tel. 000 000 000
Biuletyn Informacji Publicznej
Przedszkole Publiczne nr 8
drukuj

Archwium - Statut /zadania/

STATUT
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 8
W ŁOMŻY



§ 1

1.1 Przedszkole Publiczne nr 8 ul. Wojska Polskiego 161, 18-400 Łomża
1.2 Przedszkole Publiczne nr 8 prowadzone przez Samorząd Gminny w Łomży
1.3 Ustalona nazwa przedszkola używana jest w pełnym brzmieniu w pieczęciach i szyldach
1.4 Przedszkolu może być nadane imię przez organ prowadzący na wniosek Rady Rodziców lub Rady Pedagogicznej.

§ 2

2.1
1) Przedszkole będąc pierwszym ogniwem w systemie edukacyjnym, realizuje określone
cele i zadania wynikające z przepisów prawa, w szczególności w zakresie:
a) w przedszkolu może być udzielana pomoc psychologiczna i pedagogiczna dzieciom
i ich rodzicom w następujących formach:
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
- porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli,
- pracy indywidualnej nauczycielki z dzieckiem,
- zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców,
- wypożyczanie literatury fachowej dla rodziców,
b) przedszkole dba o ciągłe wzbogacanie warsztatu pracy nauczyciela w środki
dydaktyczne pomagając dzieciom zdolnym w rozwoju zainteresowań a dzieciom z
deficytami w stymulacji i rozwoju
c) uznając prawo rodziców do religijnego wychowania swoich dzieci przedszkole
umożliwia organizację nauki religii na życzenie rodziców. Realizację tego prawa określa Dz. U. Nr 36 poz. 155 rozporządzenia MEN z dn. 14 kwiecień 1992r.
2) Przedszkole pomaga każdemu dziecku w rozwoju bio-psycho-społecznym
uwzględniając cechy osobowościowe, umożliwia dziecku zachowanie własnej
odrębności biorąc pod uwagę indywidualne tempo i rytm rozwoju.
3) Poznaje dziecko i jego środowisko rodzinne tworząc warunki do zaspokajania jego potrzeb
w przedszkolu w szczególności tam, gdzie rozwój dziecka jest zagrożony oraz udziela rad
rodzicom i współpracuje w przygotowaniu dziecka do szkoły
4) w czasie pobytu dziecka w przedszkolu przez cały czas opiekę sprawuje nauczyciel. W
trakcie zajęć poza terenem przedszkola z grupą nauczyciel ma obowiązek wychodzić z
drugą osobą dorosłą (woźna).
Nauczyciel zobowiązany jest sprawdzać stan liczbowy dzieci przed wyruszeniem z
każdego miejsca pobytu ( w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu
docelowego)
5) Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców,
opiekunów lub osobę upoważnioną przez rodziców, zapewniającą dziecku pełne
bezpieczeństwo.
Osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu.
6) W przedszkolu organizowane są dodatkowe zajęcia z rytmiki, j. angielskiego i „spotkania
ze sztuką”


§ 3

1) Organami przedszkola są:
a) dyrektor przedszkola
b) rada pedagogiczna
c) rada rodziców
Ad a) Dyrektor przedszkola działa zgodnie z ustawą o systemie oświaty z dnia 7
wrzesień 1991r. z póź. zmian.
Ad b) Rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem placówki jest
odpowiedzialna za realizacje celów i zadań przedszkola sformułowanych w
niniejszym statucie, posiada kompetencje określone w Art. 4-42 Ustawy o
systemie oświaty (ustawa z dnia 7 wrzesień 1991r.) z póź. zmian. oraz
regulamin własny
Ad c) Rada rodziców działa w oparciu o przepisy Art. 53 i 54 ustawy o systemie
oświaty z póź. zmian. oraz uchwalony przez siebie regulamin działalności.
2) Poszczególne organa wymienione w pkt.1 działają w oparciu o swoje zadania i regulaminy
pracy.
3) Organy przedszkola wymienione w pkt.1 współpracują ze sobą kierując się potrzebami
przedszkola i dobrem powierzonych opiece dzieci.

§ 4

Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerwy wakacyjnej ustalonej przez organ prowadzący.

§ 5

5.1 Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci
zgrupowanych wg zbliżonego wieku.
5.2 Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25 osób.

§ 6

6.1 Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o Program
Wychowania Przedszkolnego „ Rośnij z DIDASKO ” (DKW-4013-10/01)
6.2 Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut
6.2a W przedszkolu na wniosek rodziców, dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach
dodatkowych (j. angielski, rytmika, gimnastyka korekcyjna) opłacanych przez rodziców,
a organizowanych przez radę rodziców.
6.3 Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo w szczególności zajęć umuzykalniających,
nauki j. obcego, nauki religii jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i
wynosi:
a) z dziećmi w wieku 3-4 lata około 15 minut
b) z dziećmi 5-6 lat 30 minut
6.4 Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.

§ 7

Przedszkole jest czterooddziałowe.

§ 8

8.1 Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym
określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola
najpóźniej do 30 maja.
Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący.
8.2 Arkusz organizacji przedszkola określa w szczególności:
1) Czas pracy poszczególnych oddziałów
2) Liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze
3) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.

§ 9

9.1 Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora
przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i
higieny pracy, zasady określonej w paragrafie 5 ust.2.
9.2 Na postawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym
oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.

§ 10

10.1 Przedszkole funkcjonuje przez cały rok z wyjątkiem przerwy wakacyjnej ustalonej przez
organ prowadzący zgodnie z ust.2 pkt.2.
10.2
1) Przedszkole czynne jest 10 godzin dziennie od 6.30 do 16.30
. Dzienny czas pracy przedszkola ustalony przez organ prowadzący na wniosek dyrektora
przedszkola i rady pedagogicznej uwzględnia czas na realizację podstawy programowej
wychowania przedszkolnego, nie krótszy niż 5 godzin dziennie.
2) Wakacyjne terminy przerw w pracy przedszkola ustala corocznie organ prowadzący w
zależności od liczby dzieci zgłoszonych z poszczególnych placówek.
Zgłoszenia dzieci na dyżur wakacyjny są przyjmowane w przedszkolu każdego roku w
terminie ustalonym przez dyrektora przedszkola.
Organ prowadzący uwzględniając liczbę zgłoszonych dzieci wyznacza placówkę dyżurną
3) Do realizacji celów i zadań statutowych przedszkole posiada:
- pomieszczenia z niezbędnym wyposażeniem (sale zajęć)
- pomieszczenia administracyjno-gospodarcze
- świetlica
Placówka dysponuje placem zabaw i ogrodem przedszkolnym wyposażonym w
odpowiedni sprzęt.
4) a) Dzieci zgłoszone na 10 godzin korzystają z 3 posiłków. Opłata za korzystanie
dziecka z przedszkola składa się z dwóch części: opłata za koszty surowca,
zużytego do przygotowania posiłków wg obowiązujących w danym czasie cen i
opłata stała wg decyzji organu prowadzącego. Wysokość opłat za świadczenia
udzielane przez przedszkole ustala organ prowadzący. Opłata za żywienie jest to
stawka dzienna pomnożona przez ilość dni roboczych w danym miesiącu.
b) Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu wnoszone są przez rodziców z góry na
następny miesiąc w terminie ustalonym przez dyrektora przedszkola.
c) Za nieobecność dziecka w przedszkolu powyżej 3 dni przysługuje odpis stawki żywieniowej. Za uzasadnioną nieobecność dziecka w przedszkolu przez cały miesiąc dyrektor może zwolnić również z opłaty stałej.
d) Dyrektor ma prawo zwolnić dziecko z ½ opłaty, gdy rozpoczyna przedszkole w
połowie miesiąca.
e) Pracownicy przedszkola mają prawo do korzystania z posiłków odpłatnie wg
stawki żywieniowej.
f) Dziecko 6-letnie zgłoszone na 5 godzin dziennie ma prawo korzystania z obiadu
odpłatnego 60% stawki żywieniowej dziennej.

§ 11

W przedszkolu zatrudnia się dyrektora i innych nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.
Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli określa ustawa z dnia 26.01.1992r. (Dz. U. Nr 3, poz.19 z późniejszymi zmianami), Karta Nauczyciela oraz zarządzenia wykonawcze do tej ustawy.
Zasady wynagradzania i zatrudniania innych pracowników określają przepisy Kodeksu Pracy oraz zarządzenie Ministra Płacy i Polityki Socjalnej.

I
Do obowiązków dyrektora przedszkola należy:
1) kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą placówki oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
3) sprawowanie opieki nad wychowankami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne,
4) realizowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach ich kompetencji,
5) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych,
6) ponoszenie odpowiedzialności za bezpieczeństwo i higienę pracy.
Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.

Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników placówki w porozumieniu z organem prowadzącym,
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom placówki,
3) występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników placówki.
Dyrektor w wykonaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną i radą rodziców.

II
Nauczyciel w swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej odpowiada za jakość i efekty tej pracy oraz za bezpieczeństwo swojego oddziału.
1) Zadaniem nauczyciela jest:
a) dbać o zdrowie i rozwój psychiczny dziecka z przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa,
b) gromadzić pomoce dydaktyczne,
c) troszczyć się o urządzenie i wystrój sali zajęć dostosowanej do rozwoju dzieci danej grupy wiekowej uwzględniając ich zdolności i zainteresowania:
- znać i umiejętnie realizować program,
- dobierać formy i metody nauczania dostosowane do możliwości dzieci,
- aktywizować je i prowadzić pracę indywidualną z dziećmi,
- zachować właściwą proporcję zajęć w systemie organizacyjnym,
- organizować uroczystości przedszkolne, celowe wycieczki i spacery,
d) prowadzić ciągła współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i ze
służbą zdrowia w celu wychwycenia deficytów w rozwoju ruchowym, mowy,
emocjonalnym itd., eliminowania ich i profilaktyki.
2) Nauczyciel prowadzi dokumentację pedagogiczną dotyczącą oddziału zgodnie z odrębnymi
przepisami.
3) Nauczyciel ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej ze strony dyrektora
przedszkola oraz rady pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym
zakresie placówek instytucji oświatowych i naukowych.
4) Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje
kontakt z ich rodzicami (opiekunami) w celu:
a) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci
b) ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci
c) włączenia ich w działalność przedszkola

III
Do zadań intendenta należy:
1) zaopatrzenie przedszkola w żywność i sprzęt,
2) nadzorowanie sporządzania posiłków i przydzielania porcji żywnościowych dzieciom,
3) sporządzanie jadłospisów,
4) uczestniczenie w naradach roboczych,
5) załatwianie spraw związanych z utrzymaniem w stanie używalności pomieszczeń i sprzętu,
6) prowadzenie magazynu i dokumentacji magazynowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
7) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora przedszkola wynikających z organizacji pracy placówki.
IV
Do zadań kucharki należy:
1) przyrządzać punktualnie zdrowe i higieniczne posiłki,
2) przyjmować produkty z magazynu, kwitować ich odbiór w raportach żywnościowych i dbać o racjonalne ich używanie,
3) prowadzić magazyn podręczny,
4) utrzymywać w stanie używalności powierzony sprzęt kuchni,
5) brać udział w ustalaniu jadłospisu,
6) wykonywać inne czynności ustalone przez dyrektora wynikające z organizacji pracy przedszkola.

V
Do zadań woźnej oddziałowej należy:
1) utrzymać w czystości przydzielone pomieszczenia i w stanie używalności
powierzony sprzęt,
2) pełnić inne czynności wynikające z organizacji pracy przedszkola:
a) pomoc nauczycielce podczas spacerów i wycieczek z dziećmi,
b) pomoc przy ubieraniu i rozbieraniu dzieci,
c) przygotowanie sprzętu do odpoczynku dzieciom,
d) podawanie posiłków.
3) wykonywać inne czynności zlecone przez dyrektora przedszkola.

VI
Do zadań robotnika należy:
1) pomagać w dostarczaniu intendentowi produktów do przedszkola,
2) czuwać nad konserwacją urządzeń terenowych (naprawa, malowanie),
3)
4) wykonywać inne czynności ustalone przez dyrektora wynikające z organizacji pracy przedszkola.

§ 12

Nie dotyczy

§ 13

1) Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział 10 godzinny opiece dwóm nauczycielkom a
5 godzinny jednej nauczycielce. Przydziału nauczycieli do poszczególnych grup dokonuje
dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną.
2) Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej nauczyciel
opiekuje się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.

§ 14

Nie dotyczy


§ 15

15.1
1) Nauczyciel współpracuje z rodzicami mając na uwadze możliwie pełny rozwój dziecka i
jego kształcenie poprzez:
- pracę indywidualną
- kącik dla rodziców
- zebrania ogólne i grupowe
- radę rodziców
- uroczystości przedszkolne
- zajęcia otwarte
Rodzice mają prawo do:
- znajomości zamierzeń i działań dydaktyczno-wychowawczych wynikających z
planowania miesięcznego w danym oddziale
- uzyskania rzetelnej i fachowej informacji dotyczącej rozwoju ich dzieci w sferze:
motoryki, percepcji, myślenia, mowy, kontaktów i emocji
- wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na
temat pracy przedszkola.
2) Nauczyciel prowadzi dokumentację związaną z planowaniem i prowadzeniem pracy
dydaktyczno wychowawczej i jest odpowiedzialny za jej jakość.
3) Nauczyciel prowadzi obserwację pedagogiczną mającą na celu poznanie i zabezpieczenie
potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentację tych obserwacji.
4) Nauczyciel współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-
pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną.

15.2 Rodzice (opiekunowie) powinni uczestniczyć w spotkaniach organizowanych przez
dyrektora i nauczycieli ich dziecka oraz formach współdziałania o których mowa w ust.1
pkt.1 w celu uprawnienia pracy przedszkola i uzyskania informacji dotyczących efektów
oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych nauczyciela.
15.3 Terminy zebrań z rodzicami ustala dyrektor z radą pedagogiczną w rocznym planie
placówki.

§ 16

16.1 Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
16.2 Dzieci którym odroczono realizację obowiązku szkolnego mogą uczęszczać do
przedszkola nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym,
w którym kończy 10 lat.
16.3
1) Szczegółowe kryteria przyjęć do przedszkola ustalane są na każdy rok szkolny z
uwzględnieniem aktualnie obowiązujących przepisów.

Powołując się na Konwencję Praw Dziecka przyjętą 20.09.1989r. przez ONZ dziecko ma prawo do:
- szczególnej troski, ochrony i pomocy oraz zaspokajania różnych potrzeb,
- pełnego i harmonijnego rozwoju swojej osobowości w atmosferze szczęścia, miłości
i zrozumienia oraz bezpieczeństwa moralnego i materialnego,
- przygotowania do życia w społeczeństwie jako indywidualnie ukształtowana
jednostka, wychowania w duchu ideałów zawartych w Karcie Narodów
Zjednoczonych, a w szczególności w duchu pokoju, godności, tolerancji, wolności,
równości i solidarności,
- wychowania podnoszącego jego kulturę ogólną, obcowania z nią (teatr, kino,
muzeum itp.),
- warunków sprzyjających rozwijaniu jego zdolności poczucia odpowiedzialności
moralnej i społecznej,
- korzystania z wszelkich możliwości do zabaw i rozrywek,
- odpowiedniego wyżywienia, mieszkania i opieki lekarskiej.
16.3
2) Cały personel przedszkola zobowiązany jest do zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa
podczas pobytu w przedszkolu.
16.3
3) Dziecko może być skreślone z listy wychowanków w przypadku gdy rodzic (opiekun)
powiadomi dyrektora o rezygnacji .




§17

1) Przedszkole prowadzi dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2) Zasady gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.



STATUT PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 8 W ŁOMŻY ZOSTAŁ OPRACOWANY W OPARCIU O ZAŁĄCZNIK NR 1 DO ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 15 LUTEGO 1999R. W SPRAWIE RAMOWYCH STATUTÓW PUBLICZNEJ SZEŚCIOLETNIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ, PUBLICZNEGO GIMNAZJUM ORAZ PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA (DZ. U. NR 14 POZ. 131 I Z 2000R. NR 2, POZ. 20) ORAZ ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU Z DNIA 31 STYCZNIA 2002R. ZMIENIAJĄCE ROZPORZĄDZENIE W SPRAWIE RAMOWYCH STATUTÓW PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA ORAZ PUBLICZNYCH SZKÓŁ (DZ. U. Z DNIA 8 LUTY 2002R.).


Statut został zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 29.08.2003r.

Osoby odpowiedzialne

Autor:Administrator
Data ostatniej zmiany:2003-12-30 14:34:47
Powrót

Statystyki

Odwiedzin na stronie: 1231