tel. 000 000 000
Biuletyn Informacji Publicznej
Przedszkole Publiczne nr 8
drukuj

Archwium - Statut /zadania/

STATUT   PRZEDSZKOLA    PUBLICZNEGO    NR    8   W    ŁOMŻY

 

Przedszkole Publiczne nr 8 w Łomży zwane dalej przedszkolem działa na podstawie:

 

  • ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz.U z 2004r. Nr 256, poz.2572, z późn.zm    z 19 marca 2009 r. - tekst jednolity Dz. U. Nr 256/2004, poz. 2572,
  • rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r w sprawie ramowych statutów przedszkola oraz publicznych szkół ( Dz. U. Nr 61, poz. 624, z późn.zm)
  • rozporządzenie MEN z 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego  oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 Nr 4, poz. 17)
  • ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela ( Dz.U. z 2006r. Nr 97, poz.674, z późn. zm.)
  • ustawa z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych ( Dz.U. Nr 157, poz.1240, z późn. zm.)

 

Rozdział 1. Postanowienia  wstępne

§ 1

1. Ustalona nazwa używana przez przedszkole na pieczęciach brzmi:

Przedszkole Publiczne nr 8

18-400 ŁOMŻA

ul. Studencka 13

fax/tel. 086 / 216-95-41

NIP   718-17-51-600

2. Numer statystyczny REGON 450033809  ,       PKD  8510Z    EKD   853212

3. Przedszkole jest placówką publiczną, ogólnodostępną.

4. Organem prowadzącym przedszkole jest Miasto Łomża.

5. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Podlaski Kurator Oświaty.

6. Przedszkole jest jednostką budżetową, którego działalność finansowana jest przez:

● Miasto Łomża,

● rodziców w formie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu.

7. Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie podstawy programowej wychowania

przedszkolnego określonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

8. Czas przeznaczony na realizację podstawy programowej ustalony jest na 5 godzin dziennie ( 8.00- 13.00)

9. Wysokość opłaty za świadczenia z zakresu wychowania i nauczania wykraczające poza podstawę

programową wychowania przedszkolnego ustala się zgodnie z bieżącą uchwałą Rady Miasta Łomża.

10. Wzory wszystkich pieczęci znajdują się w Załączniku nr 1 niniejszego statutu.

Rozdział 2. Informacje o przedszkolu.

§ 2

1. Dzienny czas pracy przedszkola wynosi 11 godzin i jest bezpośrednio zależny od potrzeb środowiska ( 6.30-17-30).

2. Rok szkolny w przedszkolu rozpoczyna się 1 września każdego roku, a kończy w dniu 31 sierpnia

następnego roku.

3. Przedszkole pracuje cały rok z wyłączeniem dwumiesięcznej przerwy wakacyjnej określonej w arkuszu

organizacji pracy przedszkola na dany rok szkolny.

4. Informację o przerwie wakacyjnej w danym roku podaje dyrektor do wiadomości rodziców na początku

roku kalendarzowego do końca stycznia (w celu dostosowania urlopów wypoczynkowych rodziców).

5. Zgodnie z zapisami Konwencji  Praw Dziecka, w czasie przerwy wakacyjnej rodzice powinni uwzględnić

Prawo dziecka do odpoczynku.

6. Podczas przerwy wakacyjnej rodzice mogą zapisać dziecko do innego przedszkola.

Decyzję o przyjęciu dziecka do przedszkola w okresie wakacyjnym podejmuje dyrektor przedszkola

dyżurującego, w miarę posiadania wolnych miejsc.

7. Rodzice dziecka powinni zgłosić chęć korzystania z usług przedszkola dyżurnego do15 czerwca danego

roku.

8. Rodzic chcący korzystać z usług przedszkola dyżurującego zobowiązany jest do:

- podpisania umowy z przedszkolem dyżurującym nie później niż w pierwszym dniu pobytu dziecka

w przedszkolu dyżurnym

- wniesienia opłaty za świadczenia przedszkola zgodnie jego regulaminem.

§ 3

1. Wychowankowie muszą być ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków przez firmę

ubezpieczeniową wybraną przez rade pedagogiczną i rodziców.

2. Dziecko, które posiada indywidualną polisę ubezpieczeniową, może na wniosek rodziców być zwolnione

z obowiązku płacenia składki na ubezpieczenie.

3. Opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka uiszczają rodzice/ opiekunowie/ w miesiącu wrześniu.

Rozdział 3. Cele i zadania przedszkola

§ 4

1. Celem przedszkola jest wspieranie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonymi możliwościami

rozwojowymi – intelektualnymi, psychicznymi i fizycznymi w relacjach ze środowiskiem społeczno –

kulturowym i przyrodniczym oraz wyrabianie gotowości wychowanków do nauki w szkole.

2. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na

jej podstawie.

3. Cele i zadania przedszkola koncentrują się w szczególności na:

a) wspomaganiu i ukierunkowaniu indywidualnego rozwoju dziecka,

b) udzielaniu dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

c) umożliwianiu dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej (językowej)

i  religijnej,

d) zapewnieniu pełnego bezpieczeństwa podczas pobytu dziecka w przedszkolu, sprawowaniu opieki nad

dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola,

e) współdziałaniu z rodziną poprzez wspomaganie jej w wychowaniu dzieci i wyrabianiu u nich gotowości

do nauki w szkole.

4. Wynikające z powyższych celów zadania przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów

edukacyjnych:

a) zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku,

b) uwzględnienie indywidualnych potrzeb dziecka, troska o zapewnienie równych szans, umacnianie wiary

we własne siły  i możliwości osiągania sukcesu,

c) stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności w dążeniu do osiągania celów oraz podejmowania

odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie,

d) rozwijanie wrażliwości moralnej,

e) kształtowanie umiejętności obserwacji, ułatwianie rozumienia zjawisk zachodzących w dostępnym

doświadczeniom dziecka otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym,

f) rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności badawczej i wyrażaniu własnych myśli

i przeżyć,

g) rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji

plastycznej, muzycznej i ruchowej,

h) zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego postępowania i zachowań

prozdrowotnych.

5. Powyższe działania wychowawcze i edukacyjne wywodzą się w szczególności z:

a) poznawania i rozumienia świata,

b) nabywania umiejętności poprzez działanie,

c) odnajdywaniu swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie,

d) budowaniu systemu wartości.

6. Przedszkole stwarza warunki do działania w placówce: stowarzyszeń i innych organizacji, których celem

statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej,

wychowawczej i opiekuńczej placówki.

7.Organizowaniu zajęć dodatkowych na życzenie rodziców z uwzględnieniem potrzeb i możliwości

rozwojowych dzieci.

8. Stwarzaniu możliwości do podejmowania i prowadzenia działalności innowacyjnej

9. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:

a) 6 sale zajęć z przyległymi łazienkami dla poszczególnych oddziałów,

b) szatnie dla dzieci,

c) pomieszczenia administracyjno-gospodarcze,

d) kuchnię,

e) zmywalnię

e) łazienki dla personelu

f) pomieszczenia socjalne,

g) gabinet dyrektora,

h) pokój nauczycielski z biblioteką.

i) pokój logopedy

j) place zabaw

§ 5

1. Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie i uczenie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa oraz tworzy

warunki umożliwiające dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej.

2. Przedszkole tworzy warunki materialne i organizacyjne, dzięki którym dziecko ma możliwość podejmowania

i inicjowania różnych form aktywności.

3. Przedszkole tworzy warunki umożliwiające dziecku osiągnięcie „gotowości szkolnej” rozumianej jako efekt

rozwoju i uczenia się.

4. Przedszkole gwarantuje dostosowanie treści, metod, form, organizacji nauczania, organizacji zajęć

dodatkowych i organizacji działalności innowacyjnej i eksperymentalnej do potrzeb i możliwości

rozwojowych dzieci, a w szczególności:

a) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć

poza terenem przedszkola,

b) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym,

c) stosuje w swoich

działaniach obowiązujące przepisy BHP oraz przeciwpożarowe,

5. Dobór treści nauczania i sposób ich przekazywania ma na celu rozwijanie u dzieci upodobania do nauki,

pragnienia i radości poznawania oraz motywowanie dzieci do kształcenia w późniejszym okresie.

6. Dziecko, któremu brak motywacji, ciekawości, inicjatywy jest pobudzane do aktywności przez nauczyciela.

7. Za bezpieczeństwo dziecka w przedszkolu i poza jego terenem odpowiada nauczyciel w czasie ustalonych

godzin pracy zgodnie z jej harmonogramem.

8. W trakcie pracy poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki) zapewniona jest opieka nauczyciela oraz

dodatkowo na każde 12 dzieci – jedna osoba dorosła.

§ 6

1. W ramach posiadanych możliwości przedszkole organizuje i udziela dzieciom i ich rodzinom oraz

nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, która polega w szczególności na:

a) diagnozowaniu środowiska dziecka,

b) rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwieniu ich

zaspokojenia,

c) organizowaniu różnorodnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

d) wspieraniu dziecka z wybitnymi uzdolnieniami,

e) rozpoznawaniu przyczyn trudności w nauce,

f) podejmowaniu działań wychowawczo - profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo – dydaktycznego przedszkola oraz wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów

wychowawczych,

g) umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli,

h) prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród dzieci, nauczycieli i rodziców,

i) wspieraniu nauczycieli i dzieci w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci,

j) udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych, wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb dziecka, u którego  stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,

k) podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

2. Zadania, o których mowa w ust. 1, są realizowane we współpracy z:

a) rodzicami,

b) nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola,

c) poradnią psychologiczno - pedagogiczną,

d) innymi przedszkolami,

e) podmiotami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.

3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana na wniosek rodzica, nauczyciela, nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne, poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.

4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu może być organizowana w formie zajęć specjalistycznych, zajęć  logopedycznych, porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli oraz zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców.

5. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne

6. Osoby z zewnątrz mogą prowadzić badania po wyrażeniu zgody przez rodziców (opiekunów) wychowanków

Rozdział 4. Organa przedszkola oraz ich zadania

§ 7

1. Organami przedszkola są:

a) Dyrektor przedszkola,

b) Rada Pedagogiczna,

c) Rada Rodziców.

2. Działające w przedszkolu organy wzajemnie się informują o podstawowych kierunkach planowanej i prowadzonej działalności, uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem.

3. Organy przedszkola są zobowiązane do dbania o dobry klimat przedszkola, do działania na zasadach partnerstwa i uczestnictwa w tworzeniu właściwych warunków rozwoju wychowanków.

4. Poszczególne organy działają w oparciu  o swoje zadania, określone w ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. w art. 39-44 oraz 53-54.

§ 8

1. Dyrektor przedszkola wyłaniany jest w drodze konkursu przez organ prowadzący.

2. Podejmuje decyzje samodzielnie w granicach uprawnień i pełnomocnictwa udzielonego przez Prezydenta Miasta Łomża, zgodnie z postanowieniem Kodeksu Pracy oraz kompetencjami zawartymi w art. 35 Ustawy o Systemie Oświaty.

3. Współpracuje z Podlaskim Kuratorium Oświaty- organem sprawującym  nadzór pedagogiczny, Prezydentem i Wydziałem Oświaty Miasta Łomża – organem prowadzącym  przedszkole oraz Radą Rodziców i Radą Pedagogiczną.

4. Zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole poza obiektem do niego należącym.

5. Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą przedszkola, reprezentuje placówkę zewnątrz a w szczególności:

1) w sprawach bezpośrednio związanych z podstawową działalnością przedszkola:

a) podejmuje decyzję o przyjęciu lub skreśleniu dziecka z przedszkola w czasie roku szkolnego i o przenoszeniu między oddziałami,

b) sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza im warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

c) ustala ramowy rozkład dnia na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców,

d) organizuje warunki dla prawidłowej realizacji Konwencji o Prawach Dziecka,

e) powierza nauczycielom opiekę nad oddziałami,

f) sprawuje nadzór pedagogiczny polegający na:

● planowaniu, organizowaniu i przeprowadzeniu badań diagnostycznych,

● ocenianiu stopnia spełniania przez placówkę wymagań wynikających z zadań przedszkola z uwzględnieniem opinii rodziców, nauczycieli i lokalnych potrzeb;

● ustalaniu sposobu wykonania badań, dokumentowaniu i wykorzystaniu wyników,

g) realizuje zadania związane z oceną pracy nauczycieli oraz opieką nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie,

h) gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy, według zasad określonych  w odrębnych przepisach,

i) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w zakresie organizacji praktyk pedagogicznych:

2) w zakresie spraw organizacyjnych:

a) przygotowuje projekty planów pracy przedszkola,

b) opracowuje arkusze organizacji przedszkola,

c) realizuje uchwały rady pedagogicznej w ramach ich kompetencji,

3) w zakresie spraw finansowych:

a) opracowuje plan finansowy przedszkola,

b) przedstawia plan finansowy do zaopiniowania radzie pedagogicznej,

c) realizuje plan finansowy, w szczególności poprzez dysponowanie określonymi w nim środkami,stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej przedszkoli,

4) w zakresie spraw administracyjno-gospodarczych oraz biurowych:

a) organizuje administracyjną  i gospodarczą obsługę przedszkola,

b) sprawuje nadzór nad działalnością administracyjno-gospodarczą przedszkola,

c) organizuje wyposażenie przedszkola w środki edukacyjne i stosowny sprzęt,

d) organizuje i nadzoruje kancelarię przedszkola,

e) prowadzi dokumentację kancelaryjno – archiwalną i finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.

f) nadzoruje prawidłowe prowadzenie dokumentacji przez nauczycieli i innych pracowników przedszkola,

g) organizuje przegląd techniczny obiektów przedszkola i prace konserwacyjno-remontowe oraz okresową inwentaryzację majątku przedszkola;

5) w zakresie spraw porządkowych, bhp i podobnych:

a) zapewnia pracownikom właściwe warunki zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, BHP oraz ppoż.,

b) egzekwuje przestrzeganie ustalonego w przedszkolu porządku oraz dbałości o czystość i estetykę

przedszkola,

c) wykonuje zadania dotyczące planowania obronnego, obrony cywilnej i powszechnej samoobrony.

6. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.

7. Dyrektor w szczególności:

a) kieruje polityką kadrową przedszkola, zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,

b) przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom oraz innym pracownikom przedszkola,

c) występuje z wnioskiem, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawie odznaczeń, nagród lub wyróżnień nauczycielom i innym pracownikom przedszkola,

d) wykonuje zadania związane z awansem zawodowym nauczyciela, w tym nadaje (w drodze decyzji administracyjnej) nauczycielowi stażyście stopień nauczyciela kontraktowego,

e) określa zakres odpowiedzialności materialnej nauczycieli i innych pracowników przedszkola, zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, po zapewnieniu niezbędnych warunków,

f) ustala regulaminy pracy, premiowania i nagradzania pracowników oraz regulamin ZFŚS,

g) administruje Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych, zgodnie z ustalonym regulaminem,

h) ustala plan urlopów pracowników przedszkola.

8. Współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami oraz organami prowadzącymi przedszkole.

9. Koordynuje współdziałanie organów przedszkola, zapewnia im swobodne działanie zgodne z prawem oraz wymianę informacji między nimi.

10. Zapewnia bieżący przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi organami przedszkola.

11. W przypadku wyrażenia sprzecznych opinii organizuje spotkania negocjacyjne zainteresowanych organów  przedszkola.

12. Przewodniczy radzie pedagogicznej i realizuje jej uchwały oraz uchwały rady rodziców, podjętych w ramach swoich kompetencji.

13. Przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne

wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności przedszkola.

14. Wstrzymuje uchwały rady rodziców i rady pedagogicznej niezgodne z przepisami prawa i powiadamia o tym stosowne organy.

15. Ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz wydawanie przez przedszkole dokumentów zgodnych z posiadaną  dokumentacją.

16. Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

17. W przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go inny nauczyciel tego przedszkola wyznaczony przez organ prowadzący.

§ 9

1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji statutowych zadań  dydaktycznych i opiekuńczych.

2. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu. W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego, za zgodą  lub na wniosek rady pedagogicznej.

3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.

4. Rada pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z harmonogramem.

5. Zebrania rady pedagogicznej są organizowane nie rzadziej niż raz na kwartał oraz w miarę bieżących potrzeb.

6. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego rady rodziców, organu prowadzącego placówkę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.

7. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebranie rady pedagogicznej a także jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie z regulaminem rady pedagogicznej.

8. Do kompetencji rady pedagogicznej należy:

a) przygotowanie projektu statutu przedszkola oraz przedstawienie propozycji jego zmian,

b) zatwierdzanie planu pracy przedszkola,

c) podejmowanie uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców,

d) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,

e) uchwalenie regulaminu swojej działalności i regulaminu pracy,

f) ustalenie tygodniowego rozkładu zajęć w grupach,

g) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dziecka z listy.

9. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

a) organizację pracy przedszkola, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć,

b) projekt planu finansowego przedszkola,

c) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

d) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia, a także dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych i opiekuńczych,

e) powierzenie stanowiska dyrektora przedszkola kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący,

f) przedłużenie powierzenia stanowiska dotychczasowemu dyrektorowi.

10. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie z funkcji dyrektora.

11. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 jej członków.

12. Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.

13. Zebrania są protokołowane.

14. Nauczyciele są obowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.

15. Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia  rady. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom   i prawnym opiekunom dziecka.

16. Rada pedagogiczna powołuje spośród siebie zespół do rozstrzygania ewentualnych spraw spornych  i uzgodnienia stanowisk co do podjęcia decyzji.

17. Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwał rady pedagogicznej jeśli jest ona niezgodna z prawem   i niezwłocznie powiadamia o tym organ prowadzący i nadzorujący.

18. Zasady rady pedagogicznej określa regulamin jej działalności.

19. Rada pedagogiczna wykonuje zadania rady przedszkola do czasu jej utworzenia.

§ 10

1. W przedszkolu działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację ogółu rodziców.

2. Rada rodziców wybrana jest spośród wszystkich rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, na zebraniu ogólnym rozpoczynającym rok szkolny.

3. Rada rodziców liczy co najmniej tylu członków, ile jest oddziałów w przedszkolu.

4. Dyrektor zapewnia radzie rodziców organizacyjne warunki działania, a także stale z nią współpracuje osobiście lub przez wyznaczonego nauczyciela.

5. W posiedzeniach rady rodziców bierze udział z głosem doradczym dyrektor przedszkola.

6. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji  i umożliwia bieżącą wymianę informacji.

7. Wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor placówki uwzględniając zakresy  kompetencji tych organów.

8. Do kompetencji rady rodziców należy w szczególności:

a) uchwalenie regulaminu działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola,

b) występowanie do rady pedagogicznej i dyrektora z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.

9. W celu wsparcia działalności statutowej przedszkola rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców lub innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin.

10. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.

11. Rodzice mają prawo do wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny oraz organowi prowadzącemu, opinii na temat pracy przedszkola.

Rozdział 5. Organizacja przedszkola

§11

1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych według  zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb

2.W przedszkolu może być utworzony młodszy oddział przedszkolny, do którego mogą być przyjmowane dzieci w wieku  poniżej 3 lat.

3. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.

5. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece nauczycielom, zgodnie z ich kwalifikacjami.

4. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności dyrekcja przedszkola w miarę możliwości  może powierzyć nauczycielowi oddział na wszystkie lata pobytu dzieci w przedszkolu.

5. Rodzice mogą wpłynąć na dobór nauczyciela, któremu dyrektor powierza dany oddział, poprzez:

a) zgłaszanie uwag na zebraniu rady rodziców,

b) składaniu umotywowanych pisemnych próśb do dyrektora przedszkola.

6. Po rozpatrzeniu uwag i próśb ostateczną decyzję podejmuje dyrektor przedszkola zapewniając:

a) zabezpieczenie dobra dziecka i interesu przedszkola,

b) zabezpieczenie dobrego imienia nauczyciela przedszkola,

c) zapewnienie zgodnej i demokratycznej współpracy z rodzicami.

7. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.

8. W przedszkolu jest sześć sal zajęć.

9. W okresie ferii letnich, zimowych i przerw świątecznych, absencji chorobowej dzieci zakłada się możliwość zmniejszania liczby oddziałów, łączenia ich i zmiany czasu pracy w ciągu dnia.

10. Dziecko przyprowadzane jest do przedszkola w godzinach od 6.30 do 8.30, a odbierane od 13.00 do 17.30.

11. Na wniosek rodziców dyrektor w porozumieniu z nauczycielem, którego opiece powierzono oddział, może ustalić inny czas przyprowadzania i odbierania z dziecka przedszkola.

12. Na incydentalne odstępstwo od zasad ustalonych w przepisach poprzedzających, zgodę wyraża nauczyciel –  opiekun.

§ 12

1. Szczegółową organizację pracy w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora po zakończeniu rekrutacji dzieci, tj w pierwszej dekadzie maja.

2. Arkusz organizacji zaopiniowany przez kuratora zatwierdza organ prowadzący przedszkole.

3. W arkuszu organizacyjnym przedszkola określa się w szczególności:

a) czas pracy przedszkola i poszczególnych oddziałów,

b) liczbę dzieci i czas pracy oddziałów,

c) liczbę pracowników łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych,

d) ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.

4. Ramowy rozkład dnia ustalany jest przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji. Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców.

5. Liczba miejsc organizacyjnych w przedszkolu wynosi 150.

6. Liczba oddziałów i dzieci w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych placówki może ulec zmianie.

7. Przydziału nauczycieli do poszczególnych grup dokonuje dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną.

8. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny od dnia 1 września do 31 sierpnia z wyjątkiem przerw  w miesiącach wakacyjnych.

9. W czasie przerw w pracy przedszkola dzieci mają zapewnioną opiekę w innych, dyżurujących placówkach ustalonych przez organ prowadzący.

10. Przedszkole czynne jest 11 godz dziennie, od 6.30 do 17.30 w dni robocze, od poniedziałku do piątku.

11. Przedszkole zatrudnia dyrektora i 13 nauczycieli.

12. W przedszkolu zatrudnione są  woźne i pomoc nauczyciela, intendent    i  pracownik gospodarczy, starszy referent i główny księgowy, w kuchni zatrudniona jest kucharka i      pomoce     kuchenne.

§ 13

1. Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników przedszkola.

2. Dzieci mogą korzystać z czterech posiłków przygotowywanych w przedszkolu,

3. Zasady korzystania z wyżywienia i wnoszenia opłat ustala organ prowadzący przedszkole zgodnie z uchwałą Rady Miasta.

4. Opłata za korzystanie z przedszkola powyżej podstawy programowej składa się z dwóch części, którą  w pełni pokrywają rodzice.

a) opłata za pobyt dziecka w przedszkolu, której wysokość ustala Rada Miasta Łomża obliczana jest na podstawie obecności dziecka,

b) opłata za wyżywienie (koszt produktów spożywczych zużytych do przygotowania posiłków)  – to stawka dzienna pomnożona przez ilość dni roboczych.

5. Opłata za pobyt dziecka w przedszkolu i wyżywienie wnoszone są w terminie określonym w zawartej  umowie z rodzicami i pobierane są w dniach ustalonych na początku każdego miesiąca przez dyrektora  placówki i ogłoszonych na tablicy ogłoszeń, jednak nie później niż do 5 dnia każdego miesiąca.

6. Rodzice wychowanków znają zasady odpłatności i swoim podpisem poświadczają zgodę na ich przestrzeganie.

7. Opłaty za wyżywienie kwitowane są w kwitariuszach przychodowych, które są drukami ścisłego zarachowania.

8. Wpływ na ustalenie stawki żywieniowej mają rodzice i dyrektor.

9. Wysokość opłaty za posiłki ustala dyrektor na podstawie uśrednionej kalkulacji kosztów za miniony sezon  uzyskując  zgodę organu  prowadzącego.

10. Pracownicy przedszkola mają prawo do korzystania z posiłków odpłatnie według stawki żywieniowej.

11. W ramach opieki świadczonej przez przedszkole dzieci mają możliwość korzystania z trzech lub czterech  posiłków.

12. Organizacja wydawania posiłków:

1. Śniadanie – o godz. 8.30,

2. II śniadanie (owoce) – o godz. 10.00

3. Obiad  -  o godz. 11.30

4. Podwieczorek  - o godz. 13.50,

§ 14

1. Rekrutacja dzieci do przedszkola przeprowadzana jest w oparciu o zasadę powszechnej dostępności z wykorzystaniem elektronicznego systemu rekrutacji.

2. Zasady rekrutacji do przedszkola określa Załącznik nr 2

3. Przedszkole przedstawia rodzicom ustalone procedury rekrutacyjne, które umieszczone są na tablicy ogłoszeń w okresie przeprowadzania rekrutacji dzieci oraz stronie internetowej przedszkola.

4. Dzieci przyjmowane są decyzją dyrektora po zakończonej rekrutacji w przypadku, gdy dysponuje wolnymi miejscami w ciągu całego roku szkolnego.

5. Rekrutacja dzieci do przedszkola odbywa się corocznie od 1 marca do 30 kwietnia. Zapisy kandydatów prowadzi dyrektor przedszkola.

6. Rodzice wychowanków uczęszczających do przedszkola każdego roku składają kartę przyjęcia dziecka do  przedszkola.

7. W przypadku, gdy liczba kandydatów do przedszkola przekracza liczbę miejsc, dyrektor w porozumieniu  z radą rodziców powołuje Komisję ds. rekrutacji. Komisja ustala zasady i kryteria rekrutacji,  z uwzględnieniem pierwszeństwa rodzeństwa wychowanków

oraz dzieci z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji.

§ 15

1. Podstawę organizacji pracy edukacyjnej przedszkola stanowią:

a) plan pracy wychowawczo-dydaktycznej przedszkola,

b) arkusz organizacji przedszkola,

c) ramowy rozkład dnia

d) zestaw programów nauczania,

e) program wychowawczo-profilaktyczny,

f) koncepcja pracy przedszkola,

2. Plan pracy przedszkola określa w szczególności podstawowe założenia pracy wychowawczej, edukacyjnej  i opiekuńczej.

3. Plan pracy edukacyjnej przedszkola przygotowuje rada pedagogiczna i dyrektor.

4. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki określa, zatwierdzony przez organ prowadzący, arkusz organizacji przedszkola.

5. W okresie ferii letnich, zimowych i przerw świątecznych, absencji chorobowej dzieci zakłada się możliwość zmniejszania liczby oddziałów, łączenia ich i zmiany czasu  pracy w ciągu dnia.

6. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania  przedszkolnego wybranego przez nauczyciela z listy programów dopuszczonych do użytku  przez  Ministra  Edukacji Narodowej lub napisany przez nauczyciela, w którym zawarta jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego

7. Nauczyciel występuje do dyrektora przedszkola z wnioskiem o zatwierdzenie programu.

Dyrektor może zasięgnąć opinii Rady Pedagogicznej.

8. Dyrektor przedszkola zatwierdza program do realizacji.

9. O wyborze kart pracy dla dzieci decyduje nauczyciel.

10. Rada pedagogiczna  przedszkola ustala w drodze uchwały przedszkolny zestaw programów wychowania  przedszkolnego.

11. Na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego przeznacza się 5 godzin w czasie codziennej pracy przedszkola,:

  • co najmniej 1/5 czasu należy przeznaczyć na zabawę,
  • co najmniej 1/5 czasu ( w przypadku  młodszych dzieci ¼ czasu) dzieci spędzają w ogrodzie

przedszkolnym

  • najwyżej 1/5 czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego

programu wychowania przedszkolnego,

  • pozostały czas 2/5 czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować, z uwzględnieniem czynności opiekuńczych, samoobsługowych, organizacyjnych.

12. Rada pedagogiczna przedszkola przygotowuje „Programu  wychowawczo-profilaktyczny”  obejmujący działania wychowawcze i profilaktyczne podejmowane w przedszkolu.

13. Organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem wymagań zdrowia i higieny pracy, ustalonej  liczebności  oddziałów  i oczekiwań  rodziców.

14. W przedszkolu funkcjonują grupy całodzienne.

15. Zajęcia prowadzone w przedszkolu i cały przebieg pracy dydaktyczno-wychowawczej z dziećmi są  dokumentowane w dziennikach zajęć poszczególnych grup i dziennikach zajęć dodatkowych. Sposób dokumentowania zajęć określają odrębne przepisy.

§ 16

1. Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalony jest w koncepcji rozwoju  przedszkola, rocznym  planie pracy przedszkola oraz w planach pracy poszczególnych oddziałów.

2. Przedszkole może organizować dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki.

Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku.

3. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.

4. Czas trwania zajęć przedszkolnych  powinien być dostosowany do możliwości dzieci i wynosić:

a)  z dziećmi w wieku 2  –  4 lat  –  około 15 minut,

b)  z dziećmi w wieku 5  –  6 lat  około 30 minut.

§ 17

1. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) w przedszkolu prowadzone są zajęcia dodatkowe, takie jak:

język angielski, nauka religii, zajęcia logopedyczne,  rytmika,  tańce, edukacja teatralna, edukacja muzyczna. W    tym czasie dzieci nie uczęszczające na zajęcia dodatkowe mają  zapewnioną opiekę nauczyciela.

2. Zajęcia dodatkowe takie jak: tańce, rytmika, teatrzyki, koncerty, są płatne przez rodziców według ustalonych zasad  zbierania odpłatności za zajęcia ponadprogramowe.

3. W czasie zajęć dodatkowych, za bezpieczeństwo wychowanków odpowiada nauczyciel prowadzący te zajęcia

4. Zajęcia dodatkowe odbywają się poza czasem przeznaczonym na realizacje podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

5. W przedszkolu w codziennej pracy mogą uczestniczyć wolontariusze bądź stażyści z Urzędu Pracy lub Uczelni Wyższych.

6. Wpłaty na zajęcia dodatkowe rodzice uiszczają w dniach przyjmowania opłat za wyżywienie.

§ 18

1. Przedszkole organizuje naukę religii, w której uczestniczą dzieci rodziców wyrażających na to zgodę  (Dz.U. nr 36, poz. 155, rozporządzenie MEN z 14 kwietnia 1992 r).

2. Przedszkole organizuje naukę religii dla grupy najstarszej nie mniejszej niż siedmiu wychowanków.

Rozdział 6. Bezpieczeństwo wychowanków

§ 19

1. Przedszkole zapewnia wychowankom pełne bezpieczeństwo pod względem fizycznym i psychicznym.

2. Przedszkole przejmuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka od momentu oddania dziecka przez rodziców (opiekunów) pod opiekę nauczyciela.

3. Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.

4. Rodzice są obowiązani wprowadzić dziecko do przedszkola i zastawić pod opieką upoważnionej nauczycielki.  Wyklucza się pozostawianie dzieci samych przed przedszkolem lub szatni.

5. W sprawowaniu opieki nad wychowankami konieczne jest przestrzeganie przez rodziców i opiekunów obowiązku osobistego przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola. Dzieci mogą być odbierane przez osoby dorosłe i rodzeństwo powyżej 12 roku życia upoważnione na piśmie przez rodziców.

6. Odbiór dziecka z przedszkola przez inne osoby niż rodzice (opiekunowie) może nastąpić tylko na podstawie pisemnego upoważnienia złożonego osobiście w placówce, podpisanego przez rodzica (opiekuna)  w obecności dyrektora przedszkola lub osoby odpowiedzialnej za dzieci danej grupy.  Osoba upoważniona do odebrania dziecka powinna być pełnoletnia i posiadać pełną zdolność do czynności prawnych.

7. Przedszkole odmówi oddania dziecka pod opiekę osobie odbierającej, której stan budzi uzasadnione wątpliwości co do zapewnienia dziecku bezpieczeństwa.

8. Dziecko nie może być powierzone opiece osobie, co do której istnieje wątpliwość czy jest w stanie zapewnić dziecku pełne bezpieczeństwo.

9. Osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu.

10.W przypadku podejrzenia, że osoba odbierająca dziecko z przedszkola jest pod wpływem środków odurzających lub w stanie wskazującym na spożycie alkoholu, personel przedszkola zatrzymuje dziecko w placówce i powiadamia o zaistniałym fakcie drugiego rodzica. W sytuacjach konfliktowych  spowodowanych powyższym podejrzeniem lub stwierdzeniem zawiadamia się Policję.

11.W placówce wychowankowie mają zapewnioną stałą opiekę pracowników pedagogicznych przy wsparciu  pracowników administracji i obsługi.

§ 20

1. W zakresie czynności, każdy pracownik przedszkola posiada szczegółowy zapis o przedmiotowym zakresie odpowiedzialności pod względem bezpieczeństwa stanowiska pracy.

2. Nauczyciel przed przystąpieniem do pracy sprawdza salę (miejsca pobytu, teren zabaw, ogród przedszkolny) pod względem bezpieczeństwa, w przypadku stwierdzenia zagrożenia powiadamia dyrektora oraz zabezpiecza zagrożony teren przed dziećmi.

3. Pracownicy administracyjno – obsługowi są odpowiedzialni za prawidłową realizację procedur HCCP pod  względem bezpiecznego funkcjonowania placówki w zakresie zaopatrzenia i przygotowania posiłków, oraz higienicznych i bezpiecznych warunków pobytu.

4. Sprzęty, zabawki, meble, pomoce dydaktyczne oraz inne wyposażenie musi posiadać wymagane atesty i certyfikaty zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.  Nie dopuszcza się do użytku sprzętów zepsutych i uszkodzonych.

5. W placówce obowiązują kontrole, konserwacje oraz przeglądy sprzętów i urządzeń oraz pomieszczeń w zakresie bezpiecznego ich funkcjonowania, zgodnie z obowiązującymi normami.  Przeglądy, konserwacje  i kontrolę przeprowadzają osoby wskazane przez dyrektora placówki (pracownik  służby bhp i konserwator). Dyrektor jest odpowiedzialny za stan zgodnie z obowiązującymi przepisami bhp i p/poż.

6.Wyjścia poza teren przedszkola, reguluje Regulamin spacerów i wycieczek obowiązujący w przedszkolu.

7. Dzieci mają możliwość korzystania z ogrodu przedszkolnego z odpowiednio dobranymi urządzeniami  dostosowanymi do wieku dzieci.

§ 21

1.W przedszkolu są organizowane zajęcia dodatkowe prowadzone przez nauczycieli z pełnymi kwalifikacjami pedagogicznymi i specjalistycznymi znający regulamin bhp i p/poż obowiązujący w przedszkolu. Podczas uczestnictwa w zajęciach dodatkowych za bezpieczeństwo dziecka odpowiada nauczyciel  prowadzący.

2. W czasie zajęć dodatkowych, nauczyciel zajmuje się dziećmi nie uczestniczącymi w zajęciach; w sytuacji gdy uczestniczą wszystkie dzieci współpracuje z osobą prowadzącą.

3. Nie dopuszcza się pod żadnym względem pozostawienia dzieci bez opieki nauczyciela w sali, szatni, ciągach komunikacyjnych i innych pomieszczeniach oraz na terenie ogrodu przedszkolnego.

4. Formy indywidualnej pomocy dzieciom, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebna  jest pomoc materialna, ustalane są wspólnie przez dyrektora, oraz instytucje zewnętrzne.

Rozdział 7. Zadania nauczycieli i innych pracowników

§ 22

1. W przedszkolu zatrudnia się dyrektora i innych nauczycieli, a także pracowników administracji  i obsługi.

2. Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników, o których mowa w ust. 1 określają oddzielne przepisy.

3. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi  w wieku  przedszkolnym.

§ 23

1. Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz  podstawowymi funkcjami przedszkola: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z  obowiązującym  programem.

2. Nauczyciel obowiązany jest wspierać każdego wychowanka w jego rozwoju  psychofizycznym, jego zdolności i zainteresowań.

3. Nauczyciel obowiązany jest wychowywać dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka, dbać  o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich, zgodnie z ideą demokracji,  pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.

4. Nauczyciel ma obowiązek traktowania wychowanków z szacunkiem, życzliwością i sympatią.

5. Nauczyciel ma prawo do awansu zawodowego po spełnieniu warunków określonych odrębnymi przepisami.

6. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, rady pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych.

7. Nauczyciel ma prawo do szacunku ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych jak i dzieci.

8. Nauczyciel ma prawo głoszenia własnych poglądów, nie naruszających godności innych ludzi.

9. Nauczyciel ma prawo współdecydowania o wyborze programu wychowania przedszkolnego i podręczników,  swobody wyboru metody realizacji programu.

10. Nauczyciel ma prawo do jawnej i umotywowanej oceny własnej pracy.

§ 24

1. Nauczyciel prowadzący pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.

2. Nauczyciel obowiązany jest do:

a) współdziałania z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania  i rozwoju,

b) planowania i prowadzenia pracy wychowawczo-dydaktycznej nauczyciel jest odpowiedzialny za jej  jakość,

c) prowadzenia obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci,

d) prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie  z obowiązującymi przepisami.

e) eliminowania niepowodzeń dzieci,

f) stosowania twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,

g) dbania o bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek, spacerów itp,

h) współpracy ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną,

i) planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych  przez aktywne uczestnictwo w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego,

j) dbania o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troski o estetykę pomieszczeń,

k) współdziałania z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do  znajomości zasad wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji  dotyczących jego zachowania i rozwoju,

l) realizacji zadań dyrektora i osób kontrolujących,

ł) czynnego udziału w pracach rady pedagogicznej, realizacji jej postanowień i uchwał,

m) inicjowania i organizowania imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym,

n) realizacji wszystkich innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, wynikających z bieżącej działalności placówki,

3. Nauczyciel jest odpowiedzialny za jakość swojej pracy, którą planuje w oparciu o:

a)  podstawę programową,

b) program wychowania w przedszkolu,

c) roczny plan pracy,

d) miesięczne plany pracy,

e) ramowy rozkład dnia,

f) szczegółowy rozkład dnia dla swojego oddziału.

4. Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:

a) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,

b) ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,

c) włączenia ich w działalność przedszkola.

§ 25

1. Pracownik administracyjno-obsługowy przedszkola jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne  z przepisami prawa lub umową o pracę.

2. Pracownik administracyjno-obsługowy przedszkola jest obowiązany w szczególności:

a)  zapewnić sprawne działanie przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymać obiekt i jego otoczenie  w ładzie i czystości,

b) współpracować z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania,

c) przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,

d) przestrzegać przepisów i zasad BHP, a także przepisów przeciwpożarowych,

e) dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.

f) przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,

g) przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego,

h) szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor przedszkola.

§ 26

1. Główny księgowy – kierownicze stanowisko urzędnicze w wymiarze ½ etatu.

a) obsługa finansowo-księgowa przedszkola

b) prowadzenie rachunkowości jednostki oraz wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,

c) realizację zadań w zakresie rachunkowości podatkowej, ewidencji i sprawozdawczości zgodnie  z obowiązującymi przepisami,

d) sporządzanie planów i sprawozdań finansowych jednostki budżetowej,

e) dokonywanie przelewów drogą elektroniczną.

2. Samodzielny referent – stanowisko urzędnicze ½ etatu.

a) prowadzenie ewidencji wynagrodzeń pracowników przedszkola

b) sporządzanie list płac dla pracowników,

c) rozliczanie składek na ubezpieczenie społeczne i podatników,

d) naliczanie zasiłków,

e) wystawianie zaświadczeń,

§ 27

1. Szczegółowy zakres obowiązków głównego księgowego i samodzielnego referenta oraz innych pracowników niepedagogicznych ustala dyrektor przedszkola i znajdują się one w aktach kancelaryjnych.

2. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.

Rozdział 8. Wychowankowie i rodzice

§ 28

1.

2. Dziecko, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola nie dłużej  niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat. Orzeczenie o odroczeniu obowiązku szkolnego wydaje dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w której obwodzie dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.

3. Dziecko w przedszkolu ma prawa wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka, a w  szczególności:

a) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznego zgodnie  z zasadami higieny pracy umysłowej,

b) szacunku dla wszystkich potrzeb, życiowego i podmiotowego traktowania,

c) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,

d) poszanowania jego godności osobistej,

e) poszanowania własności,

f) opieki i ochrony,

g) partnerskiej rozmowy na każdy temat,

h) akceptacji jego osoby oraz ma obowiązek,

i) szanowania wytworów innych dzieci,

j) podporządkowania się obowiązującym w grupie umowom i zasadom współżycia społecznego,

k) przestrzeganie zasad higieny osobistej.

4. Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę pełnej dostępności.

5. Kryteria przyjmowania dzieci:

a) dzieci 5 – letnie,

b) dzieci matek i ojców samotnie wychowujących dzieci,

c) dzieci rodzin zastępczych, dzieci matek i ojców – inwalidów I grupy,

d) dzieci już uczęszczające do danego przedszkola.

e) dzieci z rodzin wielodzietnych (3 i więcej dzieci),

f) dzieci pracowników oświaty,

g) dzieci obojga rodziców pracujących,

6. Dzieci przyprowadzane do przedszkola powinny być zdrowe, aby w pełni mogły uczestniczyć we wszystkich  planowanych zajęciach i zabawach (budynku i na powietrzu). Nauczyciele nie mogą podawać wychowankom żadnych leków.

7. Rodzic jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić przedszkole o przyczynie nieobecności dziecka, a w szczególności o zaistniałej chorobie dziecka.

8. Rodzic ma obowiązek informowania nauczyciela o problemach zdrowotnych swojego dziecka.

9.Do przedszkola mogą uczęszczać dzieci z dietą ogólnoprzedszkolną, dietą wykluczającą niektóre produkty, dietą wykluczającą podstawowe alergeny.

10.Wniosek o przygotowanie posiłków pozbawionych niektórych składników lub ich zastąpienie innymi rodzic składa do dyrektora przedszkola.

11.Ostateczną decyzje podejmuje dyrektor przedszkola po konsultacji z intendentem.

12.Nie dopuszcza się przynoszenia przez rodziców gotowych posiłków, potraw przygotowanych poza  przedszkolem.

13.Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora przedszkola do skreślenia z listy dzieci przyjętych do przedszkola w przypadku:

a) zaleganie rodziców z odpłatnością za przedszkole, powyżej 1 miesiąca. , a w przypadku dziecka

5 – letniego podjęciu decyzji o przeniesieniu wychowanka do innego oddziału realizującego podstawę programową wychowania przedszkolnego,

b) braku pisemnego usprawiedliwienia długotrwałej, ciągłej nieobecności dziecka w przedszkolu obejmującej co najmniej 30 dni.

c) powtarzającego się nie przestrzegania przez rodziców ( prawnych opiekunów) rozkładu dnia w przedszkolu ( godziny przyprowadzania i odbierania dziecka).

d) nie podania, zatajenia informacji o stanie zdrowia dziecka w karcie zgłoszenia np. choroby przewlekłe, posiadanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub posiadanie opinii kwalifikującej dziecko do zajęć specjalistycznych.

e) nieprzestrzeganie przez rodziców postanowień niniejszego statutu.

f) częstego stwarzania przez dziecko sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu i innych dzieci, mimo zastosowania poniższej procedury:

● indywidualna terapia prowadzona przez nauczyciela i specjalistę z dzieckiem w formie zajęć indywidualnych i grupowych

● konsultacje z rodzicami i terapia rodzinna,

● konsultacje i terapia w specjalistycznych instytucjach,

● rozmowy z dyrektorem,

g) rodzice w sytuacji określonej w pkt.e) nie podejmują współpracy w zakresie terapii dziecka.

16.Skreślenia dziecka z listy przyjętych wychowanków w przypadkach, o których mówi pkt. 12 dokonuje dyrektor stosując poniższą procedurę:

a) upomnienie ustne rodziców/opiekunów przez dyrektora;

b) wysłanie do rodziców lub doręczenie pisma informującego o naruszeniu zapisów statutu za  potwierdzeniem odbioru;

c) wyznaczenie dodatkowego 14 dniowego terminu w zakresie uregulowania odpłatności;

d) ustalenie sytuacji dziecka i rodziny, rozmowa - negocjacje dyrektora, psychologa z rodzicami, zasięgnięcie w sytuacji problemowej opinii odpowiednich instytucji zewnętrznych (np. MOPS, Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna),

e) przedstawienie członkom rady pedagogicznej sytuacji nie przestrzegania zapisów pkt. 1

i powtarzających się uchybień ze strony rodziców dziecka;

f) podjęcie uchwały przez radę pedagogiczną w sprawie skreślenia z listy wychowanków

g) rozwiązanie umowy o świadczeniu usług

17.Skreślenie dziecka z listy przyjętych wychowanków następuje w drodze decyzji administracyjnej.

18.Rodzice mają prawo odwołania się od decyzji o skreśleniu ich dziecka w ciągu 14 dni od jej otrzymania do Podlaskiego Kuratora Oświaty

§ 29

1. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:

a) przestrzeganie niniejszego statutu,

b) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,

c) respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców, podjętych w ramach ich kompetencji,

d) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo w godzinach pracy przedszkola,

e) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,

f) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie  o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,

g) wychowywanie swoich dzieci w sposób odpowiedzialny, z poszanowaniem godności dziecka i nie zaniedbywania ich,

h) wzmacnianie wysiłków przedszkola skierowanych na wszechstronny rozwój dzieci,

i) regularne kontaktowanie się z wychowawcą w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,

j) angażowanie się jako partnerzy w działania przedszkola, aktywny udział w wyborach i współdziałaniu w radą rodziców,

k) informowanie nauczycieli i dyrektora o sprawach zdrowotnych mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo, prawidłowe zachowanie w grupie i postępy dziecka,

l) natychmiastowy odbiór dziecka w przypadku zgłoszenia przez przedszkole jego choroby,

ł) zapewnienie dziecku 5-letniemu regularnego uczęszczania na zajęcia,

2. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania na  dziecko  i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.

3. Rodzice mają prawo do:

a) zapoznania się z programem oraz zadaniami dotyczącymi organizacji kształcenia i wychowania ich dzieci, wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy w danym oddziale,

b) uzyskiwanie na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego postępach  i zachowaniu,

c) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, logopedy, pedagoga i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn  trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania  dziecku pomocy,

d) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola,

e) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwa, radę rodziców,

f) uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” swoich dzieci,

g) partnerskiego współdziałania i aktywnego wpływania, poprzez swoich przedstawicieli na sprawy przedszkola.

4. Rodzice za szczególne zaangażowanie we wspieraniu pracy przedszkola mogą otrzymać na zakończenie roku szkolnego list pochwalny dyrektora i rady rodziców.

5. Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji organizowane są w przedszkolu co  najmniej jeden raz w roku szkolnym lub częściej na wniosek rodziców lub nauczycieli.

6. Formy współpracy przedszkola z rodzicami:

a) zebrania grupowe,

b) rozmowy indywidualne z dyrektorem i nauczycielami,

c) kąciki dla rodziców

 

Rozdział 9. Postanowienia końcowe

§ 30

1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – dzieci, nauczycieli, rodziców i pracowników administracji i obsługi.

2. Regulaminy działalności uchwalone przez organa działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.

3. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

4. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.

5. Projekt statutu przedszkola oraz jego zmiany przygotowuje Rada Pedagogiczna.

6. Zmiany w niniejszym statucie są zatwierdzane poprzez uchwały Rady Pedagogicznej.

7. W celu lepszej czytelności statutu, wprowadza się każdorazowo jednolity tekst z ujętymi zmianami.

8. Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:

a) wywieszenie statutu na tablicy ogłoszeń,

b) udostępnienie zainteresowanym statutu przez dyrektora przedszkola,

c) zamieszczeniem na stronie internetowej przedszkola

9. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację stosownie do obowiązujących przepisów

10.Przedszkole gwarantuje ochronę bazy danych osobowych rodziców i dzieci zgodnie z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych.

11.Przedszkole może pozyskiwać fundusze z dodatkowych źródeł.

12.Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

13.Statut został zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną Uchwałą nr ……../2011 w dniu 31 sierpnia 2011 r.

Osoby odpowiedzialne

Autor:Administrator
Data ostatniej zmiany:2012-03-20 19:23:00
Powrót

Statystyki

Odwiedzin na stronie: 1230