Archwium - Statut
Statut
Przedszkola Publicznego Nr 1 w Łomży
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59);
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. -Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60);
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r . Karta Nauczyciela;
I. Postanowienia ogólne
§ 1
- Nazwa Przedszkola brzmi: Przedszkole Publiczne Nr 1 w Łomży, zwanego dalej Przedszkolem.
- Siedziba Przedszkola znajduje się w Łomży przy ul. Wyzwolenia 1 A.
- Organem prowadzącym Przedszkole jest Miasto Łomża.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Podlaski Kurator Oświaty.
- Przedszkole jest jednostką budżetową.
- Przedszkole posługuje się pieczęcią o następującej treści:
PRZEDSZKOLE PUBLICZNE Nr 1
18-400 Łomża, ul. Wyzwolenia 1A
tel./fax (0 86) 216 22 50
NIP 718-17-51-712
- Przedszkoleprowadzi stronę internetową oraz profil na www.facebook.comNa stronie internetowej umieszczane są informacje z działalności przedszkola. Publikacja wizerunku dzieci przedszkola odbywa się na podstawie odrębnych przepisów.
- Adresy internetowe Przedszkola:
1) www.przedszkole1lomza.edupage.org
2) e-mail: przedszkole1lomza@onet.pl
- Ilekroć w dalszej treści statutu użyte zostanie określenie:
1) przedszkole – należy przez to rozumieć Przedszkole Publiczne nr 1 w Łomży,
nauczyciel – należy przez to rozumieć wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego przedszkola;
2) rodzice – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
3) dzieci – należy przez to rozumieć wychowanków przedszkola;
4) podstawa programowa wychowania przedszkolnego – należy przez to rozumieć obowiązkowy zestaw celów kształcenia i treści nauczania, w tym umiejętności, opisane w formie ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności, które powinien posiadać wychowanek po zakończeniu określonego etapu edukacyjnego uwzględnione w programach wychowania przedszkolnego, a także warunki i sposób realizacji podstawy programowej;
5) program wychowania przedszkolnego – należy przez to rozumieć opis sposobu realizacji celów wychowania oraz treści nauczania ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
6) dyrektor przedszkola – należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola Publicznegonr 1 w Łomży
II. Cele i zadania przedszkola
§ 2
1. Celem przedszkola jestukierunkowywanie rozwoju dziecka oraz jego wczesna edukacja zgodnie z wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi, w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.
2. Przedszkole realizuje cele poprzez:
1) prowadzenie bezpłatnego nauczania i wychowania w zakresie ustalonym przez organ prowadzący,
2) objęcie opieką wszystkich dzieci i zapewnienie im atmosfery akceptacji i bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków do prawidłowego rozwoju,
3) udzielanie dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współpracy z rodzicami dzieci, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli,innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz rodziny i dzieci,
4) wspieranie działań wychowawczych rodziców, tworzenie warunków umożliwiających dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej,
5) organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi,
6) umożliwianie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej na podstawie stosownych rozporządzeń.
§ 3
- Do zadań przedszkola należy:
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,
2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,
3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,
4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,
5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,
6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
7) tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,
9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,
11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,
12) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,
13) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju,
14) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,
15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,
16) organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego
17) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
- Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym nie dotyczy:
1) dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
2) dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
§ 4
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest wychowankom przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana wychowankowi polega na rozpoznawaniu
i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka, wynikających w szczególności z:
1) niepełnosprawności;
2) niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem;
3) szczególnych uzdolnień;
4) specyficznych trudności w uczeniu się;
5) zaburzeń komunikacji językowej;
6) choroby przewlekłej;
7) sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
8) zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania wolnego czasu, kontaktami środowiskowymi;
9) trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne
i nieodpłatne. - Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają wychowankowi nauczyciele wtrakciebieżącej pracy prowadząc z nim zajęcia oraz specjaliści wykonujący zadaniaz zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy i logopedzi, we współpracy z:
1) rodzicami wychowanka;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi przedszkolami;
5) organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest wychowankom przedszkola w formie:
1) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
2) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych o charakterze terapeutycznym;
3) zajęć rozwijających uzdolnienia.
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla dzieci wykazujących trudności
w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego. - Zajęcia logopedyczne organizuje się dla dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę.
- Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla dzieci szczególnie uzdolnionych oraz prowadzi przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy.
- Przedszkole współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
- Szczegółową organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznejoraz zasady prowadzenia dokumentacji w tym zakresie określają odrębne przepisy.
§ 5
Zasady organizowania indywidualnego przygotowania przedszkolnego
- Dziecko realizujące obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, którego stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, może być objęte indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym.
- Indywidualne przygotowanie przedszkolne udzielane jest na wniosek rodziców i wymaga zgody organu prowadzącego.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 2, rodzice składają do dyrektora przedszkola wraz
z orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej o konieczności objęcia dziecka indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym. - Indywidualne przygotowanie przedszkolne organizuje się na czas określony, wskazany
w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego. - Indywidualne przygotowanie przedszkolne organizuje się w sposób zapewniający wykonanie zaleceń określonych w orzeczeniu.
- Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego są prowadzone przez nauczyciela lub dwóch nauczycieli w indywidualnym i bezpośrednim kontakcie z wychowankiem.
- W indywidualnym przygotowaniu przedszkolnym realizuje się treści wynikające
z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka nim objętego. - Dyrektor przedszkola, na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego, może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, stosownie do możliwości psychofizycznych dziecka, warunków lub miejsca, w którym są organizowane zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 8., składa się w formie pisemnej. Wniosek zawiera uzasadnienie.
- Dziecku objętemu indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym, dyrektor przedszkola umożliwia udział w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, uroczystościach i imprezach przedszkolnych orazudziela wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.
§ 6
Zadania przedszkola związane z nauką religii
- Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) w przedszkolu organizuje się naukę religii w oparciu o odrębne przepisy prawa.
- Dzieciom nieuczestniczącym w nauce religii przedszkole zapewnia opiekę nauczyciela.
- Nauczyciela religii w przedszkolu zatrudnia się wyłącznie na podstawie imiennego pisemnego skierowania do danego przedszkola wydanego przez:
1) w przypadku Kościoła Katolickiego – właściwego biskupa diecezjalnego bądź osób uprawnionych,
2) w przypadku pozostałych Kościołów oraz innych związków wyznaniowych – właściwe władze zwierzchnietych Kościołów i związków wyznaniowych.
- Nadzór pedagogiczny nad nauczaniem religii w zakresie metodyki nauczania i zgodności z programem prowadzi dyrektor Przedszkola oraz pracownicy nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
§ 7
Zadania związane z bezpieczeństwem
- W czasie zajęć w przedszkolu i poza przedszkolem za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci odpowiedzialny jest nauczyciel, któremu dyrektor powierzył prowadzenie oddziału w godzinach określonych harmonogramem.
- W wyjątkowych sytuacjach opiekę nad dziećmi może sprawować inny pracownik przedszkola.
- Dzieci nie uczęszczające na zajęcia religii pozostają pod opieką nauczyciela wyznaczonej grupy.
- Nauczyciel przed przystąpieniem do zajęć sprawdza stan techniczny pomieszczeń i przyrządów oraz pomocy dydaktycznych pod względem bezpieczeństwa.
- W przypadku, gdy stwierdzi zagrożenie dla bezpieczeństwa nauczyciel nie może dopuścić do zajęć lub je przerywa, wyprowadzając dzieci oraz bezzwłocznie powiadamia o tym fakcie dyrektora przedszkola.
- Do obowiązków wyznaczonych pracowników obsługi należy codzienna kontrola bezpieczeństwa terenu i stanu technicznego urządzeń. W przypadku stwierdzenia jakiegokolwiek zagrożenia pracownik winien usunąć istniejące zagrożenie, ewentualnie zabezpieczyć teren, a w razie niemożności usunięcia zagrożenia zgłosić dyrektorowi placówki, który podejmie stosowne decyzje.
- W trakcie zajęć poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki) zapewniona jest opieka nauczyciela i dodatkowo na każde 15 dzieci jednej osoby dorosłej. Wycieczki i spacery należy wpisywać do zeszytu spacerów i wycieczek z określeniem miejsca i godziny przewidywanego powrotu. Organizacja wycieczek odbywa się zgodnie z odrębną procedurą.
- Podczas pobytu dzieci na placu przedszkolnym, zajęcia i zabawy dzieci z poszczególnych oddziałów odbywają się ze sprzętem dostosowanym do ich potrzeb i możliwości, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa.
- Podczas zabaw nie wolno dzieciom oddalać się samowolnie z terenu przedszkola.
- Dzieci wracają z terenu kolumną prowadzoną przez nauczyciela. Po ustawieniu podopiecznych w kolumnę nauczyciel powinien każdorazowo sprawdzić, czy wszystkie dzieci będące w danym dniu w jego grupie znajdują się w kolumnie.
- W trakcie zajęć dodatkowych nieodpłatnych, takich jak koło teatralne, sportowe i inne prowadzone na terenie przedszkola w danym roku szkolnym, opiekę nad dziećmi powierza się nauczycielom przedszkola prowadzącym ww. zajęcia, którzy ponoszą pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci.
- Rodziców zobowiązuje się do współdziałania z nauczycielem, dyrektorem i pozostałymi pracownikami przedszkola w celu zapewnienia dzieciom bezpiecznego pobytu w przedszkolu poprzez:
1) informowanie nauczyciela o aktualnym stanie zdrowia dziecka, a szczególnie o chorobach, niedyspozycjach zagrażających zdrowiu i życiu dziecka,
2) okazywanie dokumentu tożsamości przez osoby upoważnione przez rodziców do odbioru dziecka,
3) współdziałanie z nauczycielem w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych domu i przedszkola w zakresie wdrażania u dzieci „bezpiecznych” zachowań.
- W przedszkolu nie stosuje się żadnych zabiegów lekarskich, jedynie wynikające z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
- Niedopuszczalne jest wyposażanie dzieci przyprowadzanych do przedszkola w jakiekolwiek leki i zatajanie tego faktu przed nauczycielem.
- Nauczyciel danego oddziału ma obowiązek niezwłocznie poinformować rodziców o zaobserwowanych, niepokojących sygnałach dotyczących stanu zdrowia dziecka.
- Rodzice zobowiązani są do natychmiastowego odbioru dziecka w przypadku otrzymania zawiadomienia o jego chorobie.
- Dziecko może mieć czasowo zawieszone prawo korzystania z przedszkola w przypadku wszawicy lub choroby zakaźnej. Decyzję o zawieszeniu prawa do korzystania z przedszkola podejmuje dyrektor Przedszkola.
§ 8
Zasady przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola:
- Dziecko z przedszkola odbierane jest tylko przez rodziców / prawnych opiekunów oraz osoby przez nich upoważnione.
- Rodzice dziecka są odpowiedzialni za jego bezpieczeństwo i mają obowiązek osobistego przyprowadzania i odbierania go z przedszkola.
- Rodzice są obowiązani wprowadzić dziecko do przedszkola i zastawić pod opieką nauczyciela. Wyklucza się pozostawianie dzieci samych na terenie przedszkola.
- Odbiór dziecka z przedszkola przez inne osoby niż rodzice (prawni opiekunowie) może nastąpić tylko na podstawie pisemnego upoważnienia złożonego osobiście w placówce, podpisanego przez rodziców (prawnych opiekunów). Osoba upoważniona do odebrania dziecka powinna być pełnoletnia i posiadać pełną zdolność do czynności prawnych.
- Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
- W przypadku zgłoszenia się po dziecko osoby nieupoważnionej pisemnie lub osoby upoważnionej, której stan wskazuje na spożycie alkoholu lub środków odurzających, dziecko nie będzie oddane pod jej opiekę.
- Dziecko nie może być powierzone opiece osobie, co do której istnieje wątpliwość, czy jest w stanie zapewnić dziecku pełne bezpieczeństwo.W przypadku podejrzenia, że osoba odbierająca dziecko z przedszkola jest pod wpływem środków odurzających lub w stanie wskazującym na spożycie alkoholu, personel przedszkola zatrzymuje dziecko w placówce i powiadamia o zaistniałym fakcie drugiego rodzica. W sytuacjach konfliktowych spowodowanych powyższym podejrzeniem lub stwierdzeniem zawiadamia się Policję.
- O każdym przypadku odmowy wydania dziecka informowany jest dyrektor Przedszkola. Przedszkole podejmuje wszelkie dostępne czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami.
- Podczas odbierania dziecka z Przedszkola nauczyciel przekazuje dziecko pod opiekę osobie odbierającej. Od momentu przekazania dziecka odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo ponosi osoba odbierająca.
- W przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić telefonicznie rodziców o zaistniałym fakcie.
W sytuacji, gdy pod wskazanymi numerami telefonów (praca, dom) nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców i osób upoważnionych do odbioru dziecka, ma zastosowanie odpowiednia procedura obowiązująca w przedszkolu.
- Odpowiedzialność za bezpieczeństwo schodzących się rano i rozchodzących się
po południu dzieci ponosi nauczyciel dyżurujący (otwierający bądź zamykający przedszkole), od momentu wejścia do sali dziecka do momentu odebrania z sali dziecka przez rodzica bądź opiekuna. - Dziecko może być przyprowadzane do przedszkola od godz. 06.30 do godz. 08.30 lub w innym czasie po wcześniejszym zgłoszeniu telefonicznym lub osobistym.
- Zgłaszanie późniejszego przyprowadzania dziecka wynika z konieczności przygotowania odpowiedniej liczby posiłków.
- Rodzice mają obowiązek niezwłocznie poinformować przedszkole o kłopotach zdrowotnych dziecka, w tym o alergiach, zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
§ 9
- Na terenie przedszkola, na życzenie rodziców mogą być organizowane zajęcia dodatkowe, z uwzględnieniem potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci.
- Osoby prowadzące zajęcia przeszkolone są pod względem bhp i p/poż. Podczas uczestnictwa w zajęciach dodatkowych za bezpieczeństwo dziecka odpowiada nauczyciel prowadzący.
- W czasie zajęć dodatkowych, nauczyciel grupy zajmuje się dziećmi nie uczestniczącymi w zajęciach; w sytuacji, gdy uczestniczą wszystkie dzieci współpracuje z osobą prowadzącą.
III. Organy Przedszkola
§ 10
Organami Przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola.
- Rada Pedagogiczna.
- Rada Rodziców.
§ 11
Dyrektor Przedszkola:
- Kieruje działalnością przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz.
- Sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Pełni rolę przewodniczącego Rady Pedagogicznej.
- Po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej dopuszcza do użytku w przedszkolu zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego. Dopuszczone do użytku programy wychowania przedszkolnego stanowią Przedszkolny Zestaw Programów.
- Prowadzi działania związane z awansem zawodowym nauczycieli.
- Współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.
- Powiadamia dyrektora szkoły w obwodzie, której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego oraz o zmianach
w tym zakresie. - Zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy
i p/poż - Sprawuje opiekę nad wychowankami, stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
- Organizuje w Przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczną oraz odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wychowanków.
- Koordynuje współdziałanie organów przedszkola, zapewniając im swobodne działanie zgodne z prawem oraz wymianę informacji.
- Współdziała z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników.
- Wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom
w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole. - Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,uwzględnia opinie i wnioski Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.
- Wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa.
O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący placówkę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. - Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę placówki.
- W wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną i rodzicami.
- Stwarza warunki do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placówki; podjęcie działalności przez stowarzyszenie lub inną ww. organizację wymaga uzyskania zgody dyrektora przedszkola, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności.
- Dyrektor Przedszkola może skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadkach określanych w Statucie Przedszkola. Skreślanie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej.
- Dyrektor będąc kierownikiem placówki decyduje w sprawach:
1) zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników placówki,
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom placówki.
21. Stanowisko dyrektora powierza organ prowadzący Przedszkole kandydatowi wyłonionemu w drodze konkursu.
22. W Przedszkolu może być utworzone stanowisko wicedyrektora i inne stanowiska kierownicze, powierzenia tych stanowisk i odwołania z nich dokonuje dyrektor Przedszkola po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców.
23. W przypadku nieobecności dyrektora Przedszkola zastępuje go inny nauczyciel tego przedszkola wyznaczony przez dyrektora placówki.
24.Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
§ 12
Rada Pedagogiczna:
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących wychowania, kształcenia i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu oraz dyrektor jako jej przewodniczący.
- Rada Pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
1) zatwierdzanie planów pracy placówki,
2) podejmowanie uchwał w sprawie i eksperymentów pedagogicznych w placówce,
3) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
4) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków,
5) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego w celu doskonalenia pracy przedszkola.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych,
2) propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac, zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć wychowawczo- dydaktycznych i opiekuńczych.
3) projekt planu finansowego placówki,
4) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród, wyróżnień,
- Rada Pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z harmonogramem.
- Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są większością głosów, w obecności
co najmniej 2/3 liczby jej członków. - Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków
i spostrzeżeń z posiedzenia rady. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka.
- Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są większością głosów, w obecności
§ 13
Rada Rodziców:
- Rada Rodziców jest społecznym organem działającym na rzecz przedszkola.
- W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu z Rady grupy. Przedstawiciele Rady Rodziców wybierani są na pierwszym zebraniu rodziców w każdej grupie wiekowej, w każdym roku szkolnym, w tajnym głosowaniu. W wyborach do Rady rodziców jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic.
- Do kompetencji Rady Rodziców należy:
1) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania,
2) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola.
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa swoją wewnętrzną strukturę i tryb pracy oraz szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów swych przedstawicieli.
- Rada Rodziców jest reprezentacją rodziców dzieci uczęszczających do placówki, opiniuje i wspiera działalność statutową przedszkola. W celu wspierania statutowej działalności Przedszkole może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł.
- Rodzice mają prawo do:
1) uczestnictwa w zajęciach i zebraniach dotyczących wymiany informacji, uzgadniania kierunków pracy w danej grupie,
2) bezpłatnego korzystania z pomieszczeń przedszkolnych celem działalności statutowej (organizacja płatnych zajęć dodatkowych, teatrzyki, audycje muz. i inne)
3) uzyskiwania rzetelnej informacji o swoim dziecku opartej na obiektywnej
i wszechstronnej obserwacji pedagogicznej,
- Rodzice mają obowiązek do:
1) pisemnego upoważnienia osoby pełnoletniej do odbioru swojego dziecka
z przedszkola,
2) przyprowadzania i odprowadzania swojego dziecka do przedszkola w stanie trzeźwości i bez wpływu środków odurzających,
3) współodpowiedzialności za bezpieczeństwo dziecka w czasie imprez i uroczystości odbywających się na terenie przedszkola z udziałem rodziców,
4) współpracy z nauczycielami w celu wymiany informacji i natychmiastowego reagowania na zauważone objawy infekcji u dzieci, co pozwoli uniknąć wielu poważnych konsekwencji zdrowotnych,
5) przestrzegania warunków umowy cywilno-prawnej zawartej z Przedszkolem.
§ 14
Zasady współdziałania organów Przedszkola.
Organy Przedszkola współdziałają ze sobą w celu:
- Zapewnienia realizacji statutowych zadań Przedszkola,
- Organizacji i współuczestnictwa w prowadzeniu zajęć wychowawczo-dydaktycznych,
- Ustalenia kierunków oddziaływania psychologiczno-pedagogicznego na rozwój
wszystkich sfer osobowości dziecka.
- Wymiana informacji pomiędzy organami przedszkola o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach odbywa się m.in. poprzez:
1) zebrania Rady Pedagogicznej planowane i doraźne
2) zebrania Rady Rodziców,
3) tablice ogłoszeń,
4) zebrania rodziców,
5) kontakty indywidualne,
6) strona internetowa przedszkola.
§ 15
Sposób rozwiązywania sporów między organami Przedszkola.
- Umożliwia się rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz Przedszkola z udziałem zainteresowanych stron, bez angażowania osób z zewnątrz. W tym celu przeprowadzone zostaną rozmowy negocjacyjne w celu zażegnania lub złagodzenia konfliktu.
- Jeżeli rozmowy nie przyniosą oczekiwanych rezultatów istnieje możliwość włączenia
w rozwiązanie sporów mediatora. - Jeżeli wypracowane rozwiązanie nie satysfakcjonuje zainteresowaną stronę może ona zwrócić się o rozwiązanie problemu do organu prowadzącego Przedszkole, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, Związku Nauczycielstwa Polskiego lub sądu.
- Jeżeli spór rozstrzyga organ nadzorujący, organ prowadzący, ZNP lub sąd – strony są informowane o rozstrzygnięciach na posiedzeniach Rady Pedagogicznej lub Rady Rodziców.
- W przypadku sporu między radą pedagogiczną i radą rodziców:
1) do dyrektora przedszkola należy prowadzenie mediacji w sprawie spornej
i podejmowanie ostatecznych decyzji;
2) przed rozstrzygnięciem sporu dyrektor przedszkola jest zobowiązany zapoznać się ze stanowiskiem każdej ze stron, zachowując bezstronność w ocenie tych stanowisk;
3) dyrektor przedszkola podejmuje działanie na pisemny wniosek któregoś z organów – strony sporu;
4) o swoim rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem dyrektor przedszkola informuje na piśmie zainteresowanych w ciągu 14 dni od złożenia informacji o sporze.
- W przypadku sporu między organami przedszkola, w którym stroną jest dyrektor przedszkola, powoływany jest zespół mediacyjny. W skład zespołu mediacyjnego wchodzi po jednym przedstawicielu organów przedszkola, a dyrektor przedszkola wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole.
- Zespół mediacyjny w pierwszej kolejności prowadzi postępowanie mediacyjne, a w przypadku niemożności rozwiązania sporu podejmuje decyzję w drodze głosowania.
- Strony sporu są zobowiązane przyjąć rozstrzygnięcie zespołu mediacyjnego jako rozwiązanie ostateczne.
- Każdej ze stron przysługuje prawo wniesienia zażalenia do organu prowadzącego.
IV. Organizacja pracy przedszkola.
§ 16
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział przedszkolny grupujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
- Rada Pedagogiczna może przyjąć inne zasady zgrupowania dzieci w zależności od potrzeb i realizacji założeń programowych.
- Liczba dzieci uczęszczających w oddziale nie może przekraczać 25.
- W przedszkolu funkcjonuje wewnętrzny system ewidencji kart wejścia i wyjścia dziecka z przedszkola /przyprowadzania i odbierania dziecka.
- W przypadku braku rejestracji wejścia dziecka do przedszkola / wyjścia dziecka z przedszkola, automatycznie naliczona zostanie opłata za pobyt dziecka w danym dniu zgodnie z godzinami pracy placówki tj. 6.30 - 17.00.
§ 17
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o obowiązującą podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz na podstawie programów wychowania przedszkolnego wybranych przez nauczycieli, programów autorskich, dopuszczonych do użytku przez dyrektora.
- Wybór programów wychowania przedszkolnego określają odrębne przepisy.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Przedszkole może rozszerzyć swoją ofertę programową o bezpłatne zajęcia dodatkowe wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego, zgodnie z potrzebami, zainteresowaniami dzieci.
- Czas trwania zajęć programowych i zajęć dodatkowych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci z uwzględnieniem specyfiki zajęć i wynosi:
1) dla dzieci 3 -4 letnich - około 15 minut
2) dla dzieci 5-6 letnich - około 30 minut.
- Zajęcia prowadzone w przedszkolu są dokumentowane w dziennikach zajęć poszczególnych grup i dziennikach zajęć dodatkowych. Sposób dokumentowania zajęć określają odrębne przepisy.
§ 18
- Ilość oddziałów w przedszkolu określa arkusz organizacyjny.
- Liczba oddziałów w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych placówki może ulec zmianie.
- W okresie ferii letnich, zimowych i przerw świątecznych, absencji chorobowej dzieci zakłada się możliwość zmniejszania liczby oddziałów, łączenia ich i zmiany czasu pracy
w ciągu dnia. - W okresach obniżonej frekwencji przedszkole zapewnia opiekę przy liczbie zgłoszeń nie mniejszej niż 10 wychowanków.
- Do realizacji zadań statutowych przedszkole posiada:
1) sale zajęć,
2) hol do zajęć ruchowych,
3) szatnię dla dzieci,
4) pomieszczenia administracyjno– gospodarcze,
5) plac zabaw.
§ 19
Arkusz organizacji przedszkola
- Organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola.
- Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Arkusz organizacji określa w szczególności:
1) liczbę oddziałów;
2) liczbę uczniów w poszczególnych oddziałach;
3) tygodniowy wymiar zajęć religii, języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego;
4) czas pracy przedszkola oraz poszczególnych oddziałów;
5) liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
6) liczbę nauczycieli wraz z informacją o ich kwalifikacjach;
7) liczbę pracowników administracji i obsługi oraz etatów przeliczeniowych;
8) ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych lub godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole, w tym liczbę godzin zajęć realizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 20
- Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w Przedszkolu oparta jest na rytmie dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając mu zdrowy rozwój.
- Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia, ustalony przez dyrektora przedszkola, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów).
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci oraz struktury organizacyjnej placówki.
- Ramowy rozkład dnia może być zmieniony w ciągu roku szkolnego.
- Organizacja pracy Przedszkola uwzględnia leżakowanie dla dzieci 3 – letnich oraz poniżej 3 roku życia.
- Nauczyciele rozpoczynający pracę o godz. 6.30 przyjmują dzieci ze wszystkich grup
do momentu otwarcia pozostałych oddziałów. Nauczyciele kończący pracę przyjmują dzieci ze wszystkich grup od momentu zamknięcia pozostałych oddziałów, nie wcześniej niż od godz. 14.00. - W okresie zmniejszonej frekwencji dzieci dyrektor przedszkola i rada pedagogiczna mogą ustalić wewnętrznie inną organizację pracy oddziałów, kierując nauczycieli do wykonywania zadań dodatkowych w placówce, w czasie przeznaczonym na pracę wychowawczo-dydaktyczną pod warunkiem zachowania zasad bezpieczeństwa dzieci
§ 21
- Rok szkolny w Przedszkolu rozpoczyna się 1 września każdego roku, a kończy w dniu
31 sierpnia następnego roku. - Przedszkole czynne jest w godzinach 06.30 - 17.00 w dni robocze od poniedziałku
do piątku. - Zmiany czasu pracy Przedszkola związane są z potrzebami środowiska; uwzględnia
je arkusz organizacyjny na dany rok szkolny lub aneks do tego arkusza. - Świadczenia udzielane przez Przedszkole są nieodpłatne w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się w godzinach 8.00 do 13.00.
§ 22
- Przedszkole pracuje cały rok z wyłączeniem przerwy wakacyjnej określonej w arkuszu organizacji pracy przedszkola na dany rok szkolny.
- Podczas przerwy wakacyjnej rodzice mogą zapisać dziecko do innego przedszkola pełniącego w danym roku dyżur.
- Rodzic korzystający z usług przedszkola dyżurującego zobowiązany jest do podpisania umowy z przedszkolem dyżurującym nie później niż w pierwszym dniu pobytu dziecka
w przedszkolu dyżurnym.
§ 23
- W ramach opieki świadczonej przez Przedszkole dzieci mają możliwość korzystania
z trzech posiłków. - Organizacja wydawania posiłków:
1) śniadanie - godz. 08.30
2) obiad - godz. 11.30
3) podwieczorek - godz. 13.45,
- Wysokość opłaty za posiłki (koszt produktów spożywczych zużytych do przygotowania posiłków) ustala dyrektor Przedszkola.
- Wysokość odpłatności rodziców za korzystanie dziecka z usług przedszkola w zakresie przekraczającym realizację podstawy programowej zgodnie z aktualnie obowiązującą Uchwałą Rady Miejskiej Łomży.
- Opłatę za wyżywienie i opłatę za korzystanie z usług Przedszkola uiszczają rodzice lub opiekunowie zgodnie z zawartą umową cywilno-prawną pomiędzy Przedszkolem a rodzicem.
- Pracownicy Przedszkola mogą korzystać z posiłków za odpłatnością wg obowiązującej stawki żywieniowej (na podstawie sporządzonej kalkulacji uwzględniającej koszty przygotowania posiłku, wynagrodzenia pracowników kuchni, składek naliczanych od tych wynagrodzeń, koszty utrzymania kuchni)
V. Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
§ 24
- W przedszkolu są zatrudnieni: dyrektor, wicedyrektor, pracownicy pedagogiczni, w tym logopeda, pracownicy administracyjno- obsługowi, w liczbie wynikającej z czasu pracy i ilości oddziałów.
- W przedszkolu utworzono stanowisko wicedyrektora. Zakres obowiązków wicedyrektora, sporządzony przez dyrektora przedszkola, znajduje się w jego teczce akt osobowych.
- Liczbę pracowników ustala dyrektor, a zatwierdza organ prowadzący placówkę.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i pracowników administracyjno-obsługowych określają odrębne przepisy.
- Tryb zatrudniania oraz warunki pracy poszczególnych pracowników określają odrębne przepisy.
- Dyrektor przedszkola ustala poszczególnym pracownikom ich zakresy czynności. Szczegółowy zakres obowiązków znajduje się w aktach osobowych pracowników.
- Zakresy obowiązków pracowników, nie będących nauczycielami ustala dyrektor przedszkola w oparciu o przepisy Kodeksu Pracy.
§ 25
- Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece dwóm nauczycielom w przypadku powyżej 5 godzinnego czasu pracy oddziału.
- Nauczyciel odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych mu wychowanków.
- Nauczyciel tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci i ich zdolności, zainteresowania, dąży do pobudzania procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystanie ich własnej inicjatywy. Wykorzystuje do tego każdą sytuację i moment pobytu dziecka w przedszkolu, czyli tzw. zajęcia kierowane i niekierowane.
- Nauczyciel wspiera rozwój aktywności poznawczej dziecka, nastawionej na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno - kulturalnej i przyrodniczej, wzbogacanej o zasób własnych doświadczeń.
- Nauczyciel prowadzi pracę wychowawczo- dydaktyczną i opiekuńczą zgodnie
z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonymi przez dyrektora na wniosek nauczyciela/ nauczycieli programami wychowania przedszkolnego, programami autorskimi nauczycieli przedszkola, jest odpowiedzialny za jakość tej pracy i jej wyniki. - Nauczyciel prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z obowiązującymi przepisami szczegółowymi i wewnętrznymi ustaleniami.
- Do zadań nauczyciela w szczególności należy:
1) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań, kierowanie się w działaniu dobrem dziecka i poszanowaniem jego godności;
2) prowadzenie obserwacji pedagogicznych umożliwiających poznanie i zaspokajanie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
3) prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza gotowości szkolnej) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej.
4) opracowaniei realizacja w oparciu o wyniki diagnozy przedszkolnej indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka,
5) opracowanie w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek rozpocząć naukę w szkole podstawowej, „Informacji o gotowości dziecka, do podjęcia nauki w szkole podstawowej” i przekazanie jej rodzicom,
6) znajomość podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
w zakresie I etapu edukacyjnego, a zwłaszcza klasy I szkoły podstawowej,
7) informowanie rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących, realizowanych w przedszkolu, w tym: zapoznanie z podstawą programową wychowania przedszkolnego,
8) informowanie rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączanie ich
do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają,
9) zachęcanie rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola,
10) utrzymuje kontakt z rodzicami w celu: poznania i ustalania potrzeb rozwojowych ich dzieci, ustalania form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci, włączania ich w działalność przedszkola,
11) stosowanie twórczych i nowatorskich metod nauczania i wychowania,
12) tworzenie dobrej atmosfery pracy,
13) planowanie własnego rozwoju zawodowego, systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,dbałość o powierzone mienie i troska o estetykę pomieszczeń,
- Nauczyciel ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora i Rady Pedagogicznej.
- Zgodnie z zasadą indywidualizacji pracy i podmiotowego podejścia do dziecka, nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków i dostosowuje metody i formy pracy do jego możliwości.
- Nauczyciel współpracuje z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo – edukacyjnych.
- Nauczyciele maja obowiązek nie przyjmowania do przedszkola dzieci z infekcjami, które narażają swoje zdrowie i zdrowie rówieśników.
- Nauczyciel organizuje spotkania ogólne z rodzicami, nie mniej niż raz w roku oraz
w miarę potrzeb. - Nauczyciel kończący pracę przekazuje dzieci ze swojego oddziału nauczycielowi dyżurującemu.
- Nauczyciel dyżurujący może wydać dziecko osobie upoważnionej przez rodziców na podstawie pisemnego upoważnienia i po wylegitymowaniu z dowodu osobistego osoby upoważnionej.
- Nauczyciel nie może pozostawić dziecka bez opieki w sali, szatni, ciągach komunikacyjnych oraz na terenie ogrodu przedszkolnego w czasie godzin swojej pracy wychowawczo- dydaktycznej.
- Wyjścia poza teren przedszkola regulują oddzielne Procedury.
- W przypadku próby odebrania z przedszkola dziecka przez rodzica lub osoby upoważnionej będącego w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środków odurzających nauczyciel ma obowiązek powiadomienia o tym fakcie dyrektora Przedszkola oraz policję.
- W pracy wychowawczo-dydaktycznej nauczyciel współpracuje z logopedą, psychologiem oraz innymi specjalistami służącymi pomocą w rozwiązywaniu problemów.
- Do zadań logopedy w przedszkolu należy:
1) obserwacja dzieci na tle grupy oraz prowadzenie pogłębionych badań indywidualnych w celach diagnostycznych;
2) prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej;
3) utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami dziecka wymagającego intensywnych ćwiczeń – udzielanie instruktażu rodzicom;
4) współpraca z nauczycielami i udzielanie instruktażu dotyczącego prowadzenia prostych ćwiczeń logopedycznych z dziećmi wymagającymi pomocy logopedycznej;
5) kierowanie dzieci na badania specjalistyczne uzupełniające diagnozę;
6) prowadzenie, zgodnie z przyjętym planem, ćwiczeń logopedycznych w grupach przedszkolnych;
7) organizowanie działań wspierających rodziców i nauczycieli poprzez prowadzenie pogadanek, prelekcji, zajęć i rad szkoleniowych;
8) prowadzenie dokumentacji zgodnie z przepisami;
9) opieka nad gabinetem logopedycznym
§ 26
Pracownicy administracji i obsługi.
- W przedszkolu utworzone są niepedagogiczne stanowiska pracy.
- Zadaniem pracowników niepedagogicznych -administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania przedszkolajako instytucji publicznej oraz utrzymanie obiektu i jego otoczenia w czystości i porządku.
- Pracownicy obsługi w ramach swoich kompetencji włączani są w realizację zadań wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczych realizowanych w przedszkolu, a w szczególności dotyczących sprawowania opieki, bezpieczeństwa i zdrowia dzieci przebywających w przedszkolu.
- Pracownicy obsługi i administracji są pracownikami samorządowymi i podlegają regulacjom ustawy o pracownikach samorządowych.
- W porozumieniu z organem prowadzącym, w miarę zaistniałych potrzeb przewiduje się możliwość utworzenia dodatkowych stanowisk pracy.
- Szczegółowy zakres obowiązków pracowników obsługi i administracji oraz ich szczegółowe zadania ustala dyrektor placówki.
- Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują przepisy ustawy - Kodeks Pracy i wydane na tej podstawie przepisy wykonawcze.
- Pracownicy obsługi i administracji przedszkola współpracują z dyrektorem Radą Pedagogiczną w ramach realizacji podstawowych celów i zadań przedszkola.
- Do zadań pracowników administracji i obsługi należy w szczególności:
Główny księgowy:
1) Prowadzenie rachunkowości przedszkola,
2) przestrzeganiu obowiązujących zasad dyscypliny budżetowej,
3) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
4) terminowe i rzetelne sporządzanie sprawozdań finansowych,
5) sporządzanie planów finansowych jednostki,
6) uzgadnianie miesięcznych deklaracji ZUS z ewidencją księgową,
7) dokonywanie przelewów droga elektroniczną,
8) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy w placówce.
Starszy specjalista:
1) prowadzenie kart wynagrodzeń pracowników przedszkola,
2) sporządzanie list płac pracowników i osób zatrudnionych na umowę zlecenie,
3) rozliczanie zwolnień lekarskich i innych nieobecności pracowników,
4) obliczanie zasiłków z ubezpieczenia społecznego,
5) prowadzenie kart zasiłkowych pracowników,
6) sporządzanie miesięcznych deklaracji rozliczeniowych do ZUS,
7) zgłaszanie oraz wyrejestrowywanie pracowników w ZUS,
8) naliczanie miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy,
9) dokonywanie całorocznego rozliczenia podatku dochodowego oraz sporządzenie deklaracji PIT dla pracowników,
10) sporządzanie sprawozdań o wynagrodzeniach dla GUS, Urzędu Miasta,
11) prowadzenie archiwum zakładowego
12) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających
z organizacji pracy w placówce.
Starszy intendent:
1) rzetelne i terminowe prowadzenie spraw żywieniowych,
2) opieka nad całością pomieszczeń i sprzętu pionu żywieniowego,
3) nadzorowanie prawidłowego funkcjonowania kuchni,
4) sporządzanie jadłospisów zgodnie z obowiązującymi normami i kalorycznością, wywieszanie ich do wiadomości rodziców,
5) prowadzenie magazynu żywieniowego i dokumentacji magazynowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
6) sporządzanie zestawień i sprawozdawczości w zakresie żywienia dzieci i personelu,
7) przestrzeganie norm i instrukcji HACCP, sporządzanie dokumentacji HACCP,
8) sporządzanie corocznej inwentaryzacji magazynu,
9) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora.
Pomoc administracyjna:
1) prowadzenie książki korespondencyjnej, rejestrowanie pism przychodzących
i wychodzących oraz przekazywanie pracownikom,
2) prowadzenie kart ewidencji czasu pracy, list obecności,
3) wykonywanie zadań związanych z rekrutacją dzieci do przedszkola,
4) współpraca z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie,
5) przyjmowanie faktur i przekazywanie głównej księgowej,
6) przyjmowanie opłat za przedszkole i odprowadzanie zebranych kwot do banku,
7) prowadzenie kartotek odzieży ochronnej pracowników obsługowych przedszkola,
8) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora i innych czynności
wg potrzeb
Pomoc nauczyciela
- Pomoc nauczyciela współpracuje z nauczycielami przydzielonej grupy. Stanowisko pracy podlega bezpośrednio dyrektorowi przedszkola.
- Pomoc nauczyciela zna i respektuje prawa dziecka.
- Do zadań pomocy nauczyciela należy w szczególności:
1) spełnianie czynności opiekuńczych w stosunku do dzieci: pomoc w rozbieraniu się i ubieraniu, pomoc przy zabiegach higienicznych i korzystaniu z toalety oraz w innych sytuacjach tego wymagających;
2) współuczestniczenie w organizowaniu zabaw, zajęć w sali, w ogrodzie i poza terenem przedszkola;
3) opieka nad dziećmi w czasie spacerów i wycieczek;
4) udział w przygotowywaniu pomocy dydaktycznych i w dekorowaniu sali;
5) uzgadnianie z nauczycielem wszelkich podejmowanych działań na terenie grupy;
6) unikanie wchodzenia w kompetencje nauczyciela w sprawach dotyczących wychowanków, dyskrecja i przestrzeganie ochrony prywatności dzieci i ich rodzin;
7) pomoc w przygotowaniu sprzętu do odpoczynku poobiedniego dzieci;
8) dbałość o zabawki, gry, książki, pomoce dydaktyczne itp., w przydzielonej grupie;
9) w razie potrzeby pełnienie dyżuru w szatni;
10) utrzymywanie w czystości przydzielonych pomieszczeń;
11) przygotowanie sali do posiłków i leżakowania, podanie posiłków oraz utrzymywanie jej w czystości;
12) przestrzeganie przepisów bhp i ppoż., zabezpieczanie przed dziećmi środków czystościowych, zgłaszanie zwierzchnikowi wszelkich zagrożeń i uszkodzeń sprzętu;
13) przestrzeganie dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy i wszelkich regulaminów bhp i ppoż.;
14) przestrzeganie norm i instrukcji HACCP,
15) wykonywanie innych prac zleconych przez dyrektora przedszkola lub nauczycielkę pracującą razem w grupie, wynikających z organizacji pracy przedszkola.
Kucharz:
1) uczestnictwo w planowaniu posiłków dla dzieci i terminowe ich sporządzanie,
2) &nb
Osoby odpowiedzialne
Autor: | Anna Cekała |
Odpowiada: | Anna Cekała |
Wytworzył: | Anna Cekała |
Data ostatniej zmiany: | 2019-04-08 01:13:35 |
Statystyki
Odwiedzin na stronie: | 1634 |