatwierdzenia statutu Przedszkola Publicznego Nr 8 w Łomży
Uchwała Rady Miejskiej Łomży z dnia 26 września 2007r. w sprawie zmiany prowadzenia gospodarki finansowej  przez jednostki organizacyjne oświaty, dla których Miasto Łomża jest organem prowadzącym.

 

POSTANOWIENIA OGÓLNE


§ 1


  1. Nazwa przedszkola brzmi: Przedszkole Publiczne Nr 8 .

  2. Siedziba Przedszkola Publicznego Nr 8 znajduje się w Łomży przy ul. Wojska Polskiego 161.

  3.Ustalona nazwa używana jest przez przedszkole w pełnym brzmieniu w pieczęciach i szyldach.

  4.Organem prowadzącym przedszkole jest  Miasto Łomża. Nadzór pedagogiczny sprawuje Podlaski Kurator Oświaty.

  5. Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez:
a)     Miasto  Łomża,
b)     Rodziców w formie opłat stałych za pobyt dziecka w  przedszkolu.
 6.   Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie z przepisami o gospodarce finansowej w zakładach budżetowych.

§ 2

 

1. Przedszkole Publiczne nr 8 w Łomży działa na podstawie:

1) Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U.Nr 95 poz. 425 z 1991r. z późniejszymi zmianami) i rozporządzeń wykonawczych tej ustawy. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lutego 2007r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U.Nr 61, poz.624, z póĽn. zm.)

2) orzeczenia organizacyjnego dnia 06.06.1995r.

3) niniejszego statutu.

 

CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

§ 3

1.Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, koncentrując się na:

1.1. Wspomaganiu i ukierunkowywaniu indywidualnego rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno - kulturowym i przyrodniczym,

1.2.Świadczeniu bezpłatnej opieki, wychowania i nauczania w zakresie co najmniej podstawy programowej,

1.3.Zapewnieniu bezpieczeństwa i higienicznych warunków pobytu dziecka w przedszkolu,

2.Udzielaniu dzieciom, rodzicom, nauczycielom pomocy psychologiczno - pedagogicznej polegającej w szczególności na:

2.1.Diagnozowaniu rozwoju dziecka i jego środowiska,

2.2.Kierowaniu do specjalistów (psycholog, logopeda) w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej po okresie obserwacji wstępnej - dotyczy to w szczególności dzieci 6 - letnich, a w razie potrzeby dzieci młodszych,

3.Prowadzeniu działań wspomagających indywidualny rozwój dziecka z uwzględnieniem jego możliwości, w tym zdolności, oraz w oparciu o zalecenie specjalistów: psychologa, logopedę itp.

4.Organizowaniu pomocy psychologiczno - pedagogicznej w formie:

- zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców,

- warsztatów dla rodziców rady pedagogicznej w celu doskonalenia umiejętności komunikacyjnych oraz wychowawczych, prowadzonych przez psychologa, pedagoga lub nauczycieli z odpowiednim przygotowaniem specjalistycznym,

- porad, konsultacji indywidualnych rodziców z nauczycielami i specjalistami.

5.Pomoc psychologiczno - pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola w porozumieniu z rodzicami, nauczycielami i we współpracy z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną oraz poradniami specjalistycznymi,

6. Korzystanie z pomocy psychologiczno - pedagogicznej jest bezpłatne i dobrowolne,

7.Umożliwieniu dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości językowej, narodowej i religijnej:

7.1. przedszkole realizuje w ramach planu zajęć naukę religii dla dzieci 6 - letnich, w wymiarze 1 godziny tygodniowo,

7.2. nauczanie religii organizuje się dla dzieci, których rodzice wyrazili zgodę,

7.3.dzieci nie uczęszczające na lekcje religii pozostają pod opieką nauczyciela grupy lub przechodzą do grupy sąsiedniej,

8.Organizowaniu zajęć dodatkowych na życzenie rodziców z uwzględnieniem potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci,

9.Stwarzaniu możliwości do podejmowania i prowadzenia działalności innowacyjnej.

10.Wynikające z powyższych celów zadania przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów edukacyjnych:
a)     poznawanie i rozumienie świata i siebie;
b)     nabywanie umiejętności poprzez działanie;
c)     odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej;
d)     budowanie systemu wartości.

 


§ 4

1. Realizacja zadań przedszkola polega na :


  1.. Wspomaganiu i ukierunkowywaniu indywidualnego rozwoju dziecka z wykorzystaniem:

    1.1 prowadzenia obserwacji dzieci i diagnozowania ich możliwości rozwojowych, potrzeb i zainteresowań,

    1.2. organizowania sytuacji edukacyjnych dostosowanych do indywidualnego rozwoju dziecka,

    1.3. rozwijania specyficznych cech, uzdolnień i zainteresowań dziecka,

    1.4. stwarzania warunków do kształtowania czynnej postawy wobec zdrowia i bezpieczeństwa własnego i innych,

    1.5. wykorzystania metod twórczych rozwijających aktywność dziecka,

  2. Zapewnieniu opieki, wychowania i uczenia się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa,

  3. Wspomaganiu rodziny w wychowaniu dziecka przez:

  3.1. pomaganie w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dzieci i podjęcie wczesnej interwencji specjalistycznej,

  3.2. informowanie rodziców zachowaniu i postępach dziecka,

  3.3. współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,

  3.4. pełnienie wobec rodziny funkcji doradczej i wspierającej działania wychowawcze,

  4. Przygotowaniu dziecka do nauki w szkole:

  4.1. nabywanie przez dziecko kompetencji językowych, matematycznych, umiejętności czytania i kreślenia symboli graficznych,

  4.2. podejmowanie działań przygotowujących dziecko do radzenia sobie z trudnościami, właściwego reagowania na sukcesy i porażki,

  4.3. wyrabianie u dziecka pozytywnego stosunku do szkoły.

 5. Praca wychowawczo - dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego i programów wzbogacających proces dydaktyczny, zatwierdzonych przez radę pedagogiczną,

 6. Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w programie rozwoju placówki i w planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.

 


§ 5


1. Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz poza przedszkolem:

1.1. Przyprowadzając dziecko do przedszkola rodzic (prawny opiekun) oddaje dziecko pod opiekę nauczycielce, która od tego momentu ponosi pełną odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo,

1.2.Podczas zajęć w przedszkolu opiekę nad dzieckiem sprawują nauczycielki pracujące w tym dniu z grupą,

1.3. Dzieci nie uczęszczające na lekcje religii lub zajęcia dodatkowe, pozostają pod opieką nauczycielki grupy,

1.4. W grupie najmłodszej zatrudniona jest pomoc nauczycielki, która pomaga nauczycielce podczas prowadzenia zajęć, pomaga dzieciom w czynnościach samoobsługowych,

1.5. Budynek przedszkola oraz przyległe do niego tereny i urządzenia spełniają ogólne warunki bezpieczeństwa i higieny,

1.6. W przypadku, gdy pomieszczenie, w którym przebywają dzieci może stworzyć zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci, nauczycielka nie może dopuścić do zajęć lub je przerwać wyprowadzając dzieci oraz bezzwłocznie powiadomić o tym fakcie dyrektora przedszkola,

 1.7. W czasie zajęć poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki) zapewniona jest opieka nauczycielki i woźnej oddziałowej tak, aby na każdą osobę dorosłą przypadało nie więcej niż 10 dzieci,

1.8.W przypadku wycieczki wyjazdowej nadzór nad dziećmi sprawuje nauczyciel, woźna, rodzice w stosunku jedna osoba dorosła na 5 dzieci,

1.9. Każda wycieczka powinna być wcześniej zgłoszona i uzgodniona z dyrektorem przedszkola,

1.10. Najpóźniej dzień wcześniej o wycieczce powinni być powiadomieni rodzice,

1.11. Za przebieg wycieczki odpowiada osoba posiadająca kurs kierownika wycieczek.


§ 6
1. Zasady przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola:

1.1.dziecko przyprowadzane jest i odbierane z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów) lub upoważnione przez nich osoby zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo(w myśl Kodeksu Cywilnego osoby powyżej 13 lat),

1.2. obowiązkiem rodziców jest wypełnianie upoważnień do odbioru dziecka z przedszkola,

1.3. upoważnienia znajdują się w dokumentacji nauczycielek grup,

1.4. dziecko osobie upoważnionej może być oddane tylko po okazaniu przez nią dowodu osobistego(osoba pełnoletnia)
.
1.5.W razie nie odebrania dziecka w ustalonym czasie nauczyciel zapewnia mu opiekę i szukając kontaktu z rodzicami.
1.6.W przypadku nie możności porozumienia się z rodzicami lub prawnymi opiekunami dziecka zawiadamia policję.
1.7.Nauczyciel może odmówić wydania dziecka z przedszkola w przypadku, kiedy rodzic lub opiekun jest nietrzeźwy.

 

ORGANY PRZEDSZKOLA

§ 7

 1. Organami przedszkola są:

1.1. dyrektor przedszkola

1.2. rada pedagogiczna

1.3. rada rodziców.

 2. Poszczególne organy działają w oparciu o swoje zadania określone w Ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. w artykułach 39 - 44 oraz 53 - 54 i regulaminy pracy przez siebie ustalone (załącznik nr 1 i nr 2), które są zgodne z niniejszym statutem.

 

§ 8

Dyrektor przedszkola:

1. Kieruje działalnością placówki i reprezentuje ją na zewnątrz,

2. Sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki do harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne,

3. Sprawuje nadzór pedagogiczny z uwzględnieniem:

3.1.prac związanych z badaniem jakości pracy przedszkola,

3.2.wspomaganiem nauczycieli w działaniach mających na celu podnoszenie jakości pracy własnej i przedszkola,

3.3.dokonywaniem oceny pracy nauczyciela oraz oceny dorobku zawodowego nauczyciela ubiegającego się o wyższy stopień awansu zawodowego,

4. Przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informuje o działalności przedszkola,

5. Przygotowuje arkusz organizacyjny pracy przedszkola,

6. Pełni rolę przewodniczącego rady pedagogicznej,

7. Przygotowuje i prowadzi stale zebrania rady pedagogicznej,

8. Realizuje uchwały podjęte w ramach kompetencji rady pedagogicznej,

9. wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonywania uchwały dyrektor zawiadamia organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny,

10. Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizowanie obsługi administracyjnej, finansowej i gospodarczej przedszkola, podpisuje dokumenty składane do banku.

11. Dyrektor ma prawo skreślić dziecko z listy uczęszczających do przedszkola w przypadkach określonych w statucie § 33;

12.Pełni funkcję kierownika zakładu dla zatrudnionych w placówce nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami;

12.1. kierowanie polityką kadrowa przedszkola, zatrudnienia i zwolnienia nauczycieli oraz innych pracowników,

12.2. przyznawanie nagród i wymierzanie kar porządkowych,

12.3.występowanie z wnioskami w sprawie nagród, odznaczeń i innych wyróżnień po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej,

13. Dopuszcza do użytku w przedszkolu programy autorskie po zasięgnięciu opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, rady pedagogicznej i rady rodziców,

14. Zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i ppoż.,

15. Prowadzi dokumentację kancelaryjno - archiwalną i finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami,

16.Prowadzi działania związane z awansem zawodowym nauczycielki zgodnie z procedura , a w szczególności:

1) zatwierdza plan rozwoju zawodowego nauczyciela ubiegającego się o awans zawodowy,

2) dba o prawidłowy przebieg stażu i prowadzenie dokumentacji,

3) dokonuje oceny dorobku zawodowego nauczyciela ubiegającego się o wyższy stopień awansu zawodowego, za okres stażu,

17. Powołuje i przewodniczy komisji kwalifikacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela kontraktowego,

18. Uczestniczy w pracach komisji egzaminacyjnej i kwalifikacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela mianowanego i dyplomowanego,

19. Organizuje praktyki pedagogiczne w ramach współpracy ze szkołami wyższymi i zakładami kształcenia nauczycieli,

20. Powiadamia dyrektora szkoły, w obwodzie której mieszka dziecko, o spełnianiu przez dziecko obowiązku, o którym mowa w § 29 pkt 4, w tym przedszkolu oraz o zmianach w tym zakresie.

21. Dyrektor ponosi odpowiedzialność za zobowiązania jednostki.

 

§ 9


Rada pedagogiczna:

1. Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola.

2. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w przedszkolu.

3. Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.

4. Rada pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach według harmonogramu.

5. Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są większością głosów, w obecności co najmniej 2/3 liczby jej członków. Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia rady. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka.

6. Do kompetencji rady pedagogicznej należy w szczególności:

  1.. Opracowanie i zatwierdzanie programu rozwoju przedszkola oraz aktywny udział w mierzeniu jakości pracy przedszkola,

  2.. Ustalanie regulaminu swojej działalności,

  3.. Przygotowanie projektu i uchwalanie statutu przedszkola,

  4.. Podejmowanie uchwał w sprawie zmian statutowych przedszkola,

  5.. Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji pedagogicznych, eksperymentów i zajęć autorskich,

  6.. Ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,

  7.. Podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy przedszkola w trakcie roku szkolnego (reguluje w § 33).

  8.. Zatwierdzanie zestawów programów i zestawów podręczników, zgodnie z przepisami Ustawy o Systemie Oświaty.

7. Rada pedagogiczna opiniuje:

1)organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć,

2) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

3) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom czynności dodatkowych w ramach wynagrodzenia zasadniczego,

4) programy autorskie,

8. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora oraz do Kuratorium Oświaty o zbadanie i ocenę działalności przedszkola, dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w placówce.

9. Przedstawiciele rady pedagogicznej biorą udział w pracach komisji konkursowej na stanowisko dyrektora. Wybór przedstawicieli określa regulamin rady pedagogicznej.


§ 10


Rada rodziców:

1. W przedszkolu działa społeczny organ złożony z przedstawicieli rodziców zwany Radą Rodziców.

2. Rada Rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.

3. Członkowie Rady rodziców są wybierani, co roku podczas:

1) pierwszego zebrania grupowego rodziców,

2) przedstawiciele rad oddziałowych wchodzą w skład Rady Rodziców z których w głosowaniu wybiera się:
  przewodniczącego
  wiceprzewodniczącego
  sekretarza
  skarbnika
3. Zebrania rady rodziców są protokołowane

4.Do kompetencji Rady Rodziców należy:

1) występuje do rady pedagogicznej i dyrektora przedszkola z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola;

2) w celu wspierania działalności statutowej placówki gromadzi fundusze z dowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin rady rodziców;

3) opiniuje podjęcie działalności w placówce przez stowarzyszenie lub inną organizację;

4) uchwala w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczy oraz programy profilaktyczne skierowane do dzieci, nauczycieli, rodziców;

5) opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora placówki;

6) opiniuje pracę nauczyciela ubiegającego się o kolejny stopień awansu zawodowego.

5. Przedstawiciele Rady Rodziców biorą udział w pracach komisji konkursowej na stanowisko dyrektora. Wybór przedstawicieli określa regulamin Rady Rodziców.

 

§ 11

Współdziałanie organów przedszkola:

1. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów:

1) możliwość swobodnego działania,

2) podejmowanie decyzji w ramach swoich kompetencji.

2. Dyrektor przedszkola zapewnia bieżących wymianę informacji między organami przedszkola:

1) na posiedzeniach rady pedagogicznej (planowanych i doraźnych),

2) na zebraniach Rady Rodziców,

3) przez podanie informacji na tablicach informacyjnych dla rodziców i nauczycieli,

4)ogłoszenia, kontakty indywidualne.

 

§ 12


1. Sposoby rozwiązywania sporów między organami przedszkola:

1.1. Wszelkie spory miedzy organami przedszkola rozstrzyga dyrektor placówki, uwzględniając zakresy kompetencji tych organów:

a)drogą negocjacji przy współudziale stron między, którymi powstał konflikt,

b)przez powołanie komisji wewnątrzprzedszkolanej z udziałem przedstawicieli organów przedszkola nie będących stroną w sporze,

2.1. w przypadku braku porozumienie i wyczerpaniu wszystkich sposobów złagodzenia konfliktu, każdy z organów może zwrócić się do wyższych instancji: organu prowadzącego, organu nadzorującego przedszkole lub związków zawodowych, w zależności od treści sporu.

  2.. Ostateczna decyzja w sporze należy do dyrektora przedszkola.

 

ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA


§ 13


Statut przedszkola określa organizację przedszkola, z uwzględnieniem przepisów § 3 - 6.


§ 14

1.Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań. Rada pedagogiczna może przyjąć inne zasady zgrupowania dzieci w zależności od potrzeb i realizacji założeń programowych.

2.Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25 osób, z zasrzeżeniem ust.1-3.

2.1. Liczba dzieci w oddziale specjalnym powinna wynosić:
a) dla dzieci niesłyszących  i słabo słyszących – od 6 do 8,
b) dla dzieci niewidomych i słabo widzących   - od 6  do 10,
c) dla dzieci z chorobami przewlekłymi od 10  do  16 ;
d) dla dzieci z zaburzeniami psychicznymi od 6  do 8 ;
e) dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową od 6 – do 8 ;
f) dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym od 6 – do10;
g) dla dzieci z autyzmem iniepełnosprawnościami sprzężonymi od 2 – do 4.

2.2.W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego przedszkole, liczba dzieci w oddziale może być niższa od liczby określonej w ust.2.

3. W oddziale nie może być więcej niż dwoje dzieci niepełnosprawnych.

4.W przypadku zgłoszenia 3 - 5 dzieci niepełnosprawnych, przedszkole w miarę posiadanych możliwości tworzy oddział integracyjny z liczbą wychowanków 15 – 20, w tym od 3-5 dzieci
 Niepełnosprawnych.

5.  W przedszkolu może być utworzony zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka .           
6.  Wczesne wspomaganie dziecka prowadzone jest bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną od  chwili wykrycia niepełnosprawności  do podjęcia nauki w szkole.                                                     
7.    Warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka określają odrębne przepisy.

 

§ 15


  1. Praca wychowawczo - dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie:
  - programu wychowania przedszkolnego wybranego z zestawu MEN, programów autorskich, profilaktycznych
  - podręczników wybieranych i zatwierdzanych przez Radę Pedagogiczną  każdego roku.

  2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.

  3. W przedszkolu na wniosek rodziców, mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe. Czas trwania zajęć dodatkowych tj. rytmiki, języka angielskiego, religii i innych dostosowany jest do możliwości rozwojowych dzieci i trwa:

1) w grupie dzieci 3 - 4 - letnich - około 15 minut,

2) w grupie dzieci 5 - 6 - letnich - około 30 minut.

  4. Zajęcia dodatkowe prowadzone są przez osoby z odpowiednim wykształceniem w oparciu o programy autorskie lub wybrane z zestawu MEN.

  5. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.

 

§ 16

 


  1. Przedszkole jest wielooddziałowe.

  2. Wszystkie oddziały mieszczą się w jednym budynku.

  3. W przedszkolu jest 5 oddziałów, w tym 1 oddział specjalny.

  4. Liczba oddziałów w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych placówki może ulec zmianie.

  5.. Do realizacji zadań statutowych przedszkole posiada:

1) 6 sal zajęć,

2)salę rehabilitacyjną

3) szatnie dla dzieci i personelu,

4) pomieszczenia administracyjno - gospodarcze,

5) plac zabaw.


§ 17


 1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola, najpóźniej do 30 maja. Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

  2. Arkusz organizacji przedszkola określa:

1) czas pracy poszczególnych oddziałów,

2) liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,

3)ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.


§ 18


  1.Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia, który ustala dyrektor przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów).

  2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.

  3. Ramowy rozkład dnia może być zmieniony w ciągu roku szkolnego.

  4. Organizacja pracy przedszkola uwzględnia leżakowanie dla dzieci 3, 4 - letnich.

 

§ 19


1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok:

   1) przedszkole czynne jest w godzinach 6.30 – 16.30 w dni robocze od poniedziałku do piątku.

   2)czas przeznaczony na realizację podstawy programowej ustalony jest na 5 godzin.

   3)wakacyjne terminy przerw w pracy ustala corocznie organ prowadzący.

2. świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

1)na terenie przedszkola mogą być organizowane zajęcia dodatkowe finansowane w całości przez rodziców.


§ 20


1. Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu:

1)Wysokość opłaty stałej za świadczenia z zakresu wychowania i nauczania wykraczające poza podstawę wychowania przedszkolnego ustala się zgodnie z bieżącą uchwałą Rady Miasta.

2)Przedszkole zapewnia odpłatnie dzieciom uczęszczającym trzy posiłki. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej ustala organ prowadzący i podaje do ogólnej wiadomości w bieżącej uchwale Rady Miasta.

3)Wysokość i zasady odpisu za nieobecność dziecka w przedszkolu (opłata stała i żywienie) regulują przepisy bieżącej uchwały Rady Miasta.

4)Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu pobierane są z góry w dniach ustalonych na początku miesiąca i ogłoszonych na tablicy informacyjnej.

5)Opłaty kwitowane są na kwitariuszach przychodowo - ewidencyjnych opłat, które są drukami ścisłego zarachowania,

6)W przypadku refundacji za żywienie dziecka w przedszkolu przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Łomży dyrektor przedszkola może zwolnić z opłaty stałej w całości lub jej części.

7)Dyrektor ma prawo zwolnić dziecko z ½ opłaty, gdy rozpoczyna przedszkole w połowie miesiąca i w innych szczególnych przypadkach.

§ 21

1.Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia pracowników:

1)pracownicy przedszkola mają prawo do korzystania z posiłków odpłatnie według stawki żywieniowej.

2)szczegółowo reguluje to bieżąca uchwała Rady Miasta.

 


NAUCZYCIELE I  INNI  PRACOWNICY PRZEDSZKOLA

§ 22

1.Statut przedszkola określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, pracowników tym zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole, z uwzględnieniem przepisów § 12 - 15:

1)W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi,  każdemu pracownikowi powierza się określony zakres obowiązków. Szczegółowe zadania pracownika przedszkola określają odrębne przepisy. Pracownikami przedszkola są pełno i nie pełno zatrudnieni pracownicy na niżej wymienionych stanowiskach:
a)      dyrektor,
b)     zastępca dyrektora (społeczna funkcja)
c)     nauczyciele,
d)     specjaliści według potrzeb placówki,
e)     pracownicy administracji – intendent, księgowa, referent ds.płac
f)     pomoce nauczycielek w zależności od ilości oddziałów i innych warunków w przedszkolu,
g)     kucharka,
h)     pomoc kuchenna w zależności od wydawanych posiłków,
i)      pracownik gospodarczy
j)     woźne oddziałowe.

2)Zasady zatrudniania pracowników regulują odrębne przepisy.


§ 23


 1. W przedszkolu liczącym co najmniej 6 oddziałów lub w którym co najmniej 2 oddziały pracują dłużej niż 10 godzin dziennie, może być utworzone stanowisko wicedyrektora.

  2. Dyrektor za zgodą organu prowadzącego, może utworzyć stanowisko wicedyrektora w innych przypadkach niż określone w ust. 1, a także, za zgodą organu prowadzącego, może utworzyć inne stanowiska kierownicze.


§ 24


1. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece:

    1.1. jednego nauczyciela w przypadku 5 - godzinnego czasu pracy oddziału,

    1.2. dwóch nauczycieli w przypadku 10 - godzinnego czasu pracy oddziału.

2. W miarę możliwości organizacyjnych dla zapewnienia ciągłości i skuteczności, pracy wychowawczej i dydaktycznej nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.

3. Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin tygodniowo. Tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych prowadzonych bezpośrednio z wychowankami ustalono w sposób zróżnicowany dla nauczycieli:
a)  pracujących z grupami dzieci 6-letnich  – 22 godz. tygodniowo
b)  pracujących z grupami młodszymi 3-5 letnimi  – 25 godz. tygodniowo
c)  pracujący z dziećmi niepełnosprawnymi            – 18 godz. tygodniowo
d)  pracujący z dziećmi niepełnosprawnymi specjaliści  – 20 godz. tygodniowo
4. Tygodniowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych zatrudnionych w przedszkolu specjalistów prowadzących zajęcia specjalistyczne wynosi 20 godzin.

 

§ 25


W przedszkolu, w przypadku utworzenia oddziału integracyjnego dyrektor zatrudnia dodatkowo nauczycieli posiadających specjalne przygotowanie pedagogiczne oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne.

 

§ 26

  1. Zadania nauczycieli:

    1.1. Zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa powierzonych jej dzieci:

      -  sprawowanie opieki nad dzieckiem od chwili przyprowadzenia dziecka do sali przez rodzica, aż po przekazanie dziecka rodzicowi (prawnemu opiekunowi) lub osobie przez nich upoważnionej,

      -  prowadzenie zajęć zgodnie z potrzebami i możliwościami dzieci oraz przepisami bezpieczeństwa i higieny,

      - prowadzenie wycieczek zgodnie z regulującymi to przepisami,

    2. Współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci polega w szczególności na:

  2.1. zapoznaniu rodziców (prawnych opiekunów) z zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola, rocznego planu pracy, realizowanego programu wychowania przedszkolnego,

  2.2. zapoznaniu rodziców ze statutem przedszkola, a w szczególności celami i zadaniami przedszkola, prawami i obowiązkami rodziców i dzieci, organizacją przedszkola,

  2.3. przekazywaniu rzetelnych informacji dotyczących rozwoju , postępów i zachowania dziecka,

  2.4. udzielaniu pomocy w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka, a w razie potrzeby podjęcie wczesnej interwencji specjalistycznej,

  2.5.udzielaniu porad i wsparcia w sprawach wychowania,

  2.6. przekazywanie informacji o zadaniach, tematach wynikających z planów pracy grupy oraz przewidywanych osiągnięciach dzieci,

  2.7. uwzględnianie oczekiwań dotyczących ich udziału w życiu grupy i przedszkola,

  2.8. uczestniczenie w edukacji prowadzonej przez przedszkole dla rodziców, konsultacjach indywidualnych, zebraniach, warsztatach, imprezach i uroczystościach,

  2.9. tworzenie życzliwej atmosfery oraz zachowaniu dyskrecji podczas kontaktów indywidualnych,

    3. Planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo dydaktycznej oraz odpowiadanie za jej jakość:

 3.1. systematyczne planowanie działań wychowawczo - dydaktycznych z uwzględnieniem celów wychowania i nauczania, osiągnięć dzieci, misji i wizji przedszkola,

  3.2. weryfikacja planów poprzez monitorowanie i ewaluacje własnych działań edukacyjnych i postępów dzieci,

  3.3. dążenie do osiągnięcia przez dzieci kompetencji kluczowych,

  3.4. organizowanie i prowadzenie pracy w powierzonym oddziale opartej na pełnej znajomości dzieci i ich środowiska rodzinnego,

  3.5. projektowanie sytuacji edukacyjnych dostosowanych do możliwości rozwojowych dzieci, zainteresowań i zdolności,

  3.6. stosowanie twórczych i aktywizujących metod pracy,

  3.7. wychowanie dzieci w atmosferze akceptacji, szacunku dla samego siebie i drugiego człowieka oraz otaczającej przyrody,

  3.8. wspieranie rozwoju aktywności poznawczej dzieci nastawionej na poznanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno - kulturowej pracowników przyrodniczej,

  3.9. dokumentowanie prowadzonych zajęć w dzienniku,

  3.10. współdziałanie z nauczycielami oraz pracownikami obsługi celem skoordynowania oddziaływań wychowawczo - dydaktycznych i opiekuńczych,

  3.11. realizacja zadań wynikających z programu rozwoju przedszkola,

  3.12. włączanie się w działalność związaną z podnoszeniem jakości pracy placówki,

    4. Prowadzenie i dokumentowanie obserwacji pedagogicznej:

  4.1. diagnozowanie rozwoju dziecka poprzez prowadzenie obserwacji wstępnej i okresowej,

  4.2. obserwacji okresowej wymagają dzieci wymagające pracy wspomagającej,

  4.3. narzędziem do dokumentowania obserwacji jest "Karta obserwacji" opracowana i modyfikowana według potrzeb poszczególnych grup wiekowych,

  4.4.wyniki obserwacji wykorzystywane są do ustalania kierunku dalszej pracy z dzieckiem,

 4.5. praca z dziećmi wymagającymi wspomagania rozwoju prowadzona jest w grupie o takim samym kierunku oddziaływań, z uwzględnieniem ich indywidualnych możliwości,

  4.6. przedszkole prowadzi pracę z dzieckiem zdolnym,

  4.7. praca wspomagająca i z dzieckiem zdolnym jest dokumentowana,

    5. Współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno - pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną:

  5.1. kierowanie do specjalistów w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, a zgodą rodziców (prawnych opiekunów) - (dzieci 6 - letnie, a w razie potrzeby również dzieci młodsze) wraz z opinią nauczyciela dotycząca spostrzeżeń o zachowaniu dziecka, w celu uzyskania ewentualnych wskazówek do dalszej pracy,

 5.2. kierowanie w razie potrzeby do innych specjalistów: okulista, laryngolog, foniatra itp.,

  5.3. prowadzenie badań w kierunku ryzyka dysleksji - dzieci 6 letnie i konsultowanie wyników badań z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną,

  5.4. organizowanie badań mowy i wymowy dzieci,

  5.5. organizowanie zajęć logopedycznych, terapeutycznych i gimnastyki korekcyjnej dla dzieci,

  5.6. współpraca z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w celu udzielanie pomocy i wsparcia dzieciom z rodzin będących w trudnej sytuacji,

  5.7. zapraszanie specjalistów na zebrania z rodzicami,

  5.8. realizacja programów prozdrowotnych i przeciw patologiom przy współpracy z PPIS, Policją, Urzędem Miasta w tym  Wydziałem Polityki  Społecznej,  Poradnią  Psychologiczno-Pedagogiczną i innymi instytucjami.

 

§ 27

 

1. Formy współdziałania pracowników rodzicami:

Nauczyciele i rodzice (opiekunowie prawni) dziecka współdziałają

ze sobą w celu określenia drogi jego indywidualnego rozwoju oraz  skutecznego oddziaływania wychowawczego poprzez:

  1. zebrania ogólne 1 - 2 razy w roku,

  2. zebrania grupowe 1-2 razy w roku,

  3. zajęcia otwarte dla rodziców - co najmniej 1 raz w roku,

  4. uroczystości przedszkolne, imprezy okolicznościowe, festyny - według kalendarza imprez,

  5. konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielem lub specjalistą,

  6. kącik dla rodziców,

  7. gazetki informacyjne: grupowe i ogólno przedszkolne,

  8. dni otwarte,

  9. skrzynka wniosków,

 

 

§ 28


1. Zadania pracowników administracji i obsługi:

 1. Intendent:

    1.1. zbieranie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu i wyżywienie,

    1.2. współudział w sporządzaniu jadłospisów tygodniowych,

    1.3. nadzorowanie sporządzania posiłków i ich wydawania,

    1.4. zaopatrywanie przedszkola w żywność, sprzęt, środki czystości,

    1.5. prowadzenie magazynów żywnościowych oraz dbanie o ich higienę,

    1.6. prowadzenie dokumentacji zgodnie z przepisami,

    1.7. załatwianie spraw związanych z działalnością finansową wobec organu prowadzącego,

    1.8. wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy w placówce,

 


  2.. Kucharka:

  2.1.. przyrządzanie racjonalnych posiłków,

  2.2. prowadzenie magazynu podręcznego,

  2.3. współudział w ustalaniu jadłospisu,

  2.4. codzienne wykonywanie próbek żywieniowych,

  2.5. dbanie o bezpieczeństwo i higienę pracy,

  2.6. wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy placówki,

 


  3. Pomoc kuchenna:

  3.1. pomaganie kucharce w przyrządzaniu posiłków,

  3.2. dbanie o bezpieczeństwo i higienę pracy,

  3.3. wykonywanie zleconych przez kucharkę czynności,

  3.4. wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy placówki,

 


  4. Pomoc nauczycielki:

4.1.wykonywanie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków poleconych przez nauczyciela danego oddziału oraz innych wynikających z rozkładu dnia:

    -  pomoc w opiece nad dziećmi podczas zajęć, zabaw i pobytu na powietrzu,

    -  pomoc w rozbieraniu i ubieraniu dzieci przed i po leżakowaniu lub wyjściem na spacer,

    -  pomoc w karmieniu dzieci,

4.2. utrzymywanie czystości w pomieszczeniach przydzielonych,

4.3.opiekowanie się powierzonym mieniem,

4.4.wydawanie środków czystości według potrzeb dzieciom,

4.5. dbanie o bezpieczeństwo swoje i dzieci,

4.6.wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora

4.7.wynikających z organizacji pracy placówki,

 


  5. Woźna oddziałowa:

  5.1. utrzymanie czystości i porządku na powierzonym jej odcinku pracy,

  5.2. podawanie do sal posiłków i w razie potrzeby dokarmianie dzieci,

  5.3. opiekowanie się powierzonym mieniem,

 5.4. rozkładanie i sprzątanie leżaków,

  5.5. pomoc nauczycielce w sprawowaniu opieki nad dziećmi w sytuacjach tego wymagających,

  5.6. dbanie bezpieczeństwo swoje i całej społeczności przedszkola,

  5.7. wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy placówki,

 


  6. Robotnik gospodarczy:

  6.1. utrzymywanie czystości i porządku na powierzonym odcinku pracy,

  6.2. dbanie o stan urządzeń technicznych przedszkolu i w ogrodzie,

  6.3. wykonywanie bieżących napraw,

  6.4. wykonywanie prac ogrodniczych na terenie przedszkola,

  6.5. dbanie o estetykę otoczenia przedszkola,

  6.6. wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy placówki.

7. Do obowiązków i odpowiedzialności głównej księgowej należy:

I. Prowadzenie rachunkowości:
1. zorganizowanie księgowości, kalkulacji i sprawozdawczości finansowej zgodnej
z obowiązującymi przepisami,
2. prawidłowe i terminowe sporządzanie wewnętrznych i zewnętrznych sprawozdań finansowych oraz bilansów,
3. organizowanie prawidłowego obiegu dokumentów zgodnego z obowiązującą instrukcją obiegu dokumentów księgowych,
4. należyte przechowywanie i zabezpieczanie ksiąg i dokumentów księgowych oraz sprawozdań finansowych.
II.  Realizacja operacji budżetowych:
1. księgowanie syntetyczne i analityczne wszystkich dokumentów księgowych z rozbiciem na poszczególne rozdziały, paragrafy oraz konta,
2. dekretacja dowodów księgowych,
3. realizacja płatności przedszkola przelewem,
4. rozliczanie odpłatności rodziców za przedszkole.
III. Opracowywanie i planowanie planów finansowych na kolejny rok budżetowy z uwzglę-dnieniem merytorycznych uwag dyrektora i organu prowadzącego.
IV. Odpowiedzialność za wykonywanie czynności służbowych przez specjalistę ds. płac. Kontrolowanie operacji finansowych pod względem formalnym i rachunkowym.
V. Znajomość przepisów niezbędnych do wykonywania pracy na tym stanowisku, stałe aktualizowanie wiedzy oraz ścisłe ich przestrzeganie.
1. kontrolowanie operacji finansowych z punktu widzenia gospodarności środkami pieniężnymi placówki,
2. podpisywanie pism i sprawozdań nie zastrzeżonych do podpisu przez dyrektora oraz
z upoważnienia dyrektora.
3. Podpisywanie dokumentów składanych do banku.
VI. Prowadzenie obsługi dwóch przedszkoli Nr 1 i Nr 8 wg dokumentów regulujących stosunek pracy, porozumienie zawarte pomiędzy przedszkolami, zakresem czynności i harmonogramem.
Główna księgowa odpowiada za należyte i dokładne wykonywanie obowiązków i odpo-wiedzialności ujętych w powyższym zakresie oraz za przestrzeganie tajemnicy służbowej
i dyscypliny pracy.
Ponosi materialną odpowiedzialność za sprzęt i urządzenia znajdujące się w gabinecie księgowej.
Do obowiązków samodzielnego referenta ds. płac należy:
1.  Sporządzanie list wynagrodzeń na podstawie dokumentów źródłowych zatwierdzonych przez Dyrektora oraz upoważnionych pracowników.
2.  Naliczanie zasiłków rodzinnych, chorobowych, opiekuńczych, macierzyńskich, porodowych, pogrzebowych, świadczeń rehabilitacyjnych zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami.
3. Prowadzenie kart wynagrodzeń i przechowywanie dokumentacji płacowej.
4. Prowadzenie kartotek zasiłkowych i przechowywanie dokumentacji.
5. Przygotowanie list płac do wypłaty.
6. Obliczanie wynagrodzeń potrzebnych do wniosków emerytalno - rentowych.
7. Obliczanie podatków od wynagrodzeń zgodnie z obowiązującymi przepisami.
8. Obliczanie i sporządzanie miesięcznych deklaracji dla ZUS,
9. Sporządzanie miesięcznych raportów dla pracowników.
10. Naliczanie zaliczek na podatek dochodowy, sporządzanie miesięcznych deklaracji dla Urzędów Skarbowych.
a. rozliczanie pobranych zaliczek,
b. dokonanie całorocznego rozliczenia podatku dochodowego oraz sporządzanie deklaracji PIT dla pracowników.
11. Dokonywanie potrąceń i odprowadzanie rat wg wykazu udzielonych pracownikom pożyczek
12. Prowadzenie dokumentacji i odprowadzanie składek ubezpieczeniowych pracowników do PZU.
13. Sporządzanie sprawozdań o wynagrodzeniach (dla GUS, Urzędu Miasta i innych instytucji).
14. W zakresie spraw emerytalno-rentowych przygotowywanie materiałów o wysokości zarobków w określonych okresach zatrudnienia.
15. Wystawianie zaświadczeń o osiąganych wynagrodzeniach na prośbę pracownika.
16. Naliczanie skutków podwyżek w porozumieniu z dyrektorem przedszkola.
17. Prowadzenie rejestru zwolnień lekarskich.
18. Czuwanie nad terminowym kierowaniem pracowników na profilaktyczne badania  lekarskie
19. Sporządzanie kart rejestracji nowo zatrudnionych i wyrejestrowania zwalnianych pracowników. Prowadzenie rejestru zwolnień lekarskich.
20. Sporządzanie protokołów powypadkowych z tytułu wypadków w pracy lub w drodze do pracy i z pracy.
21. Znajomość przepisów niezbędnych do wykonywania pracy na tym stanowisku, stałe aktualizowanie wiedzy oraz ścisłe ich przestrzeganie.
22. Nadzór merytoryczny nad wykonywaniem czynności specjalisty ds. płac sprawuje główna księgowa. Odpowiada za należyte i dokładne wykonywanie obowiązków i odpowiedzialności ujętych w powyższym zakresie oraz za przestrzeganie tajemnicy służbowej i dyscypliny pracy.
23. Prowadzenie obsługi trzech przedszkoli Nr 1, Nr 2 i Nr 8 wg dokumentów regulujących stosunek pracy, porozumienie zawarte pomiędzy przedszkolami, zakresem czynności i harmonogramem.

24. Inne sprawy polecone przez Dyrektora, wynikające z organizacji pracy.

  2. Szczegółowy zakres obowiązków w/w pracowników ustala dyrektor przedszkola i znajdują się one w aktach kancelaryjnych.


WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA


§ 29

 

1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

2. Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełniana obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat.

3. W szczególnie uzasadnionym przypadku dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku.

4. Dziecko 6 - letnie jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu.

5. Obowiązek, o którym mowa w pkt 4, rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat. W przypadku dziecka, o którym mowa w pkt 2 , obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpocznie spełnianie obowiązku szkolnego.

 6. Do przedszkola mogą być przyjęte dzieci niepełnosprawne po przedłożeniu opinii Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej określającej poziom rozwoju psychofizycznego oraz stan zdrowia.

 7. Dzieci nie będące obywatelami polskimi mogą korzystać z opieki przedszkolnej na warunkach dotyczących obywateli polskich.


§ 30

 

1. Szczegółowe zasady rekrutacji dzieci do przedszkola:

 1.1. Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę pełnej dostępności.
a) Informacja o zapisach dzieci do przedszkola ogłaszana jest w formie:
o oferty umieszczanej w widocznym miejscu w przedszkolu,
o planszy umieszczonych na publicznych tablicach ogłoszeń,
o pisemnej informacji kierowanej na ręce rodziców dzieci już uczęszczających do przedszkola, notki informacyjnej w mediach lokalnych.
      b)  Podstawą przyjęcia dziecka do przedszkola jest karta zgłoszenia pobrana i  złożona  u dyrektora bądź intendenta  przedszkola w terminie od 01 marca do 30 kwietnia danego roku.
 1.2.Dziecko w wieku 6 lat obowiązane jest odbyć roczne przygotowania przedszkolne w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej.
 1.3.Obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
 1.4.Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego, są zobowiązani do zgłoszenia dziecka do przedszkola oraz zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia.
1.5.Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat, jeżeli wykazuje dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej potwierdzoną badaniami w publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

  3. W pierwszej kolejności do przedszkola przyjmowane są:

   3.1. dzieci sześcioletnie,

   3.2. dzieci matek lub ojców samotnie wychowujących dzieci, inwalidów i z rodzin zastępczych,

  3.3. dzieci obojga rodziców pracujących,

  3.4. dzieci z rodzin wielodzietnych,
  3.5.dzieci matek i ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień  niepełnosprawności,
  3.6.dzieci z rodzin zastępczych,
  3.7. dzieci z rodzin o trudnej sytuacji materialnej,

   3.8.dzieci nauczycieli.

 5) W miarę wolnych miejsc do przedszkola mogą być przyjmowane dzieci sukcesywnie w ciągu całego roku.

 

 

§ 31


  1. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności:

  1.1. właściwie zorganizowanej opieki, wychowania i procesu dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

  1.2. swobodnego rozwoju zgodnie z indywidualnymi możliwościami, potrzebami, zainteresowaniami i zdolnościami,

 1.3. przebywania w bezpiecznych i higienicznych warunkach zarówno w budynku, jak i poza nim,

  1.4. do radości i zabaw oraz wyboru towarzyszy zabaw,

  1.5. szacunku dla wszystkich jego potrzeb,

  1.6. życzliwego, podmiotowego traktowania,

  1.7. ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej,

  1.8. opieki, ochrony i poszanowania jego godności osobistej,

  1.9. akceptacji jego osoby,

  1.10. swobodnego wyrażania myśli, opinii i sądów,

  1.11. nauki i regulowania własnych potrzeb,

  1.12. snu i wypoczynku,

  1.13. badania, eksperymentowania, poszukiwań i błędów,
 
  1.14.  wychowania podnoszącego jego kulturę ogólną, obcowania z nią (teatr, kino,  muzeum itp.),

  1.15. warunków sprzyjających rozwijaniu jego zdolności poczucia odpowiedzialności   moralnej i
       społecznej,
  1.16. pełnego i harmonijnego rozwoju swojej osobowości w atmosferze szczęścia, miłości 
       i zrozumienia oraz bezpieczeństwa moralnego i materialnego,
  1.17. przygotowania do życia w społeczeństwie  w duchu pokoju, godności, tolerancji, wolności, 
        równości i solidarności.

§ 32

 


1. Do obowiązków dziecka w przedszkolu należy:

    1.1. szanowanie siebie i innych,

    1.2. przestrzeganie ustalonych zasad bezpieczeństwa i postępowania w kontaktach z
           rówieśnikami,

    1.3. szanowanie sprzętów i zabawek,

    1.4.uczestniczenie w pracach porządkowych samoobsługowych,

    1.5. kulturalne zwracanie się do rówieśników i dorosłych,

    1.6. współdziałanie z nauczycielem w procesie wychowania i nauczania.

 

§ 33

 

1. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora do skreślenia dziecka z listy przyjętych do przedszkola w przypadku:


  1.. Nieusprawiedliwionej nieobecności w przedszkolu powyżej miesiąca,

  2.. Zaleganie z odpłatnością powyżej miesiąca,

  3.. Ze względu na zachowanie dziecka uniemożliwiające zapewnienie jemu i innym dzieciom bezpieczeństwa i niepodjęcie przez rodziców współpracy zmierzającej do rozwiązania problemu (np. podjęcia terapii) lub, gdy wykorzystane zostały wszelkie możliwości zmiany tej sytuacji.

§ 34

1. Obowiązki rodziców:

  1.1. przestrzeganie niniejszego statutu,

  1.2. przestrzeganie regulaminu przedszkola zamieszczonego w kąciku dla rodziców,

  1.3. wypełnianie upoważnień do odbioru dziecka z przedszkola,

  1.4. przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnioną osobę zapewniającą dziecku bezpieczeństwo,

  1.5. przyprowadzanie i odbieranie dziecka w godzinach pracy przedszkola,

  1.6. terminowe uiszczanie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu,

  1.7. informowanie o dłuższej nieobecności dziecka,

  1.8. przyprowadzanie do przedszkola zdrowego i czystego dziecka,

  1.9. bezzwłoczne informowanie przedszkola o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych dziecka,

  1.10. współdziałanie z przedszkolem w realizacji jego zadań,

  1.11. zapoznawanie się z informacjami zamieszczanymi na tablicy informacyjnej,

  1.12. troszczenie się o zdrowie dziecka i jego harmonijny rozwój, oraz przygotowanie do życia w społeczeństwie,

  11.13. zgłoszenie dziecka 6 - letniego do przedszkola i zapewnienie mu regularnego uczęszczania na zajęcia.


POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 35


1.Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

2.Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.


§ 36


Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej - nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji oraz dzieci.

§ 37

Statut wchodzi w życie z dniem 01.01.2008r..


Data uchwalenia: 06.12. 2007 r.

Osoby odpowiedzialne

Autor:Administrator
Data ostatniej zmiany:2008-03-04 10:02:00
Powrót

Statystyki

Odwiedzin na stronie: 1231