pp10lomza@o2.pl
Przypomnij hasło
tel. 000 000 000
Biuletyn Informacji Publicznej
Przedszkole Publiczne nr 10
drukuj

Archwium - Statut

Załącznik do uchwały nr 8/2015/2016 z dnia 30.11.2015r.

 

PP10.010

 

Statut przedszkola publicznego Nr 10 w Łomży

 

Łomża 2015

 

Spis treści

I. Postanowienia ogólne ......................................................................................................................1-3

II. Cele i zadania Przedszkola .............................................................................................................4-11

III. Organy Przedszkola i ich kompetencje …………………....................................................................12-14

IV. Organizacja pracy Przedszkola ...................................................................................................15-26

V. Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola…………………….............................................................27-33

VI. Wychowankowie Przedszkola ....................................................................................................34-40

VII. Rodzice ……………………………………………………………………………………………………......41-42

VIII. Postanowienia końcowe ..........................................................................................................43-45

 

 

 

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1

Ilekroć w dalszych przepisach niniejszego Statutu jest mowa bez bliższego określenia o:

1) Przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole Publiczne Nr 10 w Łomży;

2) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( tekst jedn. Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz.2572 z późn.zm.);

3) Statucie – należy przez to rozumieć niniejszy Statut Przedszkola;

4) Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców– należy przez to rozumieć organy działające w Przedszkolu;

5) wychowankach lub dzieciach oraz rodzicach – należy przez to rozumieć wychowanków Przedszkola oraz ich rodziców lub prawnych opiekunów;

6) nauczycielu – należy przez to rozumieć nauczyciela i innegopracownika pedagogicznego zatrudnionego w Przedszkolu;

7) organie prowadzącym Przedszkole – należy przez to rozumieć Miasto Łomża;

8) organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem – należy przez to rozumieć Podlaskiego Kuratora Oświaty.

§ 2

Przedszkole nosi nazwę: Przedszkole Publiczne Nr 10 w Łomży.
Siedzibą Przedszkola jest budynek przy ulicy Księżnej Anny 12 w Łomży.
Ustalona nazwa używana jest przez Przedszkole w pełnym brzmieniu: Przedszkole Publiczne Nr 10 w Łomży.
Przedszkole używa pieczęci:

PRZEDSZKOLE PUBLICZNE Nr 10

18-400 ŁOMŻA,

ul. Księżnej Anny 12

tel./fax 86 218 84 84,

R-450033844, NIP 718-17-51-563

Dane kontaktowe przedszkola: tel/fax:86 218 84 84, e- mail: przedszkole10lomza@interia.eu, strona www:przedszkole10lomza.edupage.org.
Przedszkole jest placówką publiczną, prowadzoną przez Miasto Łomża, organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Podlaski Kurator Oświaty.
Przedszkole prowadzi gospodarkę finansową na podstawie rocznego planu finansowego zatwierdzonego przez organ prowadzący.
Zasady finansowania przedszkola z budżetu Miasta określa uchwała budżetowa.
Do reprezentowania jednostki oraz podpisywania dokumentów składanych do banku upoważniony jest dyrektor i główny księgowy.
Odpowiedzialność za zobowiązania jednostki przyjmuje dyrektor.

 

§3

Przedszkole Publiczne Nr 10 w Łomży działa na podstawie:

1) Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r Nr 256 poz. 2572. z późniejszymi zmianami) i rozporządzeń wykonawczych tej ustawy. 2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001r. Nr 61, poz.624,z późn. zm. )

3) ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006r. Nr 97, poz.674, z późn. zm.)

4) Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009r. Nr 4, poz.17 z późn. zm.))

5) Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz.U. 157, poz. 1240 z późn. zm.)

6) orzeczenia organizacyjnego z dnia 12.08.1986r.

7) niniejszego Statutu.

Rozdział 2

Cele i zadania Przedszkola

§ 4

Przedszkole pełni w równym stopniu funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych. Tworzy warunki do budowania tożsamości narodowej i umożliwia podtrzymanie tożsamości religijnej. Pełni także funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze rodziców.
Celem nadrzędnym edukacji przedszkolnej jest wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci
w zależności od ich indywidualnych potrzeb i możliwości, zmierzające do osiągnięcia stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Celem Przedszkola jest szczególności:

1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,

2) budowania systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;

3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek,

4) rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,

5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci,

6) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały

7) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych,

8) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych,

9) wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,

10) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej ( do rodziny rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej,

11) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.

Do zadań Przedszkola należy szczególności:

1) zapewnienie opieki, wychowania i nauki w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa,

2) zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu,

3) organizowanie pracy z dziećmi zgodnie z zasadami higieny pracy, nauki i wypoczynku oraz prawidłowościami psychologii rozwojowej dzieci,

4) dostosowanie treści, metod i form pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej do możliwości rozwojowych dziecka,

5) organizowanie i udzielanie pomocy pedagogiczno – psychologicznej,

6) pomoc dzieciom z rodzin będących w trudnej sytuacji życiowej i materialnej,

7) informowanie rodziców na bieżąco o postępach dziecka,

8) uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunków i zakresu zadań realizowanych przez przedszkole.

9) organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi,

Zadania, o których mowa w ust. 4 realizowane są we współpracy z:

1) rodzicami,

2) nauczycielami i innymi pracownikami Przedszkola,

3) poradnią psychologiczno-pedagogiczną,

4) innymi przedszkolami i placówkami.

Sposób realizacji zadań Przedszkola odbywa się poprzez odpowiedni dobór treści, metod
i organizację pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej, uwzględniający potrzeby
i możliwości rozwojowe dziecka, w szczególności:

1) stosowanie zadań dla dzieci w sytuacjach naturalnych,

2) wykorzystanie systemu ofert edukacyjnych,

3) organizowanie zajęć o atrakcyjnych dla dzieci treściach z zastosowaniem różnorodnych, w miarę możliwości nowatorskich form i metod pracy,

4) stawianie zadań dostosowanych do rzeczywistych potrzeb, możliwości i zainteresowań dzieci,

5) organizowanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających nawiązywaniu przez dzieci różnorodnych kontaktów społecznych oraz wyrażania własnych emocji, myśli i wiedzy w różnorodnej twórczości własnej – werbalnej, plastycznej, ruchowej, muzycznej,

6) ukazanie dzieciom piękna języka ojczystego oraz bogactwa kultury i tradycji narodowej i regionalnej,

7) upowszechnianie wiedzy ekologicznej wśród dzieci oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagadnień ochrony środowiska,

8) upowszechnienie wiedzy o ruchu drogowym wśród dzieci oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemu bezpieczeństwa i zasad poruszania się po drodze,

9) przygotowanie do podjęcia nauki szkolnej zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego:

a) tworzenie warunków umożliwiających dziecku osiągnięcie “gotowości szkolnej” pod względem :
(-) gotowości do nauki pisania, czytania, a także do pojęć matematycznych,
(-) emocjonalnym,
(-) podejmowania wspólnych zadań i rozwiązywania problemów,
(-) samodzielności wykonywania czynności samoobsługowych,
(-) odpowiedzialności wywiązywania się z podejmowanych zadań.

Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy, a także z wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych oraz Konwencji o Prawach Dziecka poprzez organizowanie przez nauczycieli pracy z całą grupą dzieci, zespołowo lub indywidualnie, w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, stosując zróżnicowane metody i formy pracy z dzieckiem zaczerpnięte z różnorodnych koncepcji pedagogicznych.
Szczegółowe zadania Przedszkola i sposób ich realizacji ustalony jest w planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.

§ 5

Przedszkole organizuje i udziela dzieciom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającej na:

1) diagnozowaniu środowiska dziecka,

2) rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb wychowanka,

3) rozpoznawaniu przyczyn trudności w nabywaniu nowych umiejętności,

4) wspieraniu dzieci uzdolnionych,

5) organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

6) wspieraniu nauczycieli i dzieci w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dziecka,

7) udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb dziecka, u którego stwierdzono specyficzne trudności, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,

8) wspieraniu nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,

Korzystanie z pomocy psychologiczno - pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w Przedszkolu może być udzielana na wniosek rodziców, nauczyciela prowadzącego dany oddział przedszkolny.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu organizowana jest w formie porad, konsultacji, warsztatów dla rodziców i nauczycieli.

 

§ 6

Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej realizując zadania programowe:

1) w ramach podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, Przedszkole wychowuje dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, rozwija szacunek dla rodziców, języka i wartości moralnych kraju, z którego pochodzi i w którym mieszka, jak i dla innych kultur, a także wychowuje w duchu humanizmu, tolerancji, wolności sumienia,

2) w ramach podtrzymywania poczucia tożsamości religijnej, uznając prawo rodziców (prawnych opiekunów) do religijnego wychowania, organizuje naukę religii na ich życzenie dla dzieci 5 – 6 letnich w wymiarze 1 godziny tygodniowo , wyrażone w formie pisemnego oświadczenia:

a) dzieci nie uczęszczające na zajęcia religii pozostają pod opieką nauczyciela oddziału lub przechodzą do innego oddziału przedszkolnego;

b) nauczanie religii odbywa się w oparciu o program zatwierdzony przez komisję wychowania katolickiego Episkopatu Polski.

§ 7

Organizowanie zajęć dodatkowych odbywa się na wniosek rodziców, z uwzględnieniem potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci.

§ 8

Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo:

1) opiekę nad dziećmi przebywającymi w Przedszkolu sprawują nauczyciele, którym powierzono dany oddział,

2) Przedszkole przyjmuje pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka od momentu oddania dziecka przez rodziców pod opiekę nauczyciela,

3) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa – zarówno pod względem fizycznym, jak
i psychicznym,

4) w przypadku zauważenia przez nauczyciela symptomów choroby u dziecka, powinien on jak najszybciej skontaktować się z rodzicami lub opiekunami, a w przypadku braku kontaktu skonsultować się z lekarzem,

5) nauczyciela, w jego pracy opiekuńczej, wychowawczej i związanej z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa na terenie Przedszkola, jak i podczas spacerów i zajęć organizowanych poza terenem przedszkola, wspomaga pomoc nauczyciela,

6) nauczyciel przed przystąpieniem do pracy sprawdza miejsce pracy pod względembezpieczeństwa. W przypadku stwierdzenia zagrożenia, powiadamia Dyrektora, nie dopuszcza do zajęć, bądź je przerywa oraz zabezpiecza teren przed dziećmi,

7) opiekę nad dziećmi podczas zajęć poza terenem Przedszkola, w trakcie wycieczek organizowanych przez przedszkole, sprawują nauczyciele, których opiece powierzono oddziały, personel obsługowy a w razie potrzeby- za zgodą Dyrektora - inne osoby, w szczególności rodzice.

8) w czasie zajęć poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki) zapewniona jest opieka nauczyciela i pomocy nauczyciela tak, aby na każdą osobę dorosłą przypadało nie więcej niż 15 dzieci,

9) w przypadku wycieczki wyjazdowej nadzór nad dziećmi sprawuje nauczyciel, personel obsługowy, rodzice w stosunku jedna osoba dorosła na 10 dzieci, każda wycieczka powinna być wcześniej zgłoszona i uzgodniona z dyrektorem przedszkola, najpóźniej dzień wcześniej o wycieczce powinni być powiadomieni rodzice,

10) za przebieg wycieczki odpowiada osoba posiadająca kurs kierownika wycieczek.

 

§ 9

Przedszkole spełnia zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku dzieci z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny.
Opiekę nad dziećmi przebywającymi w Przedszkolu sprawuje nauczyciel prowadzący zajęcia, pomoc nauczyciela, a w oddziale dzieci 3 – letnich - dodatkowa pomoc nauczyciela.
Nauczyciel sprawujący opiekę w czasie pobytu dziecka w przedszkolu jest zobowiązany do:

1) nie zostawiania dzieci bez opieki w godzinach pracy,

2) zaznaczania w dzienniku każdą nieobecność dziecka,

3) zaspakajania potrzeb psychicznych i fizycznych dzieci w trakcie pobytu w Przedszkolu poprzez :

a) zapewnienie dzieciom 3 - letnim odpowiednich warunków do odpoczynku (leżakowania),

b) organizowanie różnorodnych zajęć i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu,

c) zapewnienie dzieciom z alergiami pokarmowymi odpowiedniego wyżywienia,

d) zapewnienie dzieciom napoju na życzenie,

e) pomoc dzieciom w czynnościach samoobsługowych,

4) urządzenia pomieszczeń w sposób funkcjonalny, estetyczny i higieniczny,

5) informowania na bieżąco Dyrektora Przedszkola o wszelkich usterkach technicznych, mogących zagrażać bezpieczeństwu dzieci,

6) przeprowadzania diagnozy przedszkolnej w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej.

Czas trwania opieki nad dziećmi przebywającymi w Przedszkolu określa arkusz organizacyjny pracy przedszkola.
Indywidualną opieką obejmuje się dzieci, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebna jest stała lub doraźna pomoc materialna.
Dzieci, którym potrzebna jest pomoc materialna, mogą być zwolnione z płatnych imprez kulturalnych odbywających się w przedszkolu.
Zadania pracowników niepedagogicznych związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom
w czasie pobytu dziecka w przedszkolu obejmują:

1) zapewnienie opieki w czasie wycieczek i spacerów poza teren Przedszkola,

2) zapewnienie opieki w czasie zabaw swobodnych w sali i w ogrodzie przedszkolnym,

3) zapewnienie opieki podczas leżakowania

4) dbanie o bezpieczeństwo w czasie wydawania posiłków,

5) dbanie o bezpieczeństwo podczas programowych zajęć wychowawczo - dydaktycznych

6) kontrolowanie bezpieczeństwa dzieci w szatni i w toalecie.

 

§ 10

Ustala się następujące zasady sprawowania opieki w trakcie zajęć poza terenem Przedszkola:

1) przez zajęcia poza terenem Przedszkola rozumie się wszystkie formy pracy opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej prowadzone poza budynkiem i ogrodem przedszkolnym,

2) bezpośrednią opiekę nad dziećmi podczas zajęć sprawują osoby, o których mowa w § 8 ust. 2,

3) liczba opiekunów zależna jest od liczby dzieci, rodzaju prowadzonych zajęć i terenu, na którym odbywają się zajęcia – zgodnie z odrębnymi przepisami,

4) nauczyciel ponosi pełną odpowiedzialność za powierzone jego opiece dzieci,

5) nauczyciel organizujący wycieczkę, powinien przedstawić Dyrektorowi Przedszkola do zatwierdzenia kartę wycieczki zawierającą :

a) plan wycieczki,

b) listę uczestników,

c) liczbę opiekunów,

6) w czasie zajęć nauczyciel powinien posiadać apteczkę, a w razie potrzeby udzielić pierwszej pomocy,

7) przed rozpoczęciem wycieczki nauczyciel powinien przeprowadzić pogadankę na temat bezpieczeństwa, przypomnieć istotne dla danego rodzaju zajęć wiadomości i zasady BHP,

8) zasady i warunki organizowania wycieczek określone są w Procedurach bezpieczeństwa

9) wszystkie zaistniałe w czasie pobytu dziecka w Przedszkolu i poza jego terenem wypadki należy bezzwłocznie zgłaszać Dyrektorowi Przedszkola.

 

§ 11

Zasady przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola

Dziecko powinno być przyprowadzone i odbierane z Przedszkola przez rodziców (opiekunów prawnych) lub osobę upoważnioną przez nich na podstawie pisemnego oświadczenia.
Pisemne oświadczenie składają rodzice nauczycielkom oddziału, do którego uczęszcza dziecko.
Rodzice mają obowiązek wywiązać się z zadań stawianych przez Przedszkole:

1) przyprowadzać i przekazywać dziecko pod opiekę nauczycielowi,

2) zgłaszać nieobecność dziecka,

3) odbierać dziecko z Przedszkola zgodnie z zawartą umową z przedszkolem.

Nauczyciel odpowiada za bezpieczeństwo dzieci od momentu przyprowadzenia go do sali, do chwili odebrania dziecka z Przedszkola przez rodzica lub osobę do tego upoważnioną.
Nauczyciel ma prawo odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej je odebrać będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić mu pełne bezpieczeństwo.

 

Rozdział 3

Organy Przedszkola i ich kompetencje

§ 12

Organami Przedszkola są :

1) Dyrektor Przedszkola,

2) Rada Pedagogiczna,

3) Rada Rodziców.

Do zadań Dyrektora Przedszkola należy w szczególności:

1) kierowanie działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,

2) dopuszczanie do realizacji w Przedszkolu wybranych przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego,

3) sprawowanie nadzoru pedagogicznego poprzez:

a) wspomaganie nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy oraz inspirowanie ich do podejmowania innowacji pedagogicznych,

b) wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli w szczególności poprzez organizowanie szkoleń, narad i konferencji,

c) dokonywanie oceny pracy nauczycieli i oceny ich dorobku zawodowego, w związku z uzyskiwaniem kolejnych stopni awansu zawodowego,

d) nadawanie stopnia awansu nauczyciela kontraktowego,

e) sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

4) realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej, podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących,

5) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym Przedszkola zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i podnoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,

Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
Dyrektor ustala pracownikom przydział czynności.
Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Przedszkola,

2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Przedszkola,

3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Przedszkola.

Dyrektor Przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców.
Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach kompetencji tego organu.
Umożliwia współdziałanie i współpracę organów Przedszkola.
Pełni funkcję administratora danych osobowych oraz realizuje zadania w zakresie ochrony danych osobowych zgodnie zUstawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych – tekst pierwotny: Dz. U.1997 r. Nr.133 poz. 883, tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, tekst jednolity: Dz. U. 2014 r. poz.1182.

§ 12a

W Przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Przedszkola,
w zakresie realizacji zadań edukacyjnych uprawnionych do wydawania aktów prawa obowiązujących na terenie Przedszkola.
W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu.
Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Przedszkola.
Rada Pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu oraz zbiera się na obowiązkowych zebraniach według ustalonego harmonogramu.
W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
W ramach kompetencji stanowiących Rada Pedagogiczna:

1) zatwierdza plany pracy Przedszkola,

2) podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,

3) ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli Przedszkola,

4) uchwala statut oraz jego zmiany,

5) ustala regulamin swojej działalności,

6) zatwierdza regulaminy obowiązujące w Przedszkolu,

7) zatwierdza inne sprawy wynikające z odrębnych przepisów.

Rada Pedagogiczna opiniuje:

1) organizację pracy Przedszkola, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć,

2) projekt planu finansowego Przedszkola,

3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

4) propozycje Dyrektora Przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

5) powierzenie stanowiska Dyrektora Przedszkola kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący,

6) przedłużenie powierzenia stanowiska Dyrektora Przedszkola na kolejny okres.

Rada Pedagogiczna ma prawo:

1) wymagać od Dyrektora realizacji uchwał podjętych w ramach kompetencji stanowiących,

2) dwukrotnie w ciągu roku otrzymać od Dyrektora Przedszkola ogólne wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego,

3) do udziału jej przedstawiciela w zespole oceniającym nauczyciela w przypadku odwołania od poprzednio ustalonej oceny,

4) Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.

Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
Inicjatorem zwołania zebrania Rady Pedagogicznej może być:

1) Dyrektor Przedszkola,

2) co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej,

3) organ prowadzący,

4) organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na zebraniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Przedszkola.
Rada Pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.

 

§ 12 b

W Przedszkolu działa Rada Rodziców, która stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola.
W skład Rady Rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców danego oddziału. Zasady wyboru Prezydium i Komisji Rewizyjnej określa Regulamin Rady Rodziców.
Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem Przedszkola.
Do zadań Rady Rodziców należy w szczególności:

1) wspieranie statutowej działalności Przedszkola,

2) uczestnictwo w życiu Przedszkola, które przyczynia się do podnoszenia jakości pracy i zaspakajania potrzeb dzieci.

Do kompetencje Rady Rodziców należy:

1) występowanie do Dyrektora, organu prowadzącego Przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Przedszkola,

2) opiniowanie programu wychowania przedszkolnego,

3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Przedszkola.

4) Opiniowanie pracy nauczyciela ubiegającego się o kolejny stopień awansu zawodowego.

Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej i Dyrektora Przedszkola z wnioskami
i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Przedszkola.
Przedstawiciele Rady Rodziców biorą udział w pracach komisji konkursowej na stanowisko dyrektora. Wybór przedstawicieli określa regulamin Rady Rodziców.

 

§ 13

Poszczególne organy Przedszkola współdziałają tak aby:

1) zapewniały każdemu z nich możliwości działania i podejmowania decyzji w granicach kompetencji określonych ustawą,

2) umożliwiały rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz Przedszkola,

3) zapewniały bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola w zakresie planowanych i planowanych działaniach oraz decyzjach.

Ustala się następujące zasady współdziałania organów Przedszkola:

1) każdy organ przedszkola planuje swoją działalność na dany rok szkolny. Plany działania powinny być uchwalone nie później niż do końca września. Kopie dokumentów przekazywane są Dyrektorowi Przedszkola w celu ich powielenia i przekazania kompletu każdemu organowi Przedszkola,

2) każdy organ Przedszkola, po analizie planów działania pozostałych organów, może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów Przedszkola, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego,

3) organy Przedszkola mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów.

 

§ 14

Spory kompetencyjne między organami Przedszkola rozstrzyga Dyrektor poprzez spotkania negocjacyjne.
Organy ustalają między sobą formy ich rozstrzygnięcia.
Dopuszcza się w rozstrzyganiu sporów udział osób spoza Przedszkola.
W przypadku nie rozstrzygnięcia sporu na terenie Przedszkola, każda ze stron ma prawo odwołać się do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny, jeżeli tak stanowią odrębne przepisy.
Ostateczna decyzja w sporze należy do dyrektora przedszkola.

 

Rozdział 4

Organizacja pracy Przedszkola

§ 15

Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
W przedszkolu jest 6 oddziałów 10 godzinnych.
Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25 dzieci.
Za zgodą oddziału prowadzącego liczba dzieci w oddziale może być mniejsza niż 25.
W oddziale nie może być więcej niż dwoje dzieci niepełnosprawnych.
Liczba oddziałów w zależności potrzeb i możliwości organizacyjnych placówki może ulec zmianie.

 

§ 16

Organizacja pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej odbywa się w oparciu o:

1) podstawę programową wychowania przedszkolnego wybranego z zestawu MEN,

2) na podstawie zestawu programów wychowania w Przedszkolu, uchwalonego na zebraniu Rady Pedagogicznej, na dany rok szkolny. Wyboru programu dokonuje nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem lub osoba prowadząca zajęcia dodatkowe, uwzględniając potrzeby i możliwości dzieci,

Dyrektor Przedszkola dopuszcza do użytku w Przedszkolu przedstawiony przez nauczycieli program wychowania przedszkolnego.
Godzina zajęć w Przedszkolu trwa 30 minut.
Czas trwania zajęć prowadzonych programowo i dodatkowych jest dostosowany do możliwości rozwojowych i wynosi:

1) z dziećmi w wieku 3 – 4 lata - około 15 minut,

2) z dziećmi w wieku 5 lat - około 30 minut.

Przedszkole prowadzi dla każdego oddziału dziennik zajęć, w którym dokumentuje się przebieg pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi w danym roku szkolnym.
Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają oddzielne przepisy.
W Przedszkolu mogą być prowadzone inne dzienniki zajęć uzasadnione koniecznością dokumentowania przebiegu nauczania. Sposób ich dokumentowania określają odrębne przepisy.

 

§ 17

Organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez Dyrektora najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku, który zatwierdza organ prowadzący.
W arkuszu organizacji Przedszkola określa się w szczególności:

1) czas pracy poszczególnych oddziałów,

2) Arkusz organizacji przedszkola określa: liczbę oddziałów, liczbę dzieci, czas pracy poszczególnych oddziałów, liczbę pracowników przedszkola z podziałem na pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz ogólną tygodniową i roczną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.

 3) W arkuszu organizacji przedszkola podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych, oraz wskazuje na najbliższe terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.

4) ogólną liczbę godzin pracy finansowych ze środków przydzielanych przez organ prowadzący Przedszkole.

 

§ 18

Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora Przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji. Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców.
Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
Rozkład dnia w miarę potrzeby może być zmieniony w ciągu dnia oraz w ciągu roku szkolnego.

 

§ 19

Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący Przedszkole.
Dzienny czas pracy przedszkola wynosi 10 godzin 30 minut.
Przedszkole czynne jest od godziny 6.30 do godziny 1700.
Podstawa programowa realizowana jest w godzinach od 8.00 do 13.00.
Zmianę organizacji pracy Przedszkola przewiduje się w okresie przerw urlopowych, świątecznych, ferii i innych, a dotyczy to w szczególności:

1) zmniejszenia liczby oddziałów w przypadku, gdy zmniejszy się frekwencja dzieci w Przedszkolu z uwagi na przerwę w pracy szkół,

2) w przypadku ponad 50 % frekwencji dzieci w oddziale spowodowanej chorobą, dużej absencji nauczycieli (liczba dzieci nie może przekroczyć 25).

W Przedszkolu są prowadzone zajęcia dodatkowe. Przy ich organizacji uwzględnia się potrzeby rozwojowe i możliwości dzieci.
Wakacyjne terminy przerw w pracy ustala corocznie organ prowadzący. Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

 

 

§ 20

Do realizacji celów statutowych Przedszkole posiada:

1) sale do pracy wychowawczo- dydaktycznej wraz z wyposażeniem i zapleczem sanitarnym,

2) salę do prowadzenia zajęć dodatkowych,

3) szatnię dla dzieci,

4) ogród przedszkolny wraz z wyposażeniem,

5) kuchnię i zaplecze kuchenne z wyposażeniem,

6) pomieszczenia administracyjno – gospodarcze.

 

 

§ 21

Przedszkole zapewnia dzieciom możliwość korzystania z wyżywienia.
Zasady odpłatności za świadczenia przedszkola realizowane w czasie przekraczającym 5 godzin dziennie przeznaczone na realizację podstawy programowej ustala się zgodnie z bieżącą uchwałą Rady Miejskiej Łomży. Przedszkole zapewnia odpłatnie dzieciom uczęszczającym trzy posiłki. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej ustala dyrektor przedszkola zarządzeniem zgodnie z zawartym porozumieniem z organem prowadzącym. Świadczenia udzielane przez Przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Pracownicy przedszkola mogą korzystać z posiłków za odpłatnością według obowiązującej stawki żywieniowej, uwzględniającej koszty przygotowania posiłku, wynagrodzenia pracowników stołówki, składek naliczanych od tych wynagrodzeń a także kosztu utrzymania stołówki. Opłaty za korzystanie przez dzieci i pracowników przedszkola z posiłków wnosi się w okresach miesięcznych, z dołu do dnia 15-tego następnego miesiąca.
W przypadku nieobecności dziecka lub pracownika przedszkola uprawnionego do korzystania z posiłku w stołówce nalicza się dzienną wysokość opłaty za każdy pierwszy dzień nieobecności.
Dopuszcza się możliwość nie naliczania dziennej wysokości opłaty za korzystanie z posiłku za pierwszy dzień nieobecności zgłoszonej na piśmie z co najmniej pięciodniowym wyprzedzeniem (dni roboczych).
W uzasadnionych przypadkach dyrektor może, na wniosek rodzica lub pracownika przedszkola uprawnionego do korzystania z posiłku, wyznaczyć inny niż określony w ust. 6 termin wniesienia opłaty za korzystanie z posiłku.
Rodzice zobowiązani są do podpisania umowy korzystania z usług Przedszkola oraz przestrzegania terminu dokonywania opłat.
Czas pobytu dziecka w przedszkolu, zasady korzystania z opieki przedszkolnej, zakres świadczeń oraz wysokość , sposób i terminy pobierania opłat za świadczenia i usługi reguluje uchwała nr 406/XLVII/13 z dnia 30 grudnia 2013 roku Rady Miejskiej Łomży i umowa cywilno – prawna zawarta pomiędzy rodzicami/ opiekunami prawnymi/ a dyrektorem przedszkola.

Zmiany w umowie mogą być dokonywane aneksem do umowy.

 Opłaty za przedszkole kwitowane są na kwitariuszach przychodowo – ewidencyjnych opłat, które są drukami ścisłego zarachowania,

 

§ 22

 

Dyrektor Przedszkola powierza każdy oddział opiece jednego lub dwóch nauczycieli, zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców.
Na uzasadniony wniosek 2/3 ogółu rodziców danego oddziału, Dyrektor może dokonać zmiany nauczyciela, pomocy nauczyciela.

 

§ 23

 

W przedszkolu liczącym co najmniej 6 oddziałów lub w którym co najmniej 2 oddziały pracują dłużej niż 10 godzin dziennie, może być utworzone stanowisko wicedyrektora.
Dyrektor za zgodą organu prowadzącego, może utworzyć stanowisko wicedyrektora w innych przypadkach niż określone w ust. 1, a także, za zgodą organu prowadzącego, może utworzyć inne stanowiska kierownicze.

 

§ 24

W przedszkolu, w przypadku utworzenia oddziału integracyjnego dyrektor zatrudnia dodatkowo nauczycieli posiadających przygotowanie pedagogiczne oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne.

 

 

§ 25

Dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym może zorganizować nauczanie indywidualne dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.

 

§ 26

Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i nauczania dzieci.
W Przedszkolu prowadzone są formy współdziałania uwzględniające prawo rodziców do:

1) znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale poprzez zebrania ogólne, grupowe połączone z zajęciami także przez wymianę korespondencyjną w formie informacji, ogłoszeń, ankiet, oświadczeń,

2) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju poprzez kontakty indywidualne z nauczycielem.

W poszczególnych oddziałach spotkania z rodzicami odbywają się nie rzadziej niż raz na kwartał.
Rodzice mają obowiązek wywiązywać się z zadań stawianych przez Przedszkole dotyczących zdrowia i higieny dzieci.

 

Rozdział 5

Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola

§ 27

Pracownikami Przedszkola są:

1) dyrektor,

2) nauczyciele,

3) pracownicy administracji i obsługi.

Liczbę pracowników na dany rok szkolny, na wniosek Dyrektora, ustala organ prowadzący Przedszkole w zależności od ilości dzieci, potrzeb i wymogów organizacyjnych placówki.
Zasady zatrudniania, zwalniania, oceniania, wymagania kwalifikacyjne, prawa i obowiązki nauczycieli określa ustawa Karta Nauczyciela i wydane do niej przepisy wykonawcze.
Każdy pracownik zobowiązany jest do znajomości i stosowania przepisów BHP obowiązujących
w placówkach oświatowych oraz zgodnie z tymi przepisami do poddawania się regularnie okresowym badaniom lekarskim i szkoleniom BHP.
Każdy pracownik Przedszkola jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci.
Wszyscy pracownicy Przedszkola zobowiązani są do zachowania tajemnicy służbowej w zakresie dotyczącym spraw wychowanków i wybranych aspektów działalności Przedszkola.
Wszyscy pracownicy winni dbać o dobre imię placówki, strzec jej mienia i szanować dobro społeczne.

 

§ 28

Nauczyciel prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną, jest odpowiedzialny za jej jakość:

1) realizuje obowiązki zgodnie z art. 6 Karty Nauczyciela,

2) planuje pracę w oparciu o program wychowania przedszkolnego,

3) planuje tematykę cykliczną wspólnie z dziećmi.

Nauczyciel w swoich działaniach wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej dziecka.
Nauczyciel prowadzi dokumentację pedagogiczną oddziału zgodnie z odrębnymi przepisami.
Nauczyciel prowadzi obserwację pedagogiczną mającą na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentuje ją:

1) sposób prowadzenia dokumentacji dotyczącej obserwacji określa Rada Pedagogiczna na swoim zebraniu w miesiącu sierpniu,

2) obserwacje dzieci wykorzystywane są do zindywidualizowania procesu wychowawczo-dydaktycznego.

Nauczyciel prowadzi analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej.
Przygotowuje dla dzieci realizujących jednoroczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne do dnia 30 kwietnia danego roku szkolnego informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole .

Diagnozuje rozwój dziecka poprzez prowadzenie diagnozy wstępnej i okresowej.
Dokumentuje obserwacje na podstawie „Karty obserwacji”.
Wyniki obserwacji wykorzystuje do ustalania kierunku dalszej pracy z dzieckiem.
Wspomaga rozwój zarówno dzieci z deficytami, jak i z dzieckiem zdolnym.
Pracę wspomagającą i z dzieckiem zdolnym dokumentuje.

 

§ 29

Współpraca nauczycieli ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną:

a) współpraca ze specjalistami oraz nauczycielami zajęć dodatkowych należących do zespołu ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej,

b) kierowanie do specjalistów w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, za zgodą rodziców (prawnych opiekunów) – (dzieci 5 – letnie, a w razie potrzeby również dzieci młodsze) wraz z opinią nauczyciela dotycząca spostrzeżeń, w celu uzyskania ewentualnych wskazówek do dalszej pracy,

c) kierowanie w razie potrzeby do innych specjalistów: okulista, laryngolog, foniatra itp.,

d) organizowanie logopedycznych badań przesiewowych,

e) organizowanie zajęć logopedycznych, terapeutycznych.

f) współpraca z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w celu udzielanie pomocy i wsparcia dzieciom z rodzin będących w trudnej sytuacji,

g) zapraszanie specjalistów na zebrania z rodzicami,

h) realizacja programów prozdrowotnych i przeciw patologiom przy współpracy z Sanepidem, Policją, Urzędem Miasta i innymi instytucjami.

 

§ 30

Zadania członków zespołu ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej:

 

1) rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci, w tym predyspozycji i uzdolnień,

2) określanie form i sposobów udzielania dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej, odpowiednio do dokonanego rozpoznania,

3) dokonywanie okresowej oceny efektywności pomocy udzielanej dzieciom, w tym efektywności prowadzonych zajęć specjalistycznych i innych zajęć, stosownie do potrzeb,

4) przedstawienie wniosków i zaleceń do dalszej pracy z dzieckiem,

5) opracowanie i wdrażanie indywidualnych i grupowych programów pracy z dziećmi uzdolnionymi i wymagającymi wsparcia, dzieci mających opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej,

6) podejmowanie działań wychowawczych i opiekuńczych, w tym rozwiązywanie problemów wychowawczych,

7) organizowanie, koordynowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla wychowanków, ich rodziców i nauczycieli,

8) podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych wobec wychowanków, rodziców i nauczycieli,

9) wspieranie rodziców w innych działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci,

10) współpracowanie z instytucjami wspierającymi planowanie i realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

 

§ 31

Formy współpracy pracowników przedszkola z rodzicami:

1) Nauczyciele i rodzice (opiekunowie prawni) dziecka współdziałają ze sobą w celu określenia drogi jego indywidualnego rozwoju oraz skutecznego oddziaływania wychowawczego poprzez:

a) uczestnictwo rodziców w zebraniach ogólnych ,

b) uczestnictwo rodziców w zebraniach grupowych,

c) organizacja dla rodziców zajęć otwartych – co najmniej 1 raz w roku,

d) organizacja dla rodziców warsztatów edukacyjnych – co najmniej 1 raz w roku,

e) uczestnictwo rodziców i ich pomoc w organizacji uroczystości przedszkolnych, imprezy okolicznościowych, festynów – według kalendarza imprez,

f) konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielem lub specjalistą,

g) organizacja kącika dla rodziców,

h) redagowanie gazetek informacyjnych: grupowych i ogólno przedszkolnych ,

i) uczestnictwo rodziców w zajęciach adaptacyjnych,

j) uczestnictwo w dniach otwartych,

k) skrzynka wniosków,

 

§ 32

W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji / główny księgowy, starszy specjalista/ i pracownicy obsługi /pomoc nauczyciela, intendent/pomoc administracyjna, pomoc kuchenna, kucharz, robotnik gospodarczy/.
Podstawowym zadaniem pracowników administracji obsługi jest zapewnienie sprawnego działania Przedszkola jako instytucji publicznej.
Zakres obowiązków pracowników administracyjno-obsługowych ustala dyrektor.
Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
Pracownicy administracji i obsługi współpracują z dyrektorem, nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci, ich bezpieczeństwa oraz prawidłowego funkcjonowania przedszkola.

 

§ 33

Zadania pracowników administracji i obsługi:

1) Główny księgowy a) obsługa finansowo – księgowa Przedszkola Publicznego Nr 10 b) prowadzenia rachunkowości jednostki oraz wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi, c) realizację zadań w zakresie rachunkowości podatkowej, ewidencji i sprawozdawczości zgodnie z obowiązującymi przepisami, d) sporządzanie planów i sprawozdań finansowych jednostki budżetowej, e) dokonywanie przelewów drogą elektroniczną. 2 ) Starszy specjalista a) prowadzenie ewidencji wynagrodzeń pracowników Przedszkola Publicznego Nr 10 b) sporządzanie list płac dla pracowników, c) rozliczanie składek na ubezpieczenie społeczne i podatków, d) naliczanie zasiłków, e) wystawianie zaświadczeń.

1) Intendent ½ etatu:

a) zbieranie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu i wyżywienie,

b) współudział w sporządzaniu jadłospisów tygodniowych,

c) nadzorowanie sporządzania posiłków i ich wydawania,

d) zaopatrywanie przedszkola w żywność, sprzęt, środki czystości,

e) prowadzenie magazynów żywnościowych oraz dbanie o ich higienę,

f) prowadzenie dokumentacji zgodnie z przepisami HACCP,

g) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy w placówce,

 

2) Pomoc administracyjna ½ etatu:

a) prowadzenie książki korespondencyjnej, rejestrowanie pism wychodzących i przychodzących,

b) rozdzielanie pracownikom korespondencji przychodzącej,

c) prowadzenie kart ewidencji czasu pracy, rejestru wyjść służbowych i prywatnych oraz list obecności pracowników,

d) prowadzenie list obecności stażystów,

e) wystawianie zaświadczeń dotyczących dzieci przedszkolnych,

f) współpraca z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie,

g) prowadzenie kartotek odzieży ochronnej pracowników obsługi przedszkola,

h) pisanie oraz przepisywanie pism zleconych przez dyrektora,

i) obsługa urządzeń biurowych, udzielanie informacji telefonicznej,

 

3) Kucharz:

a) przyrządzanie racjonalnych posiłków,

b) prowadzenie magazynu podręcznego,

c) współudział w ustalaniu jadłospisu,

d) codzienne wykonywanie próbek żywieniowych,

e) dbanie o bezpieczeństwo i higienę pracy,

f) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy placówki,

 

4) Pomoc kuchenna:

a) pomaganie kucharce w przyrządzaniu posiłków,

b) dbanie o bezpieczeństwo i higienę pracy,

c) wykonywanie zleconych przez kucharkę czynności,

d) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy placówki,

 

5) Pomoc nauczyciela:

a) wykonywanie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków poleconych przez nauczyciela danego oddziału oraz innych wynikających z rozkładu dnia:

pomoc w opiece nad dziećmi podczas zajęć, zabaw i pobytu na powietrzu,
pomoc w rozbieraniu i ubieraniu dzieci przed i po leżakowaniu lub wyjściem na spacer,
pomoc w karmieniu dzieci,
podawanie dla dzieci posiłków

b) rozkładanie i sprzątanie leżaków,

c) utrzymywanie czystości w pomieszczeniach przydzielonych,

d) opiekowanie się powierzonym mieniem,

e) dbanie o bezpieczeństwo swoje, dzieci i całej społeczności przedszkola,

f) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy placówki,

 

6) Robotnik gospodarczy:

a) utrzymywanie czystości i porządku na powierzonym odcinku pracy,

b) dbanie o stan urządzeń technicznych przedszkolu i w ogrodzie,

c) wykonywanie bieżących napraw,

d) wykonywanie prac ogrodniczych na terenie przedszkola,

e) dbanie o estetykę otoczenia przedszkola,

f) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy placówki.

 

 

Rozdział 6

Wychowankowie Przedszkola

§ 34

Przyjmowanie dzieci do Przedszkola odbywa się w trybie i na warunkach określonych w odrębnych przepisach.
Wychowaniem przedszkolnym obejmowane są dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy 6 lat.
Dziecko w wieku 5 lat jest zobowiązane do odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego.
W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat.
Obowiązek szkolny dzieci, o których mowa w ust.4 może być odroczony do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach do Przedszkola może zostać przyjęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
Do przedszkola mogą być przyjęte dzieci niepełnosprawne po uprzednim przedłożeniu opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej określającej poziom psychofizycznego rozwoju oraz stan zdrowia.
Dzieci nie będące obywatelami polskimi mogą korzystać z opieki przedszkolnej na warunkach dotyczących obywateli polskich.

§ 35

Przedszkole stwarza warunki w zakresie realizacji praw dziecka, a w szczególności do:

1) życzliwego i podmiotowego traktowania,

2) zabawy i działania w bezpiecznych warunkach,

3) przebywania w spokojnej, pogodnej atmosferze z wykluczeniem pośpiechu,

4) spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje,

5) snu i wypoczynku, jeśli jest zmęczone( a nie snu „na rozkaz”),

6) zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,

7) badania i eksperymentowania,

8) doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa),

9) rozwoju z uwzględnieniem zainteresowań, możliwości i potrzeb,

10) aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi,

11) wyboru zadań i sposobu ich rozwiązania,

12) nagradzania wysiłku,

13) korzystania z zajęć korekcyjnych, terapii logopedycznej, jeśli takiej pomocy potrzebuje,

14) formułowania własnych ocen, zadawania trudnych pytań (na które powinno uzyskać rzeczową zgodną z prawdą odpowiedź),

15) ciągłej opieki ze strony nauczyciela;

16) współpracy nauczyciel – dziecko opartej się na poszanowaniu godności osobistej dziecka,

17) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,

18) nauki regulowania własnych potrzeb,

19) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,

20) znajomości swoich praw.

 

 

§ 36

Do obowiązków dziecka należy:

1) przestrzeganie ustalonych reguł współżycia w grupie;

2) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zdrowia;

3) przestrzegania higieny osobistej;

4) poszanowanie godności rówieśników i dorosłych;

5) pełnienie dyżurów;

6) wykonywanie czynności samoobsługowych i porządkowych w miarę swoich możliwości.

 

 

§ 37

Realizacja uprawnień dziecka do właściwych i należytych warunków pobytu w Przedszkolu, zapewniających bezpieczeństwo i służących zaspakajaniu jego potrzeb odbywa się poprzez:

1) umieszczenie planów ewakuacji Przedszkola w widocznym miejscu, w sposób zapewniający łatwy do nich dostęp oraz ogrodzenie terenu Przedszkola,

2) przeprowadzania prac remontowych, naprawczych i instalacyjnych w pomieszczeniach Przedszkola pod nieobecność dzieci w tychże pomieszczeniach,

3) zapewnienie na terenie Przedszkola właściwego oświetlenia, równą nawierzchnię dróg i przejść oraz instalacji do odprowadzania ścieków i wody deszczowej, zakrycie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień odpowiednimi pokrywami lub trwałe zabezpieczenie w inny sposób,

4) oczyszczanie w okresie zimowym przejść na terenie Przedszkola ze śniegu i lodu,

5) utrzymywanie urządzeń higieniczno-sanitarnych w czystości i w stanie pełnej sprawności technicznej,

6) zapewnienie w pomieszczeniach Przedszkola właściwego oświetlenia, wentylacji i ogrzewania;

7) dostosowanie sprzętu, z którego korzystają dzieci, do wymagań ergonomii,

8) utrzymywanie kuchni i stołówki w czystości, a ich wyposażenie we właściwym stanie technicznym zapewniającym bezpieczne używanie,

9) wietrzenie pomieszczeń w czasie przerwy w zajęciach przeprowadzanych z dziećmi, a w razie potrzeby także w czasie zajęć,

10) zapewnienie opieki podczas zajęć prowadzonych przez Przedszkole;

11) zapewnienie w pomieszczeniach Przedszkola temperatury co najmniej 18°;

12) wyposażenie Przedszkola w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy wraz z instrukcją o zasadach jej udzielania;

13) zapewnienie dzieciom odpowiedniej liczby nauczycieli oraz właściwego sposobu zorganizowania im opieki podczas wyjść i wycieczek poza teren Przedszkola, z zastrzeżeniem niedopuszczalnego realizowania wycieczek podczas burz, śnieżyc i gołoledzi;

14) zapewnienie dziecku uległemu wypadkowi opieki, sprowadzenia fachowej pomocy medycznej oraz udzielania pierwszej pomocy.

 

§ 38

Zasady rekrutacji dzieci do przedszkola:

Rekrutacja dzieci do Przedszkola odbywa się corocznie w formie elektronicznej, w miesiącach marzec-kwiecień, w dniach podanych przez organ prowadzący.
Dyrektor przedszkola powołuje Komisję Rekrutacyjną i wyznacza jej Przewodniczącego.
Pierwszeństwo w przyjęciu do Przedszkola mają dzieci zamieszkałe na obszarze miasta Łomża.
Na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę następujące kryteria ustawowe:

a) wielodzietność rodziny kandydata;

b) niepełnosprawność kandydata;

c) niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata;

d) niepełnosprawność obojga rodziców kandydata;

e) niepełnosprawność rodzeństwa kandydata;

f) samotne wychowywanie kandydata w rodzinie;

g) objęcie kandydata pieczą zastępczą.

 

W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu przedszkole nadal dysponuje wolnymi miejscami, na drugim etapie postępowania są brane pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący, tzw. kryteria społeczne w porozumieniu z dyrektorem przedszkola.
Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego przedszkole nadal dysponuje wolnymi miejscami, dyrektor przedszkola przeprowadza postępowanie uzupełniające.
Postępowanie uzupełniające przeprowadzane jest do końca sierpnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, na który jest przeprowadzane postępowanie rekrutacyjne.
Dyrektor jest organem odwoławczym od decyzji Komisji Rekrutacyjnej.
W trakcie roku szkolnego o przyjęciu lub odmowie przyjęcia dzieci do Przedszkola decyduję dyrektor.
Dane osobowe kandydatów zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego oraz dokumentacja postępowania rekrutacyjnego są przechowywane nie dłużej niż do końca okresu, w którym dziecko korzysta z wychowania przedszkolnego w Przedszkolu.
Dane osobowe kandydatów nieprzyjętych, zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego, są przechowywane w Przedszkolu przez okres 1 roku.

§ 39

Dyrektor Przedszkola może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadku:

1) niedostosowania dziecka do grupy ( np. silna agresja) zagrażającego zdrowiu i bezpieczeństwu innych dzieci i braku możliwości udzielania pomocy w ramach środków, jakimi dysponuje Przedszkole; przy czym decyzja ta podejmowana jest w porozumieniu z wychowawcami oddziału;

2) uchylania się rodziców (prawnych opiekunów) od współdziałania z nauczycielem oddziału w zakresie ustalenia zasad jednolitego oddziaływania wychowawczego;

3) braku możliwości określenia form pomocy i opieki dziecku wynikającego z odmowy podjęcia współpracy ze specjalistami poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.

Skreśleniu z listy wychowanków nie podlegają dzieci realizujące w Przedszkolu obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego.
Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej Przedszkola.
Decyzję o skreśleniu dziecka z listy wychowanków Przedszkola przekazuje się rodzicom lub przesyła na adres podany przez rodziców.

 

§ 40

W przypadku zaległości w wysokości opłaty miesięcznej, Dyrektor Przedszkola po uprzednim bezskutecznym wezwaniu rodziców dziecka do zapłaty, wykreśla dziecko z rejestru ( wykazu) dzieci Przedszkola.
W przypadku wykreślenia z rejestru dzieci Przedszkola dziecka odbywającego roczne przygotowanie przedszkolne z powodów określonych w ust.1, dziecko to kierowane jest z urzędu do oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole.
Informację o wykreśleniu dziecka z rejestru dzieci Przedszkola i obowiązku realizacji przez nie rocznego przygotowania przedszkolnego w oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej w formie pisemnej Dyrektor Przedszkola przekazuje rodzicom ( prawnym opiekunom).
Podstawę do wykreślenia dziecka z rejestru dzieci Przedszkola stanowi także:

1) rezygnacja rodzica z usług Przedszkola;

2) zakwalifikowanie dziecka do innej formy wychowania i opieki;

3) umieszczenie dziecka w innym przedszkolu ( np. w wyniku przeprowadzonej rekrutacji).

4) nieusprawiedliwiona nieobecność w przedszkolu powyżej miesiąca

 

 

Rozdział 7

Rodzice

§ 41

Rodzice dzieci uczęszczających do Przedszkola mają prawo do:

1) zapoznawania się z zadaniami wynikającymi z planu pracy Przedszkola oraz programem wychowania przedszkolnego w danym oddziale;

2) uzyskiwania na bieżąco rzetelnych informacji na temat swojego dziecka;

3) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, pedagoga w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, doborze metod udzielania pomocy;

Osoby odpowiedzialne

Autor:Emilia Wąsiewska
Odpowiada:Jadwiga Brulińska
Wytworzył:Jadwiga Brulińska
Data ostatniej zmiany:2017-06-02 08:27:13
Powrót

Statystyki

Odwiedzin na stronie: 1501